بهترین شامپو برای موهای شما کدام است؟

انتخاب بهترین شامپو به عنوان یکی از اساسی ترین اصول مراقبت و نگهداری از مو همواره دغدغه افراد با جنس موهای مختلف بوده است.

نبض ما– بهترین شامپو ی ویتامینه بهترین شامپو ی تقویت کننده بهترین شامپو ی ضدریزش مو بهترین شامپو ی پروتئینه مو و…. کدام یک برای موهای شما مناسب است؟

شامپو چیست؟

شامپوها ترکیبی از مواد مختلف هستند. شامل: آب- ماده پاک کننده یا سورفاکتانت ( ماده اصلی پاک کننده شامپو ) – مواد کف ساز- مواد دلپذیر کننده مثل عطر صدفی کننده ها یا موادی که به شامپو قوام سفت و رنگ صدفی می دهند – مواد نگهدارنده یا ضد باکتری – نرم کننده ها و حالت دهنده ها به مو افزودنی هایی مثل پروتئین ویتامین عصاره های گیاهی و مواد ضد قارچ برای درمان شوره.

هدف از شستشوی موها تمیز کردن و پاکیزگی موها است. اما در کنار آن نرم کردن و حالت دادن به موها نیز انجام می شود. علاوه بر این ها عمل شستشوی موها درحمام یک یک عمل مفرح و لذت بخش است که می توان با استفاده از شامپوهای خوش بو و پر کف لذت شستشوی مو را افزایش داد.

بهترین شامپو ی ویتامینه ، بهترین شامپو ی تقویت کننده ، بهترین شامپو ی ضدریزش مو ، بهترین شامپو ی پروتئینه مو و…. کدام یک برای موهای شما مناسب است؟

انواع بهترین شامپو ها

تفاوت بسیار زیادی بین شامپوهای مختلف از نظر کیفیت ماده اولیه مورد استفاده، فرمولاسیون به کاربرده شده، رعایت اصول بهداشتی در خط تولید، جنس تجهیزات ساخت و بسته‌بندی و همچنین دقت تولیدکننده در کنترل کیفیت محصول نهایی وجود دارد. ضمن آنکه شرایط نگهداری محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده از عوامل مهم و موثر در کیفیت نهایی شامپو است.

شاید خیلی از مردم بدنبال شامپوهای خارجی برای شست و شوی موهای خود باشند اما توجه به این نکته مهم است که شامپوهای خارجی شاید خیلی عالی باشند اما مناسب با شرایط آب و هوایی و جنس موهای آن منطقه ساخته شده اند . شرکت های ایرانی با بررسی و آزمایشات متعدد ،به بهترین فرمول ها برای ساخت شامپو دست یافته اند که بهترین سازگاری را با موهای ایرانیان دارد . همانطور که می دانید شامپو ها انواع مختلفی دارند و برخی برای موهای آسیب دیده مناسبند و برخی برای موهای رنگ شده ، خشک بودن یا چرب بودن موها نیز در این زمینه نقش دارد .

از آنجایی که مو یکی از جلوه های زیبایی در تمامی انسان هاست، بنابراین انتخاب یک شامپوی خوب و سازگار با پوست و موی هر فرد ،نقش به سزایی در مراقبت از موها دارد . از طرفی برخی دارای مشکلاتی از قبیل ریزش مو و شوره و یا بدحالت شدن و بی جلوه شدن موهایشان هستند، از این رو انتخاب یک شامپوی مناسب شاید بتواند تا حدی این مشکلات را حل کند و موها را خوش حالت تر و سالم تر نگه دارد.

مطالب مرتبط: ژل مو چربی پوست سرتان را دو برابر می کند

بهترین شامپو برای موهای چرب

با وجود تمام محصولات متنوعی که در بازار موجود است، تصمیم گرفتن در این مورد که بهترین شامپو برای موهای چرب شما کدام است، می‌تواند کار بسیار سختی باشد.

وقتی به دنبال شامپوی مناسب می‌گردید، ویژگی‌های به خصوصی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید. اولین چیزی که باید مد نظر داشته باشید این است که شامپویی که انتخاب می‌کنید فرمولاسیون خاص موهای چرب را داشته باشد، که معمولا جایی روی برچسب محصول، قید می‌شود.

نکته‌ی بعدی اینکه شما باید برچسب پشت قوطی شامپو را هم بخوانید تا مطمئن شوید هیچ روغن یا سیلیکون افزوده شده‌ای در آن وجود ندارد.

دلیل اینکه شما باید از مصرف شامپوی حاوی روغن یا سیلیکون اجتناب کنید این است که این نوع محصولات باعث افزایش ترشح چربی در موهای‌تان شده و در نتیجه موهای‌تان را چرب تر می‌کنند.

ضمنا بهتر است به دنبال شامپوهای خالص (clear shampoos) باشید؛ یعنی شامپوهایی که معمولا حاوی هیچ گونه نرم کننده‌ای نیستند. شامپوی حاوی نرم کننده، مناسب شما نیست، چون باعث افزایش چربی موهای‌تان خواهد شد.

موثرترین موادی که می‌توانند در شامپوی مناسب موهای چرب وجود داشته باشد، عصاره‌ی مرکبات و گیاهان قابض هستند، زیرا این مواد کمک می‌کنند تا چربی اضافی ترشح نشود. وقت گذاشتن برای پیدا کردن یک شامپوی مناسب و موثر می‌تواند تفاوت بزرگی برای موهای چرب شما ایجاد کند و حتما ارزشش را دارد، چون هر گونه چربی اضافی را جذب خواهد کرد.

توجه داشتن به همین چند نکته‌ی ساده به شما کمک خواهد کرد تا شامپوی مناسبی را پیدا کنید که نه تنها اعتماد بنفس‌تان را بالا ببرد بلکه به شما احساس خیلی بهتری نسبت به موهای‌تان بدهد.

بهترین شامپو برای موهای خشک

شامپو مخصوص موهای خشک موهای خشک را کمتر خشک می کند و به نرم تر کردن و هیدراته کردن موها کمک می کند.

شما می توانید از شامپوی نارگیل که تغذیه کننده ، ترمیم کننده و مرطوب کننده ای قوی است و موجب نرمی و لطافت موها میگردد استفاده کنید . همچنین نرم کننده نارگیل با ترمیم قسمتهای آسیب دیده و آبرسانی قوی موها را درخشان و خوش حالت می نماید .

مطالب مرتبط: خارش پوست از علت تا درمان

بهترین شامپوضدشورهبرای مو

برای برطرف کردن ودرمان شوره وخارش سرانتخاب شامپوی مناسب ازاهمیت زیادی برخوردار است. شامپوهای خوبی برای درمان شوره سردر بازار وجود دارد. بسته به شدت و میزان شوره و خارش سر باید شامپوی مناسب انتخاب شود. البته برخی مواقع شوره سر شدید بوده و به تنهائی با شامپو ضدشوره برطرف نمی شود. در چنین مواقعی لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه نموده تا علاوه بر شامپوی مناسب درمان های دیگر هم تجویز شود.

بهترین شامپو برای موهای پروتئینه و ویتامینه

پروتئین افزوده شده به شامپوها فقط برای ترمیم آسیب دیدگی های مو (ناشی از رنگ دکلره و سشوار زیادی) مفید فایده است و به رشد مو هیچ کمکی نمی کند. مثلا پروتئین ابریشم به شفافیت و درخشندگی موها می افزاید. ویتامین ها هم جذب ریشه مو نمی شوند و به تقویت رشد مو کمک نمی کنند. پنتنول و ویتامین ب۵ برخلاف بقیه ویتامین ها به داخل محور مو نفوذ می کنند و برای افزایش استحکام و سلامت مو مفید است.

مطالب مرتبط: ۱۴ ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

بهترین شامپو های  ضدریزش مو

اولا ریزش مو علل مختلفی دارد. باید فردی که دچار ریزش مو است بررسی شده و پس از مشخص شدن علت درمان مناسب انجام شود. شامپوها اثر مستقیم در درمان ریزش مو ندارند. اما شایع ترین علت ریزش مو ریزش موی آندروژنتیک (هورمونی ارثی) است. برخی شرکت های سازنده شامپو مواد ضد ریزش موی آندروژنتیک به شامپو ها می افزایند. معروفترین این مواد کافئین است.

در این که کافئین از پوست جذب و اثرات بیولوژیک ایجاد می کند تردیدی وجود ندارد. اما این که به چه میزان در ریزش موی آندروژنتیک مؤثر است هنوز به اثبات نرسیده است. اما احتمالاً به نظر می رسد یک فایده هایی داشته باشد. همچنین مواد مؤثر دیگر مثل روغن درخت چای و سائوپالمتو هم به شامپوها می افزایند. هنوز مدارک و شواهد علمی کافی دال بر اثر بخش بودن این مواد وجود ندارد. از آن جائی که استفاده از این مواد ضرری برای بدن ندارد، توصیه ای برای عدم استفاده از این شامپوها وجود ندارد.

بهترین شامپو برای موهای چرب و کم پشت

شامپوها و نرم کننده‌های حجم دهنده، انتخاب خوبی برای بسیاری از خانم‌هایی هستند که موهایی کم حجم و نازک دارند. این شامپوها، موها را به آرامی بدون اینکه از جا بکَنند یا چربی ناخواسته ایجاد کنند، تمیز کرده و ظاهری حجیم‌تر به موها می‌دهند. نرم کننده‌های حجم دهنده  نیز، موها را نرم کرده و از گره خوردن‌شان جلوگیری می‌کنند بدون اینکه چربی اضافی ایجاد کنند.

یک نکته: کاندیشنر یا نرم کننده را فقط به نوک و قسمت‌های پایینی موها بزنید و از زدن آن به پوست سر خودداری کنید چون نرم کننده می‌تواند چربی موجود در پوست سر را گیرانداخته و این چربی، موها را تحت تاثیر قرار دهد.

خیلی از افراد مطمئن نیستند که شامپوهای ضد ریزش مو و محصولاتی اینچنینی واقعا مفید هستند یا نه. جواب این است؛ بله مفید هستند. طی سالهای اخیر، تحقیقات زیادی انجام شده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه کسب شده است. بسیاری از ترکیبات به کاربرده شده در این نوع محصولات، از نظر پزشکی، تائید شده و توصیه شده هستند، شامل کتوکونازول و ماینوکسیدیل.

پژوهش‌های بیشتر نشان داده که مواد و عناصر طبیعی و ارگانیک زیادی نیز هستند که می‌توانند با ریزش مو مبارزه کنند، مانند عصاره‌ی رزماری، روغن شترمرغ (emu oil) و کافئین. البته شما باید برای رشد سالم موها، شامپوهای با کیفیتی تهیه کنید که موثر باشند.

به گزارش نبض ما، در سالهای اخیر تحقیقات و بررسی‌های زیادی در مورد شامپوهای و محصولاتی که ادعای رشد مجدد موها را دارند انجام شده و به همین دلیل است که هر روزه، محصولات مراقبت مو با کیفیت‌های بسیار بالا وارد بازار شده و نتایج بسیار خوبی نیز در بر دارند.

شامپوهایی که حاوی نرم کننده هستند، واقعا مؤثرند؟

اگر موی شما به نرم کننده نیاز دارد، به جای استفاده از این گونه شامپوها، بعد از شامپو زدن از یک نرم کننده استفاده کنید چون مشکل است که یک شامپو این دو عمل را با هم انجام دهد و از یک سو موها را تمیز کند و در همان حالت یک لایه نازک نرم کننده روی موها قرار دهد. با این کار در عین حال لایه ای از ذرات روی موها در اثر مواد نرم کننده در آن شامپو باقی می ماند که این ذرات، خود می توانند باعث تجمع چربی شوند.

بهترین کار این است که مویتان را شامپو کنید و سپس بعد از آبکشی از یک نرم کننده استفاده کنید. این ترکیبات وقتی به دنبال شامپو مصرف شوند، روی تار مو پوشش نامریی و ظریفی به جا می گذارند که کوتیکول به هم خورده را صاف می کند و ممکن است حتی جاهایی از کوتیکول مو را که کنده شده است، پر کند. با این کار، مو کمتر مستعد گره خوردن شده و به راحتی شانه می شود و به درخشندگی و توان آن افزوده می شود.

حالت دهنده ها اکثرا فوری عمل می کنند و فقط برای یک دقیقه روی مو مانده و سپس آبکشی می شوند. این ترکیبات تقریبا برای اکثر مردم رضایت بخش هستند اما برای موهای آسیب دیده باید از حالت دهنده های سنگین تر استفاده کرد (که باید قبل از آبکشی به مدت ۱۰دقیقه یا بیشتر روی سر بماند) اما نباید به ادعاهای گوناگون تبلیغاتی توجه نکنید. این نکته را به یاد داشته باشید که ساقه موها بافت مرده اند و نمی توان آنها را تغذیه کرد و یا آسیب ها را به طور دایم تغییر داد.

مطالب مرتبط: کاربردهای گیاه جینسینگ چیست؟

بهترین شامپوی جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی مخصوص شرق اسیا می باشد که خواص زیادی دارد از ان جمله می توان به کنترل چربی مو ، ضد ریزش ، ضد شوره بودن ان اشاره کرد . باید تاکید کنیم جنسینگ باعث رشد سریع موها می شود. استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. در یک تحقیق دیگر یافته شد که کسانی که از جینسینگ برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده اند استعداد کمتری در سرطان دارند. شیمی درمانی که در بیماران سرطانی استفاده می شود باعث ریزش مو در افراد می شود. استفاده از جینسینگ نه تنها به این افراد در مبارزه به سرطان کمک می کند بلکه باعث می شود تا موهای ریخته شده آنها نیز سریع تر رشد کنند یا حداقل کمتر دچار ریزش مو ها می شوند.

شامپو جنسینگ با قدرت فوق العاده خود باعث از بین رفتن ریزش مو شده و شادابی و طراوت را برای موهای شما به ارمغان می آورد. با استفاده از این محصول می توانید زیبایی را به موهای خود برگردانده و در جمع دوستان به خود ببالید.

این شامپو حاوی جینسینگ طبیعی و گیاهان طبی افزایش دهنده جریان خون در پوست سر و دوباره فعال سازی موهای ضعیف است.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره خواص دارویی نارگیل

خواص شامپو ی روغن نارگیل

– شامپو روغن نارگیل قسمت های عمیق فولیکول مو را تحریک می کند

– این شامپو  پوست سر را در مقابل مشکلاتی نظیر : جای نیش حشره ، شپش و شوره محافظت میکند

– روغن نارگیل به مرطوب کردن موهای خشک کمک میکند

– شامپو روغن نارگیل درخشندگی و لطافت را به مو هدیه می دهد

– شامپو روغن نارگیل از شکنندگی مو و موخوره جلوگیری می کند درنتیجه باعث بلند شدن موها میشود.

– همچنین این شامپو باعث کاهش ریزش مو میشود

مطالب مرتبط: چگونه در منزل شامپوی طبیعی درست کنیم؟

بهترین شامپو ی خانگی دست ساز

در ادامه یک نوع شامپو خانگی دست ساز آموزش داده شده است.

مواد لازم

یک سوم پیمانه شیر نارگیل طبیعی( بهتر است یک نارگیل خودتان بخرید و آبش را در خانه بگیرید)

یک سوم پیمانه صابون مایع طبیعی ( این محصول را می‌توانید از فروشگاهها پیدا کنید، محصول خارجی آن صابون مایع دکتر برونر است که اکثرا از آن برای شامپو سر و بدن استفاده می‌کنند) البته نمی دانم در ایران یافت می شود یا نه ! امت خوشبختانه پودر رنده شده صابون بچه گزینه خوبی است که می توانید جایگزین کنید یک چهارم پیمانه پودر صابون بچه.

یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین E، یا روغن جوجوبا. (از کپسولهای ویتامین Eبرای روغن استفاده کنید)

در صورت تمایل می‌توانید از ۱۰ قطره روغن اسطخودوس برای آرامش هم استفاده کنید.

مواد را داخل بطی بریزید و خوب هم بزنید.

این شامپو برای ۲ هفته کافیست اما اگر در محیط خنک نگه نمی‌دارید احتمال خراب شدن شیر نارگیل وجود دارد می‌توانید اندازه ها را به نصف کاهش دهید تا شامپو زودتر تمام شود. این شامپو روزانه را می‌توانید به جای شامپو بدن هم استفاده کنید که هم بوی خیلی خوبی می‌دهد و هم نرم کننده بسیار عالی پوست بدن است.

شامپوهای بدون الکل

از شامپوهایی که حاوی الکل هستند دوری کنید،چرا که موهایتان را خشک و شکننده می کنند.از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات طبیعی است.هم چنین شستن بیش از حد مو با شامپوهای ناملایم انتهای موهایتان را خشک می کند.در نتیجه شما نباید موهایتان را بیشتراز سه بار در هفته بشویید و بهتر است که یک روز در میان موهایتان را بشویید نه هرروز.هم چنین جهت شستشو از آب گرم استفاده نکنید بهترین شامپو

4.9/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هادی می‌نویسد

    ببخشید ازتون یه سوال داشتم می خواهم بدونم شامپو برای ریزش مو می تواند مفید باشد؟
    اگر می تواند چه جور شامپویی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید