همه چیز در رابطه با بیماری هپاتیت

وقتی التهاب در کبد ایجاد شود، بیماری هپاتیت روی می‌دهد، عوامل ایجادکننده التهاب در کبد، ویروس ها، قارچ، میکروب‌ها و حتی داروهایی مانند استامینوفن است .

 

به گزارش نبض ما به نقل از مهر، هپاتیت نوع A و B و C را مردم بیشتر می‌شناسند. حذف هپاتیت نوع B تا سال 2030 میلادی یا 1410 شمسی قرار است انجام شود.

کدام نوع بیماری هپاتیت واکسن دارد؟ در ایران واکسیناسیون علیه کدام هپاتیت نداریم؟

بیماری هپاتیت نوع B در ایران واکسن دارد. هپاتیت نوع C در هیچ جای دنیا واکسن ندارد، هپاتیت A واکسن دارد ولی در ایران واکسن آن موجود نیست.

راه انتقال بیماری هپاتیت و ویروس چگونه است؟

بیماری هپاتیت نوع A از راه‌های خوردن مواد غذایی آلوده و تماس با بیمار منتقل می‌شود. نشانه‌های آن شامل مواردی مانند بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و افزایش آنزیم‌ های کبدی است. بیشتر موارد آن بدون بروز یرقان عارض می‌شود.

بیماری هپاتیت B از طریق سرنگ‌ های آلوده و همچنین انتقال خون و فرآورده‌ های خونی آلوده منتقل می‌شود. بیمارانی که همودیالیز می‌شوند، افراد مبتلا به تالاسمی ما‍ژور که خون دریافت می‌کنند، مبتلایان به هموفیلی و پرسنل پزشکی و پرستاری در معرض خطر بیماری قراردارند و بهتر است واکسن مربوط به بیماری هپاتیت B را دریافت کنند.

بیماری هپاتیت C از طریق تزریق فرآورده‌ های خونی آلوده و استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی منتقل می‌شود، البته انتقال جنسی این نوع هپاتیت بسیار بسیار نادر است.

واکسیناسیون علیه هپاتیت B، چند درصد ایمنی ایجاد می‌کند؟

بعد از دو سه ماه تکمیل دوره واکسیناسیون، بالای 96 درصد افراد، آنتی‌بادی محافظت کننده خواهند داشت. البته استثنائاتی هم هست که در افراد چاق، افراد سیگاری، افرادی که نقص ایمنی دارند و افرادی که HIV مثبت هستند، دیده می‌شود .

توصیه می‌شود پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان و کسانی که همودیالیز می‌شوند، ده سال یکبار آنتی‌ بادی را چک کنند.

آیا انتقال بیماری هپاتیت از مادر به جنین وجود دارد؟

در مورد بیماری هپاتیت C انتقال بسیار نادر است، اما در مورد هپاتیت B اگر در فاز فعال باشد، انتقال صورت می‌گیرد و احتمال انتقال بالاست. بنابراین اگر مادر مبتلابه هپاتیت B باشد به کودک او ایمونوگلوبین B در هنگام تولد تزریق می‌شود. در مورد هپاتیت C ایمونوگلوبین وجود ندارد، زیرا انتقال از مادر به جنین انتقال شایعی محسوب نمی‌شود.

علائم هپاتیت C کدام است؟

ضعف، سستی، خمودی، بی‌ حالی و بی‌ اشتهایی عارض می‌شود. در بیماری هپاتیت حاد بی‌ اشتهایی، مهم ترین علامت است. ادرار پررنگ، مدفوع کمرنگ و خارش هم مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است هپاتیت C در خیلی از موارد اتفاقی، و ضمن انتقال خون یا چکاپ سالانه کشف می‌شود. مهم است که در مراکز ناباروری بیمار از نظر وجود هپاتیت‌ B، هپاتیت C و همچنین بیماری ایدز بررسی شود.

آیا هپاتیت B و C با دست دادن و روبوسی و نشست و برخاست منتقل می‌شود؟

خیر این نوع هپاتیت فقط از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی، تزریقات غیر ایمن، تزریق خون و فرآورده‌ های خون منتقل می‌شود.

وضعیت کنترل و درمان هپاتیت B و C در کشور چگونه است؟

در حال حاضر با طرح واکسیناسیون کشوری که در نوزادان انجام می‌شود، بیماری هپاتیت‌ B به مرحله کنترل رسیده است یعنی شیوع هپاتیت B در افراد کم خطر به 1/2 درصد از جمعیت مردم رسیده است؛ البته داروی بسیار موثری داریم که در مورد هپاتیت B معجزه می‌کند. در مورد هپاتیت C در حال حاضر به جای داروهای قدیمی که تزریقی بود و بسیار سمی و یک سال بیمار مجبور بود آمپول دریافت کند، قرص خوراکی به بازار آمده که البته با یک قرص به مدت سه ماه دوره درمان انجام می‌شود و بالای 96 درصد بیمار بهبود می‌یابد. بعد از آن هم مریض دچار سیروز نمی‌شود و حتی بیمار مبتلا به سیروز هم با مصرف این دارو بهبود می‌یابد و به سرطان کبد نمی‌رسد.

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید