آیا پرستار در برابر بیماری های عفونی محافظت می شود؟

پرستاران به عنوان خط مقدم گروه های بهداشتی  هم از جهت گسترش عفونت هم از جهت ابتلا به بیماری های عفونی در خطر هستند. به همین دلیل اقدامات احتیاطی در برابر عفونت بسیار مهم است.

نبض ما: مریم السادات تهرانی- کارشناس ارشد پرستاری

فرقی نمی کند، پرستار حرفه ای هستید یا در نظر دارید که در این زمینه شروع به فعالیت کنید، ممکن است علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد حفاظت در برابر بیماری های عفونی باشید. در آمریکا هر ساله ۹۹۰۰۰ مورد مرگ به علت بیماری های عفونی است و محافظت از پرستاران در برابر آن حائز اهمیت است. حال سوال این است آیا پرستاران می توانند در خط مقدم بهداشت جامعه در مقابل بیماری های عفونی ایستادگی کنند.

پرستار

بیماری های عفونی در طول تاریخ شیوع داشته، همه‌گیر شده و حتی عالم‌گیر شده و از قاره‌ای به قاره دیگر گسترش پیدا کرده است. داروهای مدرن و رعایت اصول بهداشتی به بشر کمک کرده تا بیماری‌های عفونی مرگبار کنترل شود.

مهمترین راه انتقال عفونت از طریق تماس (مستقیم یا غیرمستقیم) و ترشحات و انتقال از طریق هوا است. مثلا آنفولانزا از طریق ترشحات با سرفه و عطسه انتقال می یابد. همچنین ساکشن و لوله گذاری از دیگر راههای انتقال است. بیمارستانها یا مراکز بهداشتی دارای تیم های اداری-پرستاری برای توسعه سیاست های کنترل عفونت هستند.

تجهیزات حفاظت شخصی(PPE)،ضدعفونی کننده ها،تمیزکردن مناسب،شستن درست دست ها اموری کاملا مهم برای حفاظت از بیماریهای عفونی است. بخصوص پوشش، در انواع خاصی از بیماریها بسیار مهم است، از جمله لباس،دستکش،عینک و یا حتی پوشش مربوط به تنفس.

بیماری عفونی پرستار

گاهی اوقات پرستاران باید از حس خود استفاده کنند که چه شیوه ای با توجه به وضع موجود مفید تر است و اگر مطمئن نیستید از راهنمایی های موجود در جلوگیری از ابتلاء به بیماری های عفونی در بیمارستان استفاده کنند.

آموزش مداوم راههای محافظتی برای پرستاران در برابر گسترش عفونت امری ضروری و مهم است.کلاس های آموزشی برای به حداقل رساندن گسترش بیماریها و کنترل بر عفونت در شرایط خاص هم برای پرستاران و هم برای رفاه بیماران ضروری است.

تیم نبض ما روز پرستار را به تمامی پرستاران فداکار و دلسوز تبریک می گوید. امید است گام های بزرگی برای سلامت پرستاران برداشته شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید