ویتامین پوست و مو را بهتر بشناسید

ویتامین B5 یا پانتونیک اسید به نام ویتامین پوست و مو معروف است. وجود ویتامین B5 برای بسط و بازایی سلول های پوششی و رشد بدن از سطح ضروری است.

گردآوری – نبض ما

ویتامین B5 یک عنصر مهم در متابولیسم سلولی به شمار می رود. دپنتنول (پرو ویتامین B5) پیش ساز پنتونیک اسید می باشد. یعنی متابولیم سلولی برای سنتز ویتامین B5 نیاز دارد که در مراحل میانی خود، اول دپنتنول را بسازد. پرو ویتامین B5 سپس در پوست توسط سیستم آنزیمی پوست به پنتونیک اسید تبدیل می شود.

پروویتامین B5 قدرت نفوذ بالایی در پوست دارد. به همین علت می توان از این ماده به عنوان یک ماده فعال بسیار موثر در محصولات آرایشی استفاده نمود. این ویتامین، به عنوان حالت دهنده و نرم کننده در شامپوها، اسپری مو، حالت دهنده های مو و نیز مرطوب کننده ها مصرف فراوانی دارد. از آنجا که این ماده قابلیت جذب آب و نگهداری آن را داراست، بیشتر به عنوان یک هومکتانت مطرح است و چون آب، ماده طبیعی حالت دهنده پوست و مو است، ویتامین B5 می تواند در فرآورده های پوست و مو، نقش مهمی را ایفا کند.

ویتامین B5 نگه دارنده رطوبت

ویتامین B5 علاوه بر این که رطوبت را خوب نگه می دارد، خواص تسکینی نیز دارد و احساس سوزش ناشی از پوست دهیدراته را کاهش می دهد. ضمنا متابولیسم سلولی و نتیجتا کرنتوسیت ها را برای سنتز سازنده های سلولی تحریک می کند. از آن جا که برخی از این سازنده های سلولی نقش مهمی در فرآیند رطوبت رسانی دارند، این فرآیند طبیعی تا اندازه ای با عمل دپنتنول تحریک می شود.

بسیاری از کرمها و لوسیون های مرطوب کننده غنی از ویتامین، حاوی ۵ درصد پانتنول هستند که می تواند به تسریع روند بهبود زخمها هم کمک کند. به عنوان یک هومکتانت، ویتامین B5 می تواند آب را از اپیدرم و درم به طرف لایه شاخی Occlusive (پوشانندگی) فرآورده ها، آب را در لایه شاخی نگهداشت. اگر رطوبت نسبی محیط بیش از ۷۰ درصد باشد، پانتنول می تواند آب را از محیط هم جذب کند. در واقع در غیاب هومکتانت، آبی که از فرآورده به پوست می رسد، به سرعت تبخیر می شود. هومکتانت ها همچنین می توانند با پر کردن فواصل بین کورتئوسیت ها (در نتیجه وارد کردن آب به سلولها و متورم کردن آنها) نرمی پوست را افزایش دهند.

استفاده در فرآورده های مو

در فرآورده های مو، نیز پانتنول به عنوان یک هومکتانت به کار می رود تا میزان آب ساقه مو و در نتیجه الاستسیته آن را افزایش دهد، پانتنول، همچنین برای مو ضروری است و می تواند از مناطق فاقد کوتیکول مو وارد ساقه مو شود. بنابراین مصرف آن در فرآورده های شوینده مو نیز مناسب است و حالت پذیری درخشش و نرمی مو را افزایش داده و از الکتریسته ساکن آن می کاهد.

معرفی پماد دکسپانتنول

نام ژنریک: دکسپانتنول

نام تجاری: ایپانتن

شکل دارویی: کرم موضعی 5 %(هر 100 گرم حاوی 5 گرم دکسپانتنول)

طبقه بندی فارماکولوژیک: آنالوگ ویتامین B کمپلکس

طبقه بندی درمانی: نرم کننده پوست

طبقه بندی مصرف در بارداری: رده C

فارماکولوژی

اثر نرم کننده: دکسپانتنول با تحریک گرانولاسیون و تشکیل سلولهای اپی تلیال موجب تسریع بهبود زخم و تسکین خارش می شود.

فارماکوکینتیک

پخش: در صورت جذب سیستمیک،این دارو پس از تبدیل به اسید پانتوتنیک، عمدتا بصورت کوآزیم A، بطور گسترده انتشار می یابد .این دارو در کبد، غدد فوق کلیوی، قلب و کلیه ها یافت می شود.

متابولیسم: تبدیل شدن دارو به اسید پانتوتنیک به سرعت صورت می گیرد.

دفع: بیشتر متابولیتهای دارو از ادرار و باقیمانده از طریق مدفوع دفع می شوند.

موارد مصرف دکسپانتنول

نرم کننده و محافظ نواحی جراحی شده

درمان خارش، زخمها، گزیدگی حشرات، پیچک سمی، بلوط سمی، تحریک مناطقی از پوست بدن نوزاد که در تماس با ادرار هستند، خراشیدگی، اگزمای خفیف، زخم بستر، ضایعات خشک

موارد منع مصرف دکسپانتنول

هموفیلی(خطر بروز خونریزی شدید وجود دارد)، انسداد مکانیکی روده

عوارض جانبی

پوست: خارش،لکه های قرمز رنگ، درماتیت،احساس سوزش

توجه: درصورت بروز واکنشهای حساسیت مفرط، باید مصرف دارو قطع شود.

منابع:

http://hosnani.com/panthenol.php

آفتاب آنلاین

شرکت داروسازی کاسپین تامین

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید