عوارض تزریق هورمون رشد

افرادی که علت کوتاهی قدشان هورمونی نیست، مانند بلوغ زودرس یا مسائل ژنتیکی، با استفاده از هورمون رشد نه تنها به افزایش قد خود کمکی نمی کنند، بلکه ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی همچون ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بدشکلی استخوان ها شوند.

به گزارش نبض ما به نقل از ایمنا، بعضی از پدر و مادرها می خواهند هرطور که هست، قد فرزندشان را افزایش دهند. برای همین هم به فکر هورمون رشد می افتند و تصور می کنند استفاده از این هورمون ضرری ندارد. آیا تزریق هورمون رشد ضرر دارد؟

هورمون ها نقش مهمی در سلامت بدن افراد بازی می کنند، به صورتی که هر یک از عملکردهای اصلی بدن نظیر رشد بدن به هورمون ها وابسته است. این در حالی است که اگر بدن افراد به مقدار کافی هورمون رشد تولید نکند، نیاز به تزریق این هورمون خواهد بود. در واقع هورمون ها مسئول کنترل فرآیندهایی نظیر رشد و توسعه، سوخت و ساز بدن، عملکرد جنسی، تولید مثل و خلق و خوی افراد است.

اهمیت غده هیپوفیز

غدد متعددی در بدن وجود دارد که هورمون تولید می کنند، اما در این میان غده هیپوفیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این غده نه تنها عملکرد غدد دیگر را کنترل می کند، بلکه تولید کننده هورمون رشد در بدن محسوب می شود.

هورمون رشد (GH) هورمونی است که از بخش پیشین غده هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد می شود. این هورمون ساختمانی گلیکوپروتئینی دارد. به طور کلی هدف این هورمون، افزایش بیوسنتز پروتئین در سلول های بدن است.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، محققین به این نتیجه رسیدند که GH اثر خود را با استفاده از انواعی از پروتئین ها تحت عنوان سوماتومدین ها به سلولها القا می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش به خصوص اگر همراه با حرکات دستها باشد، می تواند محرک تولید GH باشند.

ترشح هورمون رشد

میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیه خواب ، بسیار زیاد است بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی نظمی در خواب باشد، در رشد آنها اختلال ایجاد خواهد شد. این هورمون سبب افزایش جذب اسید های آمینه توسط سلول های بدن و تجمع آن ها در سول ها می شود. به عبارتی نفوذپذیری غشای سلول ها را نسبت به اسیدهای آمینه افزایش می دهد که این کار با همکاری و در حضور انسولین انجام می شود.

کودکانی که از کمبود هورمون رشد رنج می برند، معمولا به طور طبیعی متولد می شوند، اما برخی از آنها در زمان تولد قادر به تولید این هورمون نیستنند و دچار کمبود هورمون رشد می شوند. در برخی دیگر کمبود این هورمون دلایل ژنمتیکی دارد که به یک بیماری ناشناخته در آنها منجر می شود.

33900274

فایده تجویز هورمون رشد

استفاده از هورمون رشد برای کودکانی که واقعا با مشکل کمبود این هورمون مواجه هستند در صورتی که از سوی پزشک تجویز شود، موثر است و می تواند قد آنها را افزایش دهد، اما برای آنهایی که عامل کوتاهی قدشان کمبود هورمون رشد نیست، استفاده از این هورمون موثر نخواهد بود.

به گفته متخصصان استفاده از هورمون رشد برای کسانی که علت کوتاهی قدشان موارد دیگری مانند بلوغ زودرس یا مسائل ژنتیکی است یا افرادی که دیر به پزشک مراجعه کرده اند، نه تنها به افزایش قد کمکی نمی کند که حتی ممکن است به بروز عوارض ناخوشایندی مانند افزایش فشار خون، دیابت و بدشکل شدن استخوان ها هم منجر شود.

بنابراین والدین به هیچ عنوان نباید برای استفاده از هورمون رشد بی دلیل به پزشک اصرار کنند، زیرا این هورمون در مواردی که نباید استفاده شود، فقط عارضه برجای خواهد گذاشت و فایده ای ندارد.

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مصطفی می‌نویسد

    ایا امپول های هورمونی باعث افزایش وزن میشود ؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبردلشب سه شنبه ۶ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید مادرم بخاطر مشکل سینوس که داره تیرویید هم داره و دکترها عمل نکردند حالا هم ازمایش دادیم میخوام بدونم نرمال هست یا نه .0. t4 8.
    T.s.h 0.8
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی سه شنبه ۶ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام مي تونيد با پزشكي كه به خاطر تيروييد تحت نظر هست مشورت كنيد،اطلاعات محدوده بايد بدونيم با دارو هست يا بدون دارو و اينكه معاينه گره دارد يا نه،صرف يه آزمايش بدون در نظر گرفتن بيمار نرمال تفسير مي شود.
  • تصویر کاربر ali چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    آیا کبد چرب گرید 2 خطرناک است
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام اگه آزمايش كبد نرمال است خير خطرناك نيست .ولي بارژيم غذايي و فعاليت ورزشي بايد مانع از افزايش درجه آن شد.
  • تصویر کاربر سیروس یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام وخسته نباشید
    من امروز آزمایش خون گرفتم و متوجه شدم که سطح SGPT خون من بیش از سه برابر شده است و SGPT هم در بالاترین سطح نورمال قراردارد میشه بگین علت این تغییرات چیشت؟ ضمنا من کمی اضافه وزن دارم و خیلی هم ورزش نمیکنم اما رژیم معمولی دارم
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام شايعترين علت كبد چرب هست كه درمانش هم رژيم غذايي و كاهش وزن است.
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام. من چند ساله بیماری هاشیموتو دارم. سطح هورمون های تیروئیدم منظمه فقط آنتی تیپیو بالاست 350آیا با این اوصاف بیهوشی برای من مضره.
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب و احترام
      مشکل بیهوشی و خطرات اون برای شما بیش از حد عادیه
      باید قبل از عمل عملکرد تیرویید به سطح بهتری برسه

      دکتر مجید نجفی
      کلنیک مهرگان
      http://clinicdard.com/faq
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر من میتونم برای قدم (وزن هفتادقدصدونودپنج)که مشکل داره برم پیش دکترم توی شهرستان واگه میتونم ایشون چه کار باید کنه برای قدم .واینکه این آمپول که مصرف میکنم باید منظم سر موقع باشه واینکه برای ازدواج هرچه دیرتر باشه برام مشکل ایجاد میکنه یاکه مشکلی نیست
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.لطفا سوالتون رو کامل و با جزییات بپرسید
  • تصویر کاربر Samurai جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من توی این دوره و حدود سه روز بعد از اتمام قاعدگی قبلی از قرص اورژانسی(لونژیل) استفاده کردم و 12 روز بعد از شاهد ریزش لخته خون بودم و حدود 5 روز لک بینی داشتم 2روزی پاک بودم اما امروز دوباره لک غلیظ تقریبا شبیه لخته خون دیدم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه 2 روز دیگه موقع قاعدگی معمول من بوده آیا باید پریود بشم یا ممکنه مشکلی برام پیش اومده باشه. البته حدود دو سه ماه پیش هم از این قرص استفاده کرده بودم اما مشکل خاصی نداشتم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتره يه سونو گرافي انجام بديد ،بعضي مواقع ممكنه حتي با قرص اورژانسي باراداري و سپس سقط ناقص اتفاق بيفتد
  • تصویر کاربر فريدرضا یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام من وقتى بچه بودم نمى دانستم يه روابط جنسى يعنى چه وبطور اگاهانه به من تجاوز شد دوراز پدر و مادرم من الان تو سن بلوغ ام من الان شك دارم كه به hpv مبتلا دارم يا نه من نه زيگيل تناسلى دارم نه مشكل تنفسى من براى اينكه بفهمم مبتلا هستم يانه چى كار كنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام از طريق ازمايش خون،ولي وقتي علامتي نداريد لزومي به چك كردن نيست،متاسفانه برنامه هاي عاميانه و غير تخصصي تلويزيون همه اطلاعات رو نمي دن
  • تصویر کاربر محمدحمیدی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۸ سالمه.مدتیه معده درد و یبوست دارم.اشتها به غذا خوردن ندارم میلم نمیبره.گاز معده هم دفع میکنم.میخواستم بدونم علت چیه.ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام بهتره به همكاران داخلي يا گوارش مراجعه كنيد تا هم ازمايشات لازم رو درخواست كنه و هم معاينه شويد،احتما زياد علت سوءهاضمه يا سندرم روده تحريك پذير باشد.
  • تصویر کاربر قربانی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام بنده مدتی دچار شکم درد شدید شدم و پس از مصرف داروهایی همچون سپروفلاکسین و مترانیدازول و رانی تیدین و شربت الومنیوم الان احساس بهتری داشته .و پس از مصرف انها یه مدت 2 هفته الان چند روزی است که دارو مصرف نمینمایم و احساس سرگیجه خفیف دارم . ودارای حسی میباشم که زمانی لباسم روی شکمم سر میخورد احساس بدی دارم البته سمت راست و جلو یی شکمم.ناگفته نماند که بنده در این مدت به مقدار 6 کیلو وزن کم کردم.و تازه دارای اشتها میباشم.حال بنده در حال کار بر روی کشتی و دریا میباشم و امکان دسترسی به دکتر برای بنده وجود ندارد. بنده الان بعد این وضعیت همش در فکر امکان اسیب دیدن کبد یا کلیه یا صفرا برایم وجود دارد. در ضمن بنده به هنگام خوابیدن تنها رو به بالا میتوانم بخوابم و به پلو خوابیدن برای بنده میسر نمیباشد. خواهشمندم راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام با توجه به مصرف داروها و شرح حال به نظر براي شما مشكل عفونت معده درمان شده است ،ولي با توجه به مشكل كاهش وزن قبلي الان سوال اين است كه ايا كاهش وزن ادامه دارد يا اشتها بهتر شده و وزن گيري هم داريد؟به چه علت قادر به خوابين به پهلو نيستيد ،درد داريد؟قطعا شما در كشتي پزشك همراه داريد بهتر است معاينه اوليه جسمي انجام شود.
  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام . نوزاد دوماهه سطح آنزیم alt . Ast
    بالا هست . حدود 250
    بیلی روبین مستقیم هم روی 9 بیلی روبین کل هم روی 12 هست .
    مشکل از چه چیزی میتونه باشه . آیا ممکنه نوزاد هم هپاتیت داشته باشه در صورتیکه پدر مادرش ندارند .
    آیا ممکنه به دلیل تکمیل نشدن کبد بطور کامل باشه در صورتیکه دوماهه هست .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام مي تونه هپاتيت يا علل ابنورماليتي هاي ژنتيكي باشد ولي براي راهنمايي بهتر به همكاران فوق گوارش اطفال مراجعه كنيد.
درحال دریافت اطلاعات