چطور مکمل زینک مصرف کنیم؟

روی یکی از عناصری است که بعد از آهن فراوان ترین عنصر جزئی در بدن به شمار می رود. این عنصر در فعالیت بیش از 100 آنزیم مختلف بخصوص آنزیم هایی که در سوخت و ساز پروتئین ها و کربو هیدراتها درگیر هستند دخالت دارد.

اولین مطالعات کمبود روی در حدود 520 سال قبل در مصر و ایران انجام شد و در حال حاضر نیز طبق آخرین بررسی های انجام شده کمبود آن در بین گروه های مختلف مردم کشورمان قابل توجه است. میزان مناسب روی در عملکرد سیستم ایمنی، ترمیم زخم ها، تقویت قوه بویایی، بینایی، چشایی، تقسیم طبیعی سلول ها، رشد و تکامل در طول بارداری، کودکی و بلوغ نقش دارد. بطور کلی رشد تا قبل از اتمام سنین رشد به این ماده معدنی وابستگی زیادی دارد. روی به عنوان یکی از مهم ترین مواد معدنی در سلامت پوست، فرم گرفتن و استحکام ناخن ها و تقویت ساختار مو نقش بسیار مهمی ایفا می کند. کمبود روی در اثر دریافت ناکافی، اختلال در جذب، افزایش دفع و یا افزایش نیاز به روی و عدم تکافوی دریافت به وجود می آید. بدخوابی یا بی خوابی، ترس از نور، اختلالات عصبی، اختلال در رشد، نازک شدن موی سر، کم پشتی و ریزش مو، بهبود و ترمیم کند زخم ها از علائم کمبود روی به شمار می روند. این مشکلات با مصرف مکمل زینک قابل حل است.

مصرف مکمل زینک سن و جنسیت خاصی دارد؟

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به مکمل زینک و این عنصر مهم و ضروری روزانه، حداقل 10 میلی گرم و نیاز آقایان روزانه، حداقل 12میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرفی روی بسیار کم تر از مقدار نیاز بررسی شده است .
مرکز تغذیه کشور آلمانو امریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل شده از کمبود روی، خانم ها روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی با استفده از مکمل زینک به بدن خود برسانند. البته دوز و مقدار درمانی که توسط دکتر ورباخ بیان شده، روزانه بین 100- 20 میلی گرم است. اصولا” دوز 15 میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روزانه می دانند.

موارد مصرف مکمل زینک

  • سلامت پوست
  •  جلوگیری و درمان ریزش مو
  •  فرم گرفتن و استحکام ناخن
  •  افزایش رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد
  •  تقویت قدرت باروری
  •  تقویت سیستم ایمنی پیشگیری و کاهش طول مدت و شدت سرماخوردگی

گروه هایی که نیاز بیشتری به مصرف مکمل زینک دارند

  •  نوجوانان
  • خانم های باردار و شیرده
  •  سالمندان
  •  افراد الکلیسم
  • افراد دچار بی اشتهایی عصبی

نکته:  مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی حتما تحت نظر پزشک باشد.

عوارض مصرف مکمل زینک

بیشتر مواد معدنی کمیاب، در صورت مصرف بیش از حد برای بدن سمی هستند و این نکته در مورد روی صدق می کند. نشانه های مسمومیت عبارتند از: آشفتگی معده، استفراغ و معمولاً وقتی ایجاد می شود که 2000 میلی گرم و یا بیشتر مصرف شده باشد. مطالعات نشان می دهد که تا 150 میلی گرم روی خطری ندارد اما معمولاً این میزان مورد نیاز نیست و با استفاده بدن از عناصر دیگر تداخل دارد. تحقیقات نشان میدهد که مصرف روزانه کمتر از 50میلی گرم مصرف مطمئنی است اما اطلاعاتی در مورد مصرف طولانی مدت مکمل زینک در دسترس نیست.

یک عارضه جانبی منفی شناخته شده از مکمل زینک این است که میزان زیاده روی باعث کاهش HDL(کلسترول خوب بدن) و افزایش LDL (کلسترول بد بدن) می شود. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف خیلی زیاد روی باعث کاهش عملکرد ایمنی می شود در حالی که مطالعات دیگر این نظر را تایید نمی کند. اگر سولفات روی باعث تحریک معده شود شکل دیگری از روی برای مثال سیترات روی را مصرف کنید و قبل از آن با پزشک مشورت کنید. سایر عوارض جانبی از مسمومیت با روی عبارتند از: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، افزایش تعریق، ناهماهنگی عملکرد عضلات، عدم تحمل الکل، توهم و کم خونی.

مکمل زینک حتما با تجویز پزشک استفاده شود زیرا در بعضی موارد نیازی به مصرف دارو نیست.

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید