آلودگی هوا متهم اصلی جوش های سر سیاه

اغلب در مورد دانه‌های سرسیاه صحبت می‌کنیم و می‌دانیم که آنها روی زیبایی تأثیر می‌گذارند، ولی متأسفانه اطلاعات مان در مورد چگونگی شکل‌گیری این دانه‌ها و راههای مقابله با آنها بسیار کم است و فقط تصور می‌کنیم که با فشاردادن آنها می‌‌توانیم از شر آنها خلاص شویم.

نبض ما _ گردآوری
جوش های زیرپوستی یا همان جوش سر سیاه ناشی از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز پوست است. درمان های مختلفی برای این نوع جوش وجود دارد که معمولا به درمانهای خانگی ترجیح داده می شود.

دانه‌های سرسیاه چه هستند؟

دانه‌های سرسیاه و یا  کومدون‌های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح  پوست می‌باشند. هنگامی که سلول‌های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو در نزدیک به سطح پوست تجمع می‌کنند، دانه‌های سرسیاه تشکیل و به تدریج  بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می‌شوند.

تشکیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها)، استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و ترکیب آنها با چربی پوست، رطوبت و آلاینده‌های زیست‌محیطی،استرس،آلرژی بستگی دارد.

درمان‌ جوش سر سیاه در خانه

برای حذف این دانه‌ها از روی پوست، نوارهای دارویی در برخی داروخانه‌ها فروخته می‌شوند که با چسباندن و سپس کندن آنها از روی پوست تا حدی از شر این دانه‌ها خلاص می‌شوید، ولی در صورت تمایل به استفاده از روش‌های خانگی و طبیعی شیوه‌های متفاوتی نیز وجود دارند. میزان اثربخشی این روش‌ها در افراد مختلف متفاوت بوده و برای افرادی‌که پوست حساس و آسیب‌ پذیر دارند توصیه نمی‌گردد.

  • مقدار کمی عسل گرم شده را روی پوست خود قرار دهید و پس از اینکه دانه‌های سرسیاه کمی شل شدند، با کمی فشار آنها را به بیرون برانید.
  • دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر، سه قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و پس از ۷ تا۵ دقیقه بشویید.
  • مخلوط آبلیمو، روغن بادام و گلیسیرین و قرار دادن آن به مدت ۵ دقیقه بر روی پوست، از روش‌های خلاصی از شر دانه‌های سرسیاه است.
  • قرار دادن پوست خیار به مدت ۲۵ دقیقه بر روی پوست نه تنها دانه‌های سرسیاه را می‌تواند پاک ‌کند، بلکه لکه‌های پوستی ناشی از آکنه را نیز کمرنگ می‌کند.
  • یک خمیر از دانه‌های آسیاب شده شنبلیله و آب تهیه کنید و آن را هر شب به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید. دو قاشق چایخوری بی‌کربنات سدیم را در سه تا چهار فنجان آب‌ جوش بجوشانید و یک حوله تمیز را با آن مرطوب کنید و روی پوست خود قرار دهید. این عمل را پنج تا شش بار در روز تکرار کنید.
  • بادام پودر شده را با کمی آب و گلاب مخلوط کرده و روی لکه‌ها قرار دهید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.  ۳ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق مربا خوری دارچین مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید.

۵ درمان خانگی جوش سر سیاه

جوش های زیر پوستی یا همان جوش  سر سیاه ناشی از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز پوست است.

یک: دو بار در روز محل جوش سر سیاه را با پنبه آغشته به عصاره فندق، تمیز کنید.

دو: یک قاشق چایخوری سولفات منیزیم، ۳ قطره ید در نصف فنجان آب جوش حل کرده و با پنبه روی نقاط مورد نظر بکشید.

سه: گلاب را با بلغور جو دو سر ترکیب کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی جوش سر سیاه خود بکشید.

چهار: گیاه شنبلیله را با آب ترکیب کرده و پس از ۱۰ دقیقه گذاشتن روی جوش  سر سیاه پوست با آب ولرم بشویید. توصیه: هر شب قبل از خواب استفاده کنید.

پنج: با ترکیب ۱ قاشق چایخوری گشنیز و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه خمیر درست کرده و هر روز صبح برای درمان جوش  سر سیاه از آن استفاده کنید.

چگونه این جوش های سر سیاه را کاهش دهیم و حتی از بین ببریم؟

  • شما می توانید با شست شوی مکرر و با دقت  تعداد این جوش های را کاهش دهید.
  • قبل از اینکه جوش های چرکی و یا نقاط سر سیاه را دستکاری کنید بهتر است آن محل را ضد عفونی کنید و بعد از اتمام کارتان نیز  دست هایتان را با آب و صابون به طور کامل شستشو دهید.
  • برای اینکه جوش  سر سیاه را خالی کنید بهتر است یک دستمال کاغذی را بین ناخن های انگشت خود قرار دهید و محل سر سیاه را بفشارید تا محتویات این جوش های خالی شوند. و در ضمن اینکه خالی می شوند محتویاتشان با نقاط دیگر پوست صورت تان تماس ندارند و قرمز نیز نمی شوند زیرا از دستمال کاغذی جهت این کار استفاده می کنید. شما حتما باید این جوش های سر سیاه را خالی کنید زیرا در غیر این صورت ظاهری زشت را به صورت شما می بخشند.
  • بعد از اتمام کار بهتر است از کرم های ضد التهاب استفاده کنید.
  • اگر می خواهید پوست تان به درستی تمیز شود و عاری از هر گونه جوش سر سیاه باشد بهتر است این کار را به یک متخصص پوست بسپارید تا پوست شما را تمیز کند. متخصص پوست شما اگر ضرورتی احساس کند، پوست شما را به وسیله پیلینگ تمیز می کند. این پیشنهاد (پیلینگ پوست صورت) در صورتی که شما از بیماریهای پوستی حادی رنج ببرید، مانند: آکنه شدید، ناراحتی های پوستی، و …. پیشنهاد نمی شود.
4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید