چه کسانی ممکن است سرطان روده بگیرند؟

 افراد مبتلا به سرطان تخمدان و سینه ، بیشتر در معرض سرطان روده هستند و بهتر است هم خود و هم اعضای خانواده حتما کولونوسکوپی شوند.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین ، محمد جعفر فرح بخش، با تاکید بر اینکه همه افراد بعد از ۵۰ سالگی باید برای تست سرطان کولون، کولونوسکوپی شوند، گفت: کولون قسمت انتهایی از لوله دستگاه گوارش است که حدود یک تا یک و نیم  متر ابتدای روده  بزرگ قرار دارد .غذای نیمه هضم شده از روده کوچک وارد کولون می‌شود. کولون مواد غذایی و آب را از غذا جدا کرده و بقیه را تبدیل به مواد زائد (مدفوع) می‌کند. مواد زائد از کولون عبور می‌کند و وارد رکتوم می‌شود سپس از راه مقعد از بدن خارج می‌شوند.

وی با تاکید براینکه کلون سومین سرطان دستگاه گوارش است، افزود: این بیماری در صورت تشخیص به موقع کاملا قابل درمان است و افرادی که زمینه وراثت دارند باید پس از  چهل سالگی هر ده سال یکبار کولونوسکوپی شوند.

وی اظهار داشت : سن بالای پنجاه سال ، استفاده از گوشت قرمز، عدم تحرک ، چاقی و اضافه وزن ، استفاده از سوسیس و کالباس و فست فودها ، زندگی ماشینی ، وراثت ، غذاهای آماده و نیمه آماده  کنسرو شده ، تغییرات ژنتیک ، رژیم غذایی نامناسب حاوی چربی زیاد  ،مصرف کالری زیاد،  سیگار و  ….. در بروز سرطان کلون موثر است.

این فوق تخصص گوارش بیان کرد: اولین غربالگری برای تشخیص این بیماری سن بالای پنجاه سال است که البته در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری های مستعد کننده غربالگری با هدف تشخیص زود رس در سنین پایین تر انجام می شود اما به طور معمول این بیماری در سنین جوانی بسیار کمتراست .

وی به علایم این بیماری اشاره کرد و گفت : دل درد ، خونریزی از مقعد، وجود خون در مدفوع، کاهش وزن بدون دلیل ، احساس پری یا نفخ طولانی مدت ، احساس شدید خستگی دائمی و عدم تخلیه کامل روده از جمله علائم بروز این بیماری است .

وی با تاکید بر اینکه کولونوسکوپی یکی از راه های تشخیص بهنگام این بیماری است، اظهار داشت : بهتر است کولونوسکوپی بدون بی هوشی انجام شود تا بیمار هم از خطرات داروهای بی هوشی در امان باشد وهم با پزشک خود ارتباط برقرار نماید چراکه در هنگام بی هوشی بیمار، احتمال سوراخ شدن روده وجود دارد.

فرح بخش با اشاره به اینکه افرادی که دچار تومورهای تخمدان و یا سینه هستند، بیشتر در معرض این بیماری اند، خاطر نشان کرد: زمانی که تومورهای فرد بیمار برداشته می شود بهتر است هم خود و هم اعضای خانواده حتما کولونوسکوپی شوند.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید