علل و درمان کمردرد در زنان

ستون فقرات در حال ایستاده مانند دکل کشتی به کمک طناب های ارتباطی از همه طرف نگهداری می شود. این طنابها در بدن و اطراف ستون فقرات عضلاتی هستند که از همه جهت هم از پشت و هم به کمک عضلات شکم کار نگهداری بدن را بر عهده دارند.

به گزارش نبض ما به نقل از همشهری، آمار نشان می دهد که ۸۰درصد از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند. اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران ازطریق شکایت بیمار، آزمون های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین تصویربرداری پزشکی قابل شناسایی است، ولی به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده کمردرد مشکل است.

در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه ها و تاندون های آنها، رباط ها، فاسیا، مفاصل بین مهره ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه یا نقاط دورتری به شکل تیرکشنده احساس شود. در زمینه کمردرد و راه های درمان و پیشگیری از آن با دکتر قاسم قارون، مؤسس انستیتو تشخیص و درمان درد در فرایبورگ آلمان گفت وگو کرده ایم. وی در این گفت وگو بر ضرورت تغییر سبک زندگی شهرنشینی در میان خانم ها تأکید کرده است.

کلینیک درد دکتر عباس زارعی  متخصص درد و بیهوشی

آمادگی مشاوره و درمان برای درد زانو – کمردرد – دیسک کمر – تزریق داخل ستون مهره را دارد

جهت مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس بگیرید

22859099  –  09301855054 

 

اختلاف میان کمردرد خانم ها و آقایان

اصولا چه درتقسیم و چه در ساختار و حتی در کیفیت کاری عضلات در زن ومرد اختلافاتی وجود دارد؛ در آقایان حجم عضلات اندام دست و پا بیشتر و در خانم ها عضلات پشت و کمر ظریف تر بوده و با انعطاف پذیری بهتر تحمل کاری بیشتری دارند.

این اختلا ف خدا داده این چنین شکل گرفت که چون مرد باید برای شکار حیوانات به دنبال آن می دوید پس نیاز به اندام ورزیده داشت و همسر با وفای او هم که مجبور به حمل لاشه شکار بود از عضلات قوی تر پشت و کمر بر خوردار بود. این تفاوت سیستم عضلانی و کارایی آن در تقسیم وظایف زن و مرد را می توان همه روزه در تصویر زیبای کوچ عشایر مشاهده کرد که زن حامله با شکم پر ، یک بچه به پشت ، یک کوزه به سر، بچه دیگری را فرسنگ ها به دنبال قافله می کشد ، درصورتی که مرد فقط مراقب راه است و برای جمع آوری احشا م به اطراف می دود.

جراحی دیسک کمر

در هرحال خانم ها درد را بهترتحمل می کنند. لذا علاوه بر اختلا ف سازه عضلانی بدن در زنان تغییرات هورمونی چه در دوران قاعدگی و چه در بارداری نقش بزرگی دارد، ولی در مجمو ع دلیل کمردرد اکثرا در عدم هما هنگی کاری عضلات پشت و کمر است که باعث انقباض های غیرطبیعی می شود که همه متاثر از کار اعضای درونی (معده ، کیسه صفرا، لوزالمعده ، کلیه و امثالهم)یا جای اعمال جراحی مانند سزارین است.

عوامل اصلی کمردرد در خانم ها

براساس اصول همه بیماری ها و درد ها ،کمردرد در خانم ها هم نیاز به دو عامل: یکی زمینه تحریک پذیری و دوم عوامل محرک دارد . در کنار عناصر عمومی ، عوامل زمینه ساز درد در زنان عبارتند از: تغییرات هورمونی، جای اعمال جراحی مانند سزارین و شکم بزرگ.

یعنی واقعا تغییرات هورمونی در خانم ها به عنوان یک رخداد طبیعی در شیوع درد در خانم ها مؤثر است؟
ترشح هورمو ن های مختلف در هر ماه چه مستقیم وچه غیرمستقیم آستانه تحریک پذیری عضلات پشت و کمر را برای انقباضات غیرطبیعی پایین می آورد. دلیل دیگر، نوسانات فشار خون به خصوص فشار خون پایین در اثرمصرف غذای نامناسب یا داروست که باعث نقصان نسبی اکسیژن عضلات می شود و از نشانه های آن (عدم تعادل ، سرگیجه و سیاه شدن جلوی چشم) با حرکت سریع در بر خاستن مشاهده می شود.

مسمومیت دارویی

از طرفی تأثیرات هورمونی در مراحل مختلف ماهانه که با انقباض رحم همراه است به اعصاب محیطی منعکس شده و از این طریق روی عضلات هم طبقه در ستون فقرات اثر گذاشته، آمادگی بیشتری برای تحریکات غیرطبیعی و انقباض عضلات ایجاد می کند. به زبان ساده تغییرات کاری اندام های داخلی که باعث کمردرد های تکراری می شود، معمولا مجددا بر طرف می شود، ولی اگر تحریک اضافی از سیستم عروقی، هور مو نی یا عصبی بر عضلات وارد شود کمردرد اولیه طبیعی به سادگی از بین نمی رود.

کافی است به دلیل فوق کمی از اسپاسم و درد ماه قبل باقی بماند که در ماه آینده مجددا چند در صدی به آن اضافه شده ادامه آن ایجاد درد دائم می کند و تبدیل به کمردرد مزمن می شود که به انواع و اقسا م تشخیص ها از دیسک و در رفتگی مهره گرفته تا پوکی استخوان نام گذاری می شود!

جای عمل سزارین

گذشته از آمار بالای سزارین که همیشه دلیل پزشکی ندارد و خطرات عمومی ، عوارض بیهوشی و عمل جراحی و مشکلات بعد از عمل و مسئله «یک بار سزارین همیشه سزارین»، هم به جای خود قابل تأمل است ، حد اقل مشکل عمل سزارین، اختلالات ایجاد شده در اثر جای عمل جراحی است؛ بدین معنی که یک عمل جراحی شکم،یعنی برش در چند طبقه پوست بافت زیر پوست، پوشش عضله ،عضله و در انتها مخاط شکم و قطع همه این پنج طبقه و به هم زدن تجانس بافتی به طول ۲۰تا ۳۰سانتی متر در عرض شکم.

پس به را حتی می توان مجسم کرد که بالاجبار چندین عروق خون و عصب در چند لایه در مقطع از هم جدا می شوند و چون ساختار بافتی به هم می خورد جوش خوردن سر به سر آنها غیرممکن است، مضافا بر اینکه اتصال و ترمیم بافت عصبی در جدایی فاز ها از هم ممکن نیست مانند قطع نخاع که در نتیجه فعل و انفعالات، جا به جایی اطلاعات چه از طریق کانال های عصبی و چه از طریق عروق مختل می شود.

جوش خوردن استخوان

لذا این اختلال ارتباطی در عصب های مویرگی نه تنها در کار بافتی موضع عمل اثر می گذاردکه حداقل آن بی حسی،کرخی یا حسا س شدن محل عمل است چرا که انتهای نخ اعصاب قطع شده تغییر فرم پیدا کرده، تحریک پذیری خاصی پیدا می کند که مدت ها در محل عمل، ایجاد درد می کند. خو شبختانه در مان این مزاحمت ها به کمک تکنیک نویرا لتراپی انجام پذیر است. از طر فی این تغییرات و اختلال موضعی جای عمل، در کنار سایر عوارض از طریق اعصاب بریده شده به اعصاب محیطی ستون فقرات منتقل و زمینه تحریک پذیری عضلانی،تشدید و آماده جرقه ای برای شروع انقباضات می شود که به معنی ایجاد یک حلقه معیو ب، یعنی پروسه انقباض ، کم خونی و درد اجتناب ناپذیر است.

نقش شکم بزرگ در شیوع درد در خانم ها

ستون فقرات در حال ایستاده مانند دکل کشتی به کمک طناب های ارتباطی از همه طرف نگهداری می شود.این طناب ها در بدن و اطراف ستون فقرات عضلاتی هستند که از همه جهت هم از پشت و هم به کمک عضلات شکم کار نگهداری بدن را بر عهده دارند؛ به عبارت دیگر عضلات شکم هم در ایستادن و هم در راه رفتن نقش کمکی نگه دارنده دارند.

حال وقتی شکم انسان بزرگ شد علاوه بر اضافه وزن به دلیل چربی درونی که مشهود نیست عضلات شکم کارایی خود را از دست داده و باری اضافی برای عضلات پشت و کمر می شوند، در نتیجه عضلات پشت باید علاوه بر وظیفه همیشگی نه تنها کار عضلات شکم را قبول کنند، بلکه بار اضافی آن را هم بیشتر حمل کنند که در دراز مدت باعث خستگی عضلات پشت می شود و در انتها تحریک پذیر ی آن افزایش یافته برای اسپاسم دسته جمعی و کمردرد های حاد و مزمن آماده می شوند.

حاملگی

چرا در دوران حاملگی با وجود بیش از ۱۰کیلو اضافه وزن و بزرگی بیش از حد شکم مادر، کمتر کمردرد مشاهده می شود؟

یکی به دلیل زمینه ساختاری ژنتیک عضلات آنهاست که برای چنین شرا یط طبیعی برنامه ریزی شده و بدن در مدت ۹ ماه به آن عادت می کند دوم اینکه بعد از ۹ ماه که در حقیقت سه ماه آخر آن را باید درنظر داشت فشار بار اضافی خاتمه می یابد، درصورتی که بزرگی شکم خارج از دوران حاملگی شرایطی است دائمی که علاوه بر اضافه وزن و بار ا ضافی روی عضلات پشت و کمر تحریک پذیری آن تشدید شده منتظر یک تحریک اضافی است.

عوامل فرعی کمردرد در خانم ها

دیگر عوامل محرک کمردرد یا تشدیدی در زنان عبارتند از:
الف – تغییرات یا عفونت دستگاه تناسلی ، کیست ، التهاب تخمدان، افتا دگی رحم و غیره
ب – عفونت دستگاه ادراری، کلیه، مثانه و مجاری ادرار به دلیل کوتا هی راه مجرای ادرار
ج – ناراحتی، درد و تنش رابطه زناشویی
د- تحریکات تغذیه ای حساسیتی. همانگونه که در دوران قاعدگی با تغییرات هورمونی حملات میگرن تشدید می شود این خاصیت در خانم ها می تواند روی انقباض های عضلا نی و ایجاد درد های شبه روماتیسمی نقش بزرگی داشته باشد وعکس العمل های تغذیه ای زود تر مشا هده می شود.
هـ – مصر ف داروهای غیرحیاتی که اثرات جنبی آنها به خصوص اثرات جانبی حساسیتی به دلیل فوق در زنان بیشتر مؤثر وا قع می شود.

درمان کمردرد

به طورکلی، درمان شامل موارد زیر است:
درمان دارویی طبق نظر متخصص مربوطه با توجه به علت کمردرد.
درمان فیزیوتراپی که بیشتر در ارتباط با دردهای مکانیکی کاربرد دارد.
کنترل فعالیت های روزمره جهت کاهش درد و پیشگیری از بروز دردهای کمری.
درمان جراحی که در آسیب های شدید و موارد خاص مطرح می شود. زمانی که درد بیمار خیلی زیاد باشد و بیمار به درمان های فوق پاسخ ندهد ممکن است نیاز به عمل جراحی ضروری باشد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی از دکتر عباس زارعی متخصص درد اینجا کلیک کنید       شماره تماس 09301855054

 

4.5/5 - (24 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
از پزشکان نبض‌ما بپرسید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام چن روزی کمردرددارم دلیلش چیه؟

  2. شاکر می‌نویسد

    باسلام آقای دکترمن دوسه سالیه کمردرددارم درقسمت انتهای ستون فقرات درست وسط کمرمام آرای رفتم دکترگفت سالمه وچیزی نیست اماکمردردم گاهی سدیدمیشه انگارکمرم دونیم میشه ازوسط لطفا راهنمایی کنید آیالازمه به پزشک زنان زایمان برم

  3. فاطمه می‌نویسد

    چرا بعد از ارضا شدن کمر درد میشم