۱۰ نمونه کفش نامناسب زنانه + عکس

هر روز پاشنه کفش ها بلند تر و بلند تر می شوند. پاشنه های فوق بلند عامل انواع بیماری ها هستند و عوارض این نوع پاشنه ها می تواند پیچ خوردن و درد قوزک و مچ پا و حتی درد های شدید و مزمن باشد.

به گزارش نبض ما هر روز پاشنه کفش ها بلند تر و بلند تر می شوند. به گفته ی هیلاری برنر سخنگوی انجمن پزشکی بیماری های مرتبط با پا، پاشنه های فوق بلند را عامل انواع بیماری ها دانست و بیان کرد عوارض این نوع پاشنه ها می تواند پیچ خوردن و درد قوزک و مچ پا تا درد های شدید و مزمن باشد. در ادامه فشار های مختلف به پا و انواع کفش نامناسب را بررسی خواهیم کرد.

فشار به پاشنه پا با پوشیدن کفش نامناسب

webmd_rf_photo_of_pump_bump_composite

فرقی ندارد کفش شما پاشنه متوسط داشته باشد یا پاشنه بلند، در برخی کفش ها به پاشنه ی پا فشار زیادی وارد می شود و منجر به درد در آن ناحیه می شود. اگر پشت کفش سفت باشد منجر به زخم، تاول و درد در ناحیه ی پشت پاشنه می شود. بر آمدگی پشت پا دائمی نیست و با گذاشتن یخ ، پوشیدن کفش مناسب و طبی و استفاده از پد های مخصوص قابل درمان است.

قرار گرفتن غیر طبیعی کف پا

webmd_rf_photo_of_foot_pain_from_heels

وقتی پاشنه ی کفش بسیار بلند باشد فشار عجیبی به پنجه ی پا می آید. به گزارش نبض ما این استخوان پا بسیار مهم است و نقطه ی اتصال استخوان های انگشتان پا با کف پاست. با پوشیدن کفش نامناسب فشار زیاد به این قسمت باعث ملتهب شدن پا و رشته های عصبی اطراف این استخوان می شود.

webmd_rf_photo_of_lower_heels_are_better

راه حل: از کفش هایی که پاشنه ی کوتاه تر دارند استفاده کنید. پیشنهاد متخصصان برای اندازه پاشنه حداکثر ۵ سانتی متر است. چون با این اندازه پاشنه کف پا در حالت طبیعی می ماند و دفرمه نمی شود. حتی پوشیدن این اندازه پاشنه هم برای همیشه مناسب نیست.

رگ به رگ شدن مچ پا

webmd_rf_photo_of_ankle_sprain_risk

در همه ی کفش های پاشنه بلند احتمال پیچ خوردگی مچ پا وجود دارد. شایع ترین پیچ خوردگی زمانی رخ می دهد که پا به سمت بیرون می چرخد. این اتفاق باعث کشیدگی رباط مچ پا می شود. رگ به رگ شدن شدید ممکن است به پاره شدن رباط پا منجر شود. در صورت رگ به رگ شدن مچ پا در اثر پوشیدن کفش نامناسب نباید پا تکان بخورد و به درمان فیزیکی نیاز است. رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد.

در ادامه به گزارش نبض ما به معرفی انواع کفش های غیر استاندارد پرداخته می شود.

پاشنه های سوزنی

getty_rm_photo_of_stiletto_heels

درست است که همه ی کفش های پاشنه بلند به پا آسیب می زنند اما کفش های پاشنه سوزنی از همه بدترند چون وزن کل بدن فقط روی یک ناحیه وارد می شود و فرد با این کفش نامناسب در حرکت تعادل ندارد و احتمال پیچ خوردگی پا بالا می رود.

getty_rm_photo_of_chunky_heels

راه حل: استفاده از کفش هایی با پاشنه ی پهن خطر پیچ خوردگی پا را کاهش می دهد چون فشار فقط به یک نقطه وارد نمی شود و فرد تعادل بیشتری در راه رفتن دارد.

کفش های تخت

webmd_rf_photo_of_woman_wearing_ballet_flats

در این نوع کفش ها شما انگار روی یک مقوا راه می روید و هیچ قوسی برای کف پا وجود ندارد. به گزارش نبض ما استفاده از این نوع کفش نامناسب می تواند منجر به مشکلات لگن، زانو و کمر شود.

webmd_rf_photo_of_inserts_for_shoes

راه حل: استفاده از یک پد پاشنه مناسب این مشکل را حل می کند. این پدها می تواند مانع بسیاری از درد ها و مشکلات پا شود.

پوشیدن صندل

webmd_rf_photo_of_plantar_fasciitis

صندل ها خطر  زخم شدن و آسیب پا را زیاد می کنند. افراد دیابتی اصلا نباید صندل بپوشند چون با یک خراش ساده ممکن است مشکلات بزرگی برای افراد پیش بیاید. برخی از صندل ها قوسی به پا نمی دهند و به پا فشار می آورند. در کفش ها و دمپایی هایی که کف صافی دارند فشار زیادی بین استخوان های پاشنه تا انگشتان پا وارد می شود که منجر به درد پاشنه می شود.

کفش هایی با کفه سخت

webmd_rf_photo_of_woman_wearing_platforms-1

به گزارش نبض ما کفشی که کفه سخت و سفتی دارد نمی گذارد پاشکل عادی خود را داشته باشد. در این کفش نامناسب پا همواره در این کفش ها تلاش می کند شکل طبیعی داشته باشد اما این کفش نامناسب اجازه ی این کار را نمی دهند و مقاومت می کنند.

webmd_rf_photo_of_comfort_platform_shoes

راه حل: کفش های مسطح تر. گرچه پوشیدن این کفش ها هم توصیه نمی شود اما بهتر از نوع قبلی است و فشار کمتری به پا وارد می کند. پاشنه هایی که تقریبا با زمین موازی هستند را انتخاب کنید. هر چند سفت بودن کف پا و عدم شکل گیری درست پا نمی گذارد با حالت طبیعی راه روید.

کفش های نوک تیز

getty_rm_photo_of_pointy_toed_shoes

ممکن است این کفش ها زیبا باشند اما به شدت انگشت های پا را فشرده می کنند که این فشار می تواند باعث از کار افتادن عصب های پا،کبودی، تاول، درد در ناحیه پا شود.

برآمدگی قوزک شست پا هم میتواند به علت پوشیدن کفش نامناسب باشد. این برآمدگی پا را از حالت عادی خارج می کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که استخوان در مفصل پایه جا به جا شود.

کفش های نوک تیز و پاشنه بلند فشار وزن بدن را بر روی انگشتان پا وارد می کنند. در نتیجه باعث خارج شدن شست از حالت عادی می شوند. حتی این مشکل گاهی انقدر دردناک است که نیاز به عمل جراحی دارد. انگشت های دیگر پا هم می توانند بر اثر این فشار آسیب ببینند.

راه حل: کفش هایی با نوک پهن انتخاب کنید. اگر این مدل باب میل شما نیست حداقل کفش هایی که فشار زیادی به انگشتان پای شما نمی آورد را انتخاب کنید. قسمت جلوی کفش شما باید از مواد نرم ساخته شده باشد.

سایز نامناسب کفش

getty_rm_photo_of_woman_in_pointy_heels

از هر ۱۰ خانم ۹ تای آن ها کفش کوچک تر از سایز پای خود می پوشند. انتخاب سایز اشتباه و درنتیجه پوشیدن کفش نامناسب عوارضی همچون پینه و تاول پا در پی دارد. ساییدگی دائمی پا می تواند منجر به آرتروز شود. انتخاب سایز نامناسب کفش برای کودکان باعث بدشکل شدن پای  آن ها در آینده می شود.

زمان مناسب اندازه گیری سایز پا

به گزارش نبض ما اندازه گیری دقیق طول و عرض پا قبل از خرید کفش می تواند مشکل اندازه نبودن کفش ها برای پا را حل کند. این کار باید در پایان روز و در حالت ایستاده انجام شود. اگر کف پای صافی دارید یا کف پای شما قوس زیادی دارد در انتخاب کفش با پزشک مشورت کنید.

کفش نامناسب برای مردان

getty_rm_photo_of_mens_shoes

پوشیدن کفش نوک تیز فقط در خانم ها مرسوم نیست بلکه مردان نیز کفش نوک تیز می پوشند. عوارض این کفش نامناسب در زنان و مردان فرقی ندارد و مواردی همچون پینه، تاول و درد در ناحیه انگشتان پا است.

سه نکته طلایی در انتخاب کفش مناسب

در آخر در نبض ما سه نکته ای که حتما باید در خرید کفش رعایت شود:

  • اطمینان حاصل کنید که پاشنه ی پای شما در کفش بتواند حرکت کند اما کفش خیلی هم انعطاف پذیر نباشد.
  • کفش حتما قوس پای شما را پوشش دهد.
  • پاشنه ی کفش کمتر از ۵ سانت باشد.

نبض ما- ترجمه: حانیه ایران خواه

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید