ازدواج همسر شما را تغییر نمی دهد

تغییر و تحول های لازم در ازدواج از آنچه که همسران انتظارش را دارند، بیشتر است. این موضوع حتی در مورد آنهایی که دوران نامزدی خوبی هم داشته اند، صدق می کند.

گردآوری – نبض ما

دو سال اول ازدواج ، همسران باید بین خانواده های یکدیگر برای خود جایی باز کنند، از استقلال قبلی خود صرف نظر کنند و به عنوان همسر وظایف جدیدی را بر عهده گیرند. و همه ی اینها بدون استرس رخ نخواهد داد.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود همسران احساس کنند که انطباق با زندگی مشترک سخت و مشکل است، این است که آنها مشخصاً خیلی ایده آل گرا هستند. به ویژه تصور این که بعد از ازدواج همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت و تصور اینکه بعد از ازدواج خصوصیات ناخواسته و ناصحیح همسرمان تغییر خواهد کرد.

چالش های ازدواج

ارتباط صمیمانه یک امر باثبات و یک نظم بدون تغییر نیست، بلکه بیشتر یک هستی رشد کننده ی متغییر است و به همین دلیل ما زندگی مشترک را یک امر فرآیندی در حال رشد می دانیم. بسیاری از محققان فرآیند زندگی مشترک را به عنوان رشد و تحول توصیف کرده اند. آنها معتقدند که  چالش های زندگی مشترک این رشد را شکل می دهند.

عدم شناخت زوجین از روحیات و سلیقه های هم باعث می شود هر اتفاقی را بد تعبیر کنند و واکنش نشان دهند. آشنا نبودن به حالات رفتاری، زبان بدن، خصوصیات شخصی و عادات رفتار همدیگر، اختلاف فرهنگ ها و خرده فرهنگ های آنان و میزان تاثیر آن در زندگی مشترک، گاهاً می تواند باعث برخی تنش ها و مشاجره های طولانی شود. تفاوت فرهنگی و طبقاتی و اقتصادی و نوع زندگی ها در گذشته که افراد می خواهند آن را عیناً در زندگی خود جای کنند، وابستگی غیر معمول طرفین به خانواده ها و حرف شنوی آنها از دیگران، عدم ایثار و از خودگذشتگی، ابراز نکردن احساسات و عواطف به نحو صحیح (به طوری که از طرف مقابل می خواهند حدس بزند که او الان به چه چیزی نیاز دارد) نیز از جمله این عوامل است.

ازدواج

تطابق با شرایط و مکان جدید، عدم جایگزینی ما به جای من، کمرنگ شدن عطش عشق اولیه، تحمل مسئولیت و گاهی فشار مالی، انتخاب های جایگزین از جنس مخالف، عدم اطمینان به طرف مقابل، تلاش جهت تحکیم من بودن، هماهنگ نشدن با خانواده همسر، توافق جهت زمان بچه دار شدن، برنامه ریزی برای اقتصاد خانواده و تلاش برای رساندن زندگی به مرحله امنیت مالی برای خود و فرزندان، تصمیم گیری های هیجانی و احساسی در بدو امر و بیشتر بر پایه میزان تحریک پذیری، نداشتن درک مناسب از مفهوم زندگی مشترک و لزوم پایبندی و تعهدپذیری، تنوع طلبی، عدم مسئولیت پذیری و پایین بودن آستانه تحمل در مواجهه با مشکلات و نداشتن استقلال و ثبات مالی و فکری، خودخواهی و خودمحوری برای کسب رضایت فردی، آشنا نبودن زوجین با مسائل زناشویی و عدم درک صحیح از رابطه جنسی و درک نیازهای یکدیگر، شاغل بودن زوجین، تنظیم دخل و خرج خانواده و مدیریت آن، تنظیم و مدیریت رفت و آمدها و معاشرت های قبلی و قبول مسئولیت ها و… نیز در این خصوص تاثیرگذار است.

معرفی کتاب

کتاب اسرار 5 سال اول زندگی، نوشته روی پتیت فیلس بوده و توسط زهرا حیدری ترجمه شده است. در این کتاب به چالش های سال های ابتدایی زندگی زوجین اشاره شده است که علاقمندان می توانند با مراجعه به آن، از مطالب فوق استفاده نمایند.

3.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید