الفبای طب سوزنی را در این کتاب بیابید

طب سوزنی یا سوزن درمانی مهم ترین شاخه طب سنتی چین است است که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن، که گذرگاه های انرژی دانسته می شوند، باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می شود.

به گزارش نبض ما و به نقل از وب سایت مرکز آموزشی و تحقیقاتی مرآت، مجموعه نه جلدی کلیات پزشکی سنتی چینی و طب سوزنی، حاصل تلاش دکتر حسن رضوانی از متخصصین مجرب طب سنتی می باشد که به صورت تفصیلی، طب سنتی چینی و طب سوزنی را آموزش داده است.

در مورد نویسنده

دکتر رضوانی از پزشکانی است که سال هاست در آمریکا در زمینه طب سوزنی مشغول به کار می باشد. ایشان از متخصصین گوش و حلق و بینی است که بعد از بیست و پنج سال فعالیت در این زمینه در آمریکا با ورود به موسسه طب سوزنی کلمبیا در رشته طب سوزنی و پزشکی سنتی چین آموزش دیده و فعالیت خود را در ایالت مریلند شروع کرد. همچنین دیپلم بورد تخصصی نشنال در طب سوزنی و پزشکی سنتی چینی سراسری آمریکا را در سال 1989 دریافت کرد. ایشان تجربیات و دانش خود را که حاصل کار تجربی و تجربه آموزشی شان در این سال ها در آمریکا و ایران بوده است در قالب این 9 جلد منتشر نموده اند و در اختیار علاقه مندان طب چینی و طب سوزنی گذاشته اند. حقیقتا کار دکتر رضوانی کاری است بی نظیر و سخاوتمندانه و شایسته تقدیر؛ چرا که حاضر شده است حدود 3000 صفحه مطلب علمی در زمینه طب سنتی چینی و طب سوزنی را به زبان فارسی در اختیار پزشکان و درمانگران ایرانی قرار دهد.

محتوای کتاب

در مجلد اول این کتاب دانش پایه ای پزشکی سنتی چینی، مریدین ها یا کانال های انرژی و نقاط درمانی، درمان بیماری های عمومی با طب سوزنی و ماگزا، در مجلد دوم کتاب مولف به سراغ بحث تشخیص بیماریها بر اساس فرضیه پنج عنصری طب سنتی چینی رفته است و به تفصیل در این زمینه قلم زده است، در مجلد سوم ایشان به سراغ درمان با طب سوزنی رفته است و به صورت کاملا کاربردی و تفصیلی به این موضوع پرداخته است. در مجلد چهارم بحث زیروبالنسینگ یا تعادل صفری مطرح شده است؛ زیروبالنسینگ عبارت از به کار بردن یک سلسله مهارت هایی است که از راه لمس با دست ها، انرژی بدنی را می توان متعادل و هم آهنگ نمود. در هنر زیروبالنسینگ هیچ وسیله دیگری جز به کار بردن دست های درمان کننده در روی بدن بیمار استفاده نمی شود.

در مجلد پنجم مولف به سراغ طب سوزنی با استفاده از سوزن های الکتریکی یا الکترواکوپانکچر رفته است و به صورت تفصیلی و کاربردی در زمینه کاربرد این روش درمانی در بیماری های دستگاه های مختلف صحبت نموده است. مجلد ششم حاوی نوشته های مولف در زمینه استفاده درمانی از نقاط مریدین است که در آن فصل به فصل مختصات تشریحی و درمانی مریدین ها مورد بحث قرار گرفته است. در این فصل دوازده زوج اصلی مریدین ها و همچنین مریدین های هشت گانه همراه با تصاویر راهنما توضیح داده شده است و کاربرد درمانی آن ها نیز شرح داده شده است.

مجلد هفتم به سراغ اوریکولوتراپی یا درمان بیماریها از راه گوش رفته است و دستورالعملی تصویری و کاربردی در این زمینه ارائه نموده است. مجلد هشتم به بحث بی هوشی و بی حسی با اکوپانکچر پرداخته است و کتابی است که به صورت مفصل مبانی علمی این کار را شرح داده و دستورالعمل تصویری کاربردی این کار برای جراحی های مختلف را ارائه نموده است. مجلد نهم که آخرین مجلد چاپ شده از مجموعه کلیات پزشکی سنتی چینی و طب سوزنی می باشد به جریاتریک اکوپانکچر یا استفاده از طب سوزنی در طب سالمندان پرداخته است. این مجلد نیز در نوع خود کم نظیر و شاید در ایران بی نظیر باشد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید