مراقب کبد خود باشیم

کبد بزرگ ترین غده داخلی بدن است. سیروز کبدی یک بیماری جدی است که جریان خون را مسدود کرده و بسیاری از فرآیندهای اساسی آن را مختل می کند و معمولا با مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

به گزارش نبض ما به نقل از تیبان، سیروز تنها بیماری کبدی نیست که شما باید نگران آن باشید. یک بیماری کبدی دیگر به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی در برخی کشورها رواج پیدا کرده است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که چربی زیادی در کبد ساخته می شود، آن هم به خاطر چاقی. علائم کبد چرب بسیار زیاد هستند و از کاهش وزن تا آکنه صورت را شامل می‌شوند.

بیماری کبدی غیر الکلی

ما تعداد زیادی از مبتلایان به دیابت ، پیش دیابت و یا با علائم بیماری متابولیک را می بینیم که در کبد آن ها چربی تجمع پیدا کرده است، درست مانند کبد چرب افراد معتاد به الکل. پزشکان گمان می کنند کبد چرب غیر الکلی مظهر سندرم متابولیک کبد است.

افزایش چربی در کبد به نوبه خود خطر ابتلای فرد به سرطان کبد و پیوند را افزایش می دهد. خبر خوب این است که رژیم غذایی و ورزش به بهبود این بیماری کبدی کمک می کند. فقط یک کاهش کوچک در وزن بدن می تواند ۷ درصد التهاب کبد را کاهش دهد و به نظر می رسد به کاهش بافت اسکار (زخم) در کبد نیز منجر می شود.

همچنین سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) که ارتباط شناخته شده ای به مصرف الکل ندارد هم وجود دارد. مانند هپاتیت و التهاب مجرای صفراوی اولیه که یک بیماری خودایمنی است و در آن التهاب مزمن پیشرونده مجرای صفراوی داخل کبدی باعث انسداد جریان صفرا و التهاب و زخم شده و هنگامی که به اندازه کافی شدید باشد، منجر به سیروز می شود. این بیماری کبدی در زنان شایع تر است.

شما نمی توانید بدون کبد زندگی کنید

کبد یک عضو بسیار مهم و حیاتی در بدن است و وظایف بزرگی از جمله کمک به هضم غذا، لخته شدن خون، از بین بردن باکتری ها و ویروس ها، ساخت پروتئین و ذخیره سازی قند و چربی را بر عهده دارد. مردم فراموش می کنند که همه چیز از نفس کشیدن گرفته تا نوشیدن و غذا خوردن توسط کبد پردازش می شود. در واقع این عضو یک کارخانه بزرگ در بدن شما است. از آن جا که کار کبد به این گستردگی است، کوچک ترین ابیماری کبدی می تواند موجب بروز عوارضی وسیع شود.

کبد خودش را بازسازی می کند

علاوه بر این که کبد بزرگ ترین ارگان داخلی بدن است، همچنین تنها عضوی است که می تواند به طور کامل خود را بازسازی کند. سلول های کبدی دائما در حال تعمیر هستند که اساسا به بازسازی اندام ختم شود. به همین دلیل پیوند کبد می تواند فقط با استفاده از بخشی از کبد اهداکننده انجام شود.

هنگامی که تعمیرات گسترده ای مورد نیاز باشد، ممکن است زخمی در کبد ایجاد شود که گاهی به سیروز منجر می شود. بنابراین درست است که کبد می تواند خود را بازسازی کند، اما نباید با نادیده گرفتن سلامت کبد، آن را ناچار به تعمیرات سنگین کرده و به ستوه بیاوریم.

پیش بینی خطر ابتلا به هپاتیت C

ویروس هپاتیتC عمدتا از طریق خون پخش می شود، به طوری که تزریق مواد مخدر و درگیر شدن در رفتار جنسی پرخطر مردم را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری قرار می دهد. اما اگر رفتارهای پر خطر را کنار بگذاریم، دلیل دیگری نیز برای ابتلا وجود دارد، برای مثال حدود ۷۵ درصد از مردمی که در ایالات متحده زندگی می کنند و مبتلا به هپاتیت ث هستند در یک چیز مشترک اند: آنها بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ متولد شده اند!

تاکنون هیچ کس به طور واضح نتوانسته بگوید که دلیل ابتلای بیشتر متولدین این سال ها به این نوع هپاتیت چیست، اما احتمال داده می شود مربوط به تاریخچه ی انتقال خون تا قبل از سال ۱۹۹۲ باشد و احتمالا انتقال خون های آلوده در مراکز بهداشت و …می تواند دلیل آن باشد.

ممکن است متوجه ی هیچ نشانه ای از بیماری کبدی نشوید

برخی علائم شایع التهاب مجرای صفراوی اولیه ممکن است علائمی باشند که شما در طول روز بدون هیچ دلیل خاصی آن ها را تجربه می کنید، مانند خارش، خستگی و خشکی چشم.

زمانی که شما دچار بیماری کبدی پیشرفته می شوید، علائم سیروز را مشاهده خواهید کرد که می تواند شامل حالت تهوع، از دست دادن وزن، تورم، گیجی، و زردی پوست و چشم باشد. بسیاری از بیماری های کبدی بدون علامت هستند و تنها موقع غربالگری مشخص می شوند، به همین دلیل برخی پزشکان آزمایش های کبدی را جزو آزمایشات منظم خون قرار می دهند.

کبد سم زدایی بدن را نیز به عهده دارد

کبد که پردازشگر هر آن چیزی است که می نوشیم و می خوریم، وظیفه ی سم زدایی بدن را نیز به عهده دارد. علاوه بر الکل، سموم مواد غذایی و داروها را نیز فیلتر می کند. وقتی با افزایش سن ناگزیر به مصرف داروی بیشتر هستیم، حفظ سلامت کبد اهمیت بیشتری پیدا می کند. با افزایش سن عملکرد کبد ممکن است افت کند، بنابراین خطر ابتلا به آسیب کبد ناشی از دارو افزایش می یابد.

خوشبختانه کبد می تواند به خوبی پاک سازی بدن را انجام دهد، اما به جای مصرف بیش از حد آب برای پاکسازی و مصرف سوپ زیاد برای سم زدایی کبد بهتر است مصرف مشروبات الکلی را قطع کنیم و یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم ، وزن سالم بدن را حفظ کرده و ورزش منظم را در برنامه ی روزانه مان بگنجانیم. این راه ها برای حفظ سلامت کبد بسیار مهم هستند، مگر اینکه شما به طور ژنتیکی مستعد بوده و یا از هنگام تولد دچار بیماری کبدی باشید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید