فاش شدن رازهای خاص در کلینیک جنسی

گاهی نمی‌دانید مشکلات‌تان را با چه کسی مطرح کنید. همسرتان ترجیح می‌دهد زمین دهان باز کند و او را ببلعد، اما حرفی از مشکل عملکرد جنسی‌ خود نزند. مدتی است ازدواج کرده‌اید، اما احساس می‌کنید همسرتان از اختلالی رنج می‌برد و نمی‌تواند در روابط جنسی رضایت شما را جلب کند. امروز تصمیم گرفته‌اید به توصیه پزشک زنان به یک کلینیک جنسی مراجعه کنید.

نبض ما– دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک در گفت‌ و گو با جام‌جم می‌گوید: بیشتر مردم بدون آموزش ازدواج می‌ کنند و در زمینه مسائل جنسی در دوران تحصیل آموزشی صورت نمی‌ گیرد. عموما اطلاعات درباره این مسائل سینه به سینه انتقال پیدا می‌ کند. در مواردی فرد با بروز اختلال حتی نمی‌ داند به چه متخصصی مراجعه کند حتی در دوسوم موارد، مشکل روانی نیز همراه با مشکلات در عملکرد جنسی دیده می‌ شود.‌

مدیر مرکز درمان ابن‌سینا در این باره می‌ افزاید: آموزش‌ های اولیه باعث پیشگیری شده و نیاز به خدمات را کاهش می‌ دهد. بخشی از ناباروری‌ ها به دلیل نداشتن آگاهی از مسائل جنسی است. برخی مراجعان حتی نمی‌ دانند بهترین زمان برای بارداری اواسط سیکل قاعدگی است. به بیان دیگر اغلب افراد بدون برنامه‌ ریزی و تصادفی بچه‌ دار می‌ شوند.‌ بسیاری از مشکلات افراد در سنین بالاتر ناشی از باور های آنها در کودکی است. یکی از نیازهای امروز، تدوین کتب درسی در این خصوص است؛ چراکه والدین نمی‌ دانند به سوالات متعدد کودکان چگونه پاسخ دهند. به اعتقاد دکتر قربانی بهتر است این آموزش‌ها از سنین پایین‌تر شروع شود، چراکه در دوران دانشگاه زمان زیادی را از دست داده‌ایم.

رفع اختلالات عملکرد جنسی با درمان روانپزشکی

اضطراب، افسردگی و وسواس سه اختلال شایعی هستند که باعث اختلال عملکرد جنسی می‌ شود. به بیان دیگر، در دوسوم موارد مشکل روانی زمینه بروز اختلال در عملکرد جنسی را فراهم می‌ کند.‌ این روانپزشک با اشاره به مطالب فوق می‌ گوید: بخشی از فعالیت این کلینیک‌ ها، درمان مردان مضطرب است؛ یعنی در افرادی که روابط جنسی‌ شان به دلیل اضطراب به خصوص اوایل ازدواج مختل شده است. این امر مانع برقراری رابطه جنسی شده و یکی از دلایل ازدواج‌ های وصال نیافته است. این ازدواج‌ ها معمولا در زوج‌ هایی دیده می‌ شود که بعد از ازدواج نزدیکی نداشته‌ اند.

اختلال عملکرد جنسی

دکتر قربانی تاکید می‌ کند: بروز اشکال در عملکرد جنسی به واسطه مسائل روانی میان جوانان شایع‌ تر است. این اختلال باعث افسردگی می‌ شود و مشکلات جسمی را تشدید می‌ کند؛ بنابراین تشخیص علت اولیه در درمان بسیار موثر است. حتی مردانی که اختلالات نعوظ دارند هم نمی‌ توانند با همسرشان نزدیکی کنند. این افراد معمولا به دلیل ناباروری به کلینیک‌ ها مراجعه می‌کنند و در اغلب موارد با درمان روانپزشکی، مشکل‌ شان رفع می‌ شود.

پیشگویی‌کننده بیماری‌های قلبی و مغزی

اشکال عملکرد جنسی به دوشکل ارگانیک (جسمی) و روانی است که در اشکالات جسمی، اختلال در سیستم عصبی، عروقی و هورمونی است. به گفته دکتر سعید آراسته، متخصص اورولوژی، بیماری‌ های شریانی در اعضای مختلف بدن باعث ایجاد عوارضی می‌ شوند. چهار عضوی که بیش از بقیه اعضا به بیماری‌ های شریانی حساس هستند شامل قلب، مغز، اندام‌های محیطی (بخصوص پاها) و آلت تناسلی می‌ شود.

مسئول کلینیک سلامت جنسی ابن سینا در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: معمولا در سابقه افراد مبتلا به مشکلات قلبی، اختلال در عملکرد جنسی وجود داشته است. در مبتلایان به این اختلال، احتمال سکته قلبی دو برابر سایر افراد است. به نوعی بروز این اشکال، پیشگویی‌کننده بیماری‌ های عروق قلبی و مغزی است. بی‌ شک مراجعه به کلینیک سلامت جنسی با بررسی و چکاپ فرد از حیث مشکلات قلبی ـ عروقی نیز همراه است.

اختلال در عملکرد جنسی

دلیل مراجعه به کلینیک ناباروری؟

این عضو هیأت علمی مرکز فوق‌تخصصی ناباروری ابن سینا در پاسخ به این پرسش که معمولا افراد با چه مشکلاتی به کلینیک سلامت جنسی مراجعه می‌ کنند، می‌ گوید: مراجعان با مشکلاتی از قبیل اختلال در عملکرد جنسی و گاهی اوقات به علت ناباروری مراجعه می‌ کنند. شایع‌ ترین مشکل عملکرد جنسی در مردان مراجعه‌ کننده بالای ۴۰ سال، نداشتن توانایی در نعوظ و اشکالات انزالی در سنین زیر ۴۰ سال است. اغلب افراد صحبت درباره این موضوع برایشان سخت و خجالت‌ آور است.

دکتر آراسته نیز درباره این‌ که این کلینیک‌ ها چه کمکی به فرد می‌ کند، می‌ گوید: اولین گام درمان این است که فرد مشکل خود را قبول کند. این امر کمک می‌ کند در مراحل درمان، انگیزه کافی وجود داشته باشد. اگر درمان به موقع صورت نگیرد، مشکلات تشدید می‌ شود. بعد از فاصله عاطفی بین زن و شوهر که افراد هیچ گونه وابستگی ندارند، مشکل عمیق‌ تر می‌ شود. این فاصله اجازه نمی‌ دهد رابطه جنسی مطلوبی صورت گیرد. در بسیاری از موارد زوجین نمی‌ توانند درباره این مسائل حتی با یکدیگر صحبت کنند اما با مراجعه به کلینیک‌ های چند تخصصی سلامت جنسی، عمده مشکلات شان حل می‌ شود.

وی تاکید می‌ کند: در حال حاضر نداشتن آگاهی از مسائل جنسی در جوامع بزرگ شهری دیده می‌ شود و در شهرهای کوچک قطعا بیشتر است. یکی از مزایای این کلینیک‌ ها ارائه درمان جامع با حضور یک تیم درمان است. در واقع، بیمار با مراجعه به این کلینیک‌ ها بلاتکلیف نمی‌ شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید