بروز بیماری هپاتیت با رفتارهای جنسی پرخطر

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: جوانان و میانسالان بیشتر از سایر گروههای سنی در معرض خطر ابتلا به بیماری هپاتیت قرار دارند.

به گزارش نبض ما، دکتر سید مؤید علویان در گفتگو با سلامت آنلاین در مورد شایع ترین راه شیوع بیماری هپاتیت در ایران افزود: ما با دو نوع بیماری هپاتیت B و C در ایران روبرو هستیم و این دو نوع بیماری هپاتیت به دلیل اینکه احتمال مزمن شدن و پیشرفت بیماری در آنها وجود دارد از اهمیت بیشتری برخوردارند.

آزمایش هپاتیت

وی با اشاره به اینکه بیشترین راه انتقال هپاتیت B در گذشته از طریق انتقال مادر به کودک زمان زایمان بود، تصریح کرد: بیشترین نکاتی که در این باره وجود دارد این است که افراد باید آزمایش بدهند و با انجام آزمایش متوجه می شوند که اصلا مبتلای به بیماری هپاتیت هستند یا نه، چون اکثراً علامتی ندارند.

drink-exiles-hepatitis-liver

عوامل بروز بیماری هپاتیت

علویان با بیان اینکه در زندگی روزمره امروزی مواردی چون خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی و حتی مراجعه به دندانپزشکی و عدم رعایت بهداشت و رفتارهای جنسی پر خطر موجب ابتلای افراد به بیماری هپاتیت B می شود اظهار داشت: در مورد موارد ابتلای به بیماری هپاتیت C تا قبل از سال ۷۵ تزریق خون به افراد صورت می گرفت و خوشبختانه بعد از سال ۷۵ که خون ها غربالگری می شود خیلی این بیماری منتقل نمی شود و عمده راه انتقال آن در این سالها بیشتر اعتیاد تزریقی است .

آمار بیماری هپاتیت

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: هپاتیت B در اکثر نقاط کشور زیر ۲ درصد قرار دارد و بیماری هپاتیت C در بسیاری از نقاط کشور زیر نیم درصد قرار دارد. وی با اشاره به اینکه هپاتیت B واکسن دارد و قابل پیشگیری است، افزود : هپاتیت c نیز درمان دارد و ۱۰۰ درصد درمان پذیر است.

MIC023ML

علویان با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B هستند، اظهار داشت: در مورد هپاتیت C نیز نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مبتلای به هپاتیت هستند.
وی با بیان اینکه هپاتیت B بیشتر در افراد بالای ۲۲ سال دیده می شود، تصریح کرد: هپاتیت B بیشتر در بین افراد ۲۲ تا ۴۵ سال دیده می شود اما هپاتیت C بیشتر در افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال دیده می شود که دلیل آن بیشتر رفتارهای پرخطر است .

واکسن هپاتیت

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه واکسانسیون هپاتیت برای افراد پر خطر و نوزادان رایگان صورت می گیرد خاطر نشان کرد: افراد دیگر می توانند به مراکز دولتی برای دریافت واکسن مراجعه کنند و واکسن هپاتیت در ایران نیز ساخته می شود و در دسترس است .

وی گفت : ایران به لحاظ درمان در مقایسه با کشورهای همسایه در جایگاه بهتری قرار دارد و شیوع بیماری هپاتیت B و c در کشورهای اطراف ما بین ۲ تا ۵ برابر ما است.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید