نشانه های زردی نوزاد چیست؟

یکی از بیماری هایی که گاهی به طور جدی نوزاد و والدین او را دچار مشکل می کند، زردی است. به طور کلی بیش از 70درصد نوزادان در روزهای اولیه تولد با این بیماری دست به گریبان می شوند که نشانگر شایع بودن آن در نوزادان است.

گردآوری- نبض ما

زردی یک بیماری نیست بلکه علامتی است که بالا بودن میزان بیلی روبین خون را نشان می دهد. هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز بدن ما در نهایت تبدیل به رنگدانه زردرنگی به نام بیلی‌روبین می‌شود که کبد مسئول دفع این ماده از طریق صفرا به خارج از بدن است. بالا بودن میزان بیلی‌روبین خون می‌تواند ارثی یا نشانه‌ای از بیماری‌های کبدی باشد. به تدریج و با افزایش بیلی‏روبین مناطق دیگر پوست مانند شکم و اندام‏ها زرد می‏ شود بنابراین تشخیص زردی نوزاد بر اساس مشاهده زردی در پوست و چشمان نوزاد است.

زردی دردناک نیست ولی توجهات و ملاحظات زیادی را می طلبد، زیرا بالا رفتن بیلی روبین در خون حالتی سمی را در سیستم عصبی نوزاد ایجاد کرده و باعث بروز آسیب مغزی و در حالت پیشرفته منجر به مرگ نوزاد می شود.

شیوع زردی

60 درصد نوزادان رسیده در روز دوم یا سوم تولد دچار ایکتر می شوند. اغلب این حالت پس از یک هفته برطرف می شود.

80 درصد نوزادان نارس بین روزهای پنجم و هفتم پس از زایمان به این حالت دچار می شوند. بیماری ظرف دو ماه پس از تولد برطرف می شود.

علائم زردی نوزاد

بیشتر سیر حرکت زردی در نوزادان از بالا به پایین است یعنی ابتدا صورت و چشم نوزاد دچار زردی می‌شود و بعدا به سمت پایین کشیده می‌شود و پوست قفسه سینه، ‌شکم و اندام‌ها کشیده می‌شود که اصطلاحا به آن سردمی می‌گویند. نکته مهم آن است که والدین اگر به علائم نوزاد در بدو تولد به ویژه 72 ساعت اول تولد دقت نکنند ممکن است زردی نوزاد افزایش پیدا کند و موجب آسیب‌های مغزی شود.

علائم این آسیب‌ها در آینده برای کودک خطرناک است. علائم هشدار دهنده در این مورد کاهش فعالیت نوزاد، خواب‌آلودگی، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، گریه‌های جیغ مانند و تشنج و عقب افتادگی ذهنی و کاهش شنوایی است بنابراین توصیه می‌شود والدین زردی نوزاد را جدی بگیرند و  حتما در 72 ساعت اول بعد از تولد برای بررسی وجود زردی مراجعه داشته باشند.

 درمان زردی نوزاد

بسته به شدت زردی و سن نوزاد ممکن است نیاز به بستری‌ باشد. نوزاد که درجه زردی‌ اش از حد استاندارد بالاتر است باید از طریق نور یا به اصطلاح فوتوتراپی درمان شود. بهتر است این نوع درمان در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شود. در مواردی که زردی تشدید می‌شود ممکن است نیاز به تعویض خون باشد. والدین نباید کودکانی را که دچار زردی شده‌اند خوددرمانی کنند. برخی والدین از نور مهتابی استفاده می‌کنند در حالی که طیف نوری نور مهتابی با طیف نوری لامپ‌هایی که در بیمارستان قرار دارد متفاوت است. برای جلوگیری از تعویض خون نوزاد بهتر است والدین زودتر مراجعه کنند و نوزادشان از لحاظ وجود زردی چک شوند.

تشخیص زردی نوزاد

زردی در نوزادان از همان روزهای اولیه تولد آغاز می شود. علائم آن معمولا با زردی پوست و گاهی چشم ها بروز می کند. زردی نوزاد ابتدا تنها صورت را دربرمی گیرد، ولی رفته رفته قفسه سینه، ناحیه شکم، پاها و کف پا و اندام های تحتانی را نیز درگیر می کند زردی در نوزادان گاهی باعث خستگی مفرط و سوءتغذیه می شود.

نوزادانی که در 24 ساعت اول پس از تولد دچار این علائم می شوند، باید حتما تحت آزمایش میزان بیلی روبین قرار بگیرند. البته برای احتیاط بهتر است طی 5 روز اول تولد، کودک تحت بررسی قرار بگیرد تا از عدم ابتلا به زردی در او مطمئن شوید.

پزشکان انجام این آزمایش سریع را در منزل برای امتحان زردی نوزاد توصیه می نمایند:

در اتاقی با نور کافی فشار ملایمی روی قفسه سینه کودک وارد نمایید، اگر هنگام برداشتن فشار، ته رنگ زردی روی پوست باقی بماند به پزشک مراجعه نمائید. (این روش برای بچه های با پوست روشن بهتر عمل می کند، برای بچه های دیگر، زردی سفیدی چشم یا لثه را بررسی نمایید).

توصیه هایی جدی

استفاده از برخی مواد غذایی در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. آب قند، ترنجبین و شیرخشت از جمله مواد غذایی است که نباید والدین از آن استفاده کنند چون نه تنها زردی نوزاد را برطرف نمی‌کند بلکه ممکن است باعث ایجاد عفونت در او هم بشود.

روش حجامت نیز در حال حاضر رد شده است و جزو روش‌هایی است که نباید در مورد نوزاد انجام شود. زردی‌ های نوزادی طول کشیده زردی است که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد و باز هم زردی ادامه‌دار باشد. در این مواقع زردی ناشی از شیر مادر و چند تشخیص افتراقی مهم هم هست که والدین باید دقت کنند. بیماری‌هایی مانند اختلال تیروئید و عفونت ادرار و بیماری نقص آنزیمی در کبد نیز باید بررسی شوند.

بهترین کار در مورد استفاده از هر روشی مشورت با پزشک معالج است.

عوارض عقب انداختن درمان زردی نوزاد

معمولا زردی نوزاد ، بیماری جدی ای محسوب نمی شود و طی یک تا دو هفته بهبود می یابد. ولی چنانچه میزان بیلی روبین بالاتر از حد بوده و بدون درمان باقی بماند، بیلی روبین وارد مغز شده و باعث وارد آمدن آسیب های جدی به مغز می شود.

بررسی و درمان های اولیه و زودهنگام زردی نوزادان می تواند از بروز این عوارض جدی جلوگیری کند.

از عوارض درمان نشدن زردی می توان به فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی، حملات صرعی، اشکال در تعادل حرکتی، ناهنجاری های دندانی و ناشنوایی اشاره کرد که دیگر قابل درمان نیستند.

 

3.4/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهرابادی می‌نویسد

    سلام
    پسرم بعد از ۷۲ ساعت زردی به ۱۵ رسید بستری شد و به ۷ رسید ترخیص شده است ولی هنوز سفیدی چشم و صورت زرد است دوبار به متخصص اطفال مراجعه کردم بدون آزمایش می گویند زردی ندارد پس چرا صورت و سفیدی چشم زرد است.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید