چگونه گلدان های خانه را سرسبز نگه داریم؟

باغچه‌ای کوچک در حیاط منزل خود درست کنید و اگر منزل شما حیاط ندارد  گلدان‌ هایی از بیرون تهیه نمائید و در محلی مناسب در منزل خود بچینید. مطمئن باشید رسیدگی به این گیاهان به نحو خوبی وقت شما را پر می‌کند.

اما چه کنیم تا گیاه شادابی را که خریداری کرده‌ایم، در منزل ما نیز طراوت و شادابی خود را حفظ کند و رشد خوبی داشته باشد؟ به گزارش نبض ما به نقل از تبیان بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

1- برای خرید گلدان ابتدا نور منزل خود را بسنجید

منزل شما جزو کدام دسته از خانه‌هاست؟ نور آن زیاد است یا کم؟ چند ساعت از روز نور به محلی که شما قصد دارید گلدان تان را در آن مکان بگذارید می‌تابد؟

2- فضایی را که می‌خواهید به گلدان و گیاهانتان اختصاص دهید چقدر است

شما باید متناسب با این فضا نوع گیاه را انتخاب کنید. برخی گیاهان شاخ و برگ بسیار گسترده‌ای دارند و افقی یا عمودی پخش می‌شوند. پس به این نکته نیز توجه کنید.

coleus-blumei10

3-گیاه را در جای مناسب ببرید

پس از خرید گیاه دلخواه، وقت را تلف نکنید. بلافاصله مسیر منزل را در پیش بگیرید. بخصوص در گرمای تابستان و سرمای زمستان باید گیاه را به سرعت به محل دائمی خود انتقال دهید.از فروشنده درخواست کنید وسیله‌ای برای محافظت گیاه از نور مستقیم آفتاب به شما بدهد.

4 – خاک و کود را اندازه کنید

خاک و کود اکثر گیاهان برای زندگی آن‌ها در محیط گلخانه کافی است اما همین گیاه به محض ورود به فضای جدید زندگی خود که منزل شماست دیگر احتیاج به آن مقدار خاک و کود ندارد و مصرفش کمتر می‌شود. بنابراین تعویض گلدان و کوددهی در این شرایط نه تنها به گیاه کمک نمی‌کند بلکه پروسه‌ی مأنوس شدن گیاه با آب و هوای جدید را نیز با شوک مواجه می‌کند. با این کار رطوبت زیادی اطراف ریشه‌ها باقی می‌ماند که سبب پوسیدن ریشه‌ها می‌شود و کوددهی نیز سبب سوختگی ریشه‌ها می‌گردد.

5 – آبیاری صحیح

وقتی صحبت از پوسیدن ریشه‌هاست، مطلب مهم آبیاری صحیح می‌باشد و این به معنی زهکشی خوب گلدان و خروج آب اضافی از گلدان است. هیچ‌گاه اجازه ندهید زیر گلدان گیاه شما مملو از آب شود. وقتی آب اضافی از خاک خارج شود، جای آن را اکسیژن پر می‌کند. ریشه‌ها برای نگهداری برگ‌ها و انتقال صحیح مواد غذائی به قسمت‌های دیگر گیاه، نیازمند اکسیژن کافی هستند. با رعایت این نکات مطمئن باشید گیاهانی سالم و شاداب خواهید داشت و از سرسبزی آنها روح شما به لطافت خواهد رسید.

6 – آفتاب داغ تابستان و گیاهان

گیاهان به شرایط آب و هوایی یکسان با ما نیازمندند. اگر گیاه خود را برای مدت طولانی زیر آفتاب داغ تابستان قرار دهید نه تنها برای آن مفید نیست بلکه سبب آفتاب سوختگی نیز می‌شود. وقتی با یک گلدان مواجه می‌شوید که برگ‌هایش به رنگ قهوه‌ای سوخته درآمده‌اند دو راه پیشنهادی ما را دنبال کنید شاید نجات یابد:

  •  برگ‌های آسیب دیده را جدا کنید. گلدان را به داخل خانه ببرید و در محلی روشن قرار دهید. به آن آب ندهید. اجازه دهید خاک نمناک بماند ولی خیس نباشد زیرا بعضی ریشه‌ها در اثر حرارت آسیب دیده‌اند و رطوبت اضافی سبب پوسیدگی آن‌ها می‌شود.
  •  هیچ نوع کودی به آن ندهید. فقط خود را برای انتظاری دراز‌مدت آماده کنید تا اینکه گیاه به وضعیت سلامت اولیه‌ی خود برگردد. مدت این انتظار هم بستگی به شدت آسیب دیدگی گیاه دارد و ممکن است این انتظار برای همیشه طول بکشد، در این صورت راه حل پیشنهادی ما این است که گیاه خود را دور انداخته و یکی دیگر جایگزین آن کنید! اگر چه این کار گیاه شما را باز نمی‌گرداند ولی در عوض درس ارزشمندی در مورد نگهداری از گیاه خود می‌گیرید. این درس مهم این است:«وقتی گیاهی در حال وفق دادن خود با شرایط جدید محیطی است، آن را به حال خود بگذارید.

7 – درجه حرارت را چک کنید

 گیاهان همان دما و رطوبتی را می‌پسندند که شما می‌پسندید. وقتی سیستم تهویه‌ی هوای  منزل را خاموش می‌کنید و گردش هوا را از کار می‌اندازید درجه‌ی حرارت بالاتر می‌رود. اکثر گیاهان در این حالت برگ‌هایشان می‌ریزند. این به معنی آن نیست که گیاه شما مرده است. معنی آن این است که گیاه در حال وفق دادن خود با شرایط جدید محیطی است. وقتی پوست شما در مقابل آفتاب می‌سوزد چه اتفاقی می‌افتد؟ درست است پوست می‌اندازید. اگر بتوانید مدتی که در سفرید دمای خانه را ثابت نگه دارید با این مشکل مواجه نمی‌شوید.

8 – آبیاری گیاه را با وسواس دنبال کنید

اگر کسی متعهد آبیاری گیاهان در غیاب شماست باید برای او مشخص کنید که دقیقاً‌ چه مقدار آب برای هر یک از گیاهان لازم است و به آن شخص آموزش دهید که چگونه به آن‌ها آب بدهد. البته وسایلی نیز وجود دارند که گیاه را به طریقه‌ی قطره‌ای و مداوم آبیاری می‌نمایند. می‌توانید این وسایل را از گل فروشی‌ها تهیه کنید.

 

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید