بیماری های خطرناک ناشی از قمقمه های آب

ورزش دوستان و افرادی که به نوشیدن آب در فصل تابستان اهمیت می دهند معمولاٌ همراه خود قمقمه آب دارند که این وسیله می تواند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی باعث بیماری و حتی مرگ شود.

 به گزارش نبض ما به نقل از سلامانه ، کارشناسان اعلام کرده اند  انواع قمقمه ها ، بطری های شیشه ای و پلاستیکی که این روز ها در دنیا بسیار رایج شده است و در دست جوانان و دوستداران ورزش به‌ ویژه در فصول گرم سال دیده می شود دارای حجم بالایی از انواع میکروب و باکتری های مضر و مرگبار است.

گفتنی است، کارشناسان در محل تماس بدنه این بطری ها و قمقمه ها با دهان، باکتری هایی چون E.coli  و سالمونلا را شناسایی کرده اند.

متخصصان بهداشتی بر این اساس انواع قمقمه های آب، آنها را به لحاظ درجه آلودگی و رشد باکتری ها دسته بندی کرده اند.

خطرناکترین نوع بطری آب، مدلی است که در آن محفظه نوشیدن آب به صورت یک نی است و در بدنه بطری یا خارج از آن به همراه یک سر معمولاً از جنس پلاستیک وجود دارد.

این بطری ها بر اساس نمونه برداری های آزمایشگاهی از محیط توالت نیز آلوده تر هستند و کارشناسان به جز E.coli  و سالمونلا سایر باکتری های مولد بیماری های مرگبار از جمله امراض گوارشی و باکتری های مرتبط با عفونت های پوستی ، پنومونی و مسمومیت های خونی را در آنها شناسایی کرده اند.

ایمن ترین نوع قمقمه، مدلی است که درب آن به طور کامل باز می شود و فرد مستقیم از بدنه بطری آب می نوشد و دوباره درب آن به طور کامل بسته می شود، همچنین قمقمه های شیشه ای که در آن مواد پلاستیکی مخرب محیط زیست و عناصر سرطان زا وجود ندارد، سالم تر از انواع پلاستیکی هستند.

کارشناسان تنها بر روی یک نمونه از قمقمه های تابستانی بیش از 900 هزار واحد تشکیل دهنده کلونی های میکروبی را شناسایی کرده اند که می تواند در افراد بیماری های مرگبار ایجاد کنند.

محققان علت تجمع این حجم بالا از میکروب و آلودگی در ناحیه تماس دهان با این نوع وسایل را به دلیل خاصیت آب و چسبیدن آلودگی ها به دیواره بطری می دانند، به‌ویژه نوشیدن چند باره آب می تواند حجم آلودگی ها و چسبیدن میکروب های هوازی به این وسایل را افزایش دهد.

کارشناسان به افرادی که تمایل دارند بطری آب همراه داشته باشند، توصیه می کنند پس از هر بار استفاده آن را به دقت شسته و یا در ماشین ظرفشویی قرار دهند تا به طور کامل محفظه درونی و بیرونی آن پاک شود و میکروب ها در اثر دما و حرارت بالا از بین بروند.

از دیگر توصیه های بهداشتی پرهیز از استفاده اشتراکی از قمقمه آب، نوشیدن آب تازه از منابع بهداشتی ایمن و عدم قرار دادن قمقمه حاوی آب در معرض نور خورشید شدید برای مدت طولانی است زیرا این کار می تواند باعث اسیدی شدن آب و ورود مواد سمی و سرطان زا به بدن شود.

 

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید