۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]

تقریباً تمام والدینی که منتظر به دنیا آمدن فرزندی هستند به خصوص مادران باردار دوست دارند در جریان روند تکامل و رشد جنین خود باشند.

یک تخمک حدود ۱۴ روز پیش از شروع عادت ماهیانه بعدی آزاد می شود، که به آن تخمک گذاری گفته می شود، این تخمک به قسمت انتهای لوله رحم که شبیه قیف است وارد می شود، در زمان تخمک گذاری ترشحات داخل دهانه رحم رقیق و شفاف می شود و شرایط برای عبور راحت و سریع اسپرم آماده می شود و اسپرم در زمان پنج دقیقه از واژن از طریق دهانه رحم خود را به ناحیه قیفی لوله رحم ( فالوپ ) می رساند و اینجا محلی است که لقاح صورت می گیرد. با ایجاد لقاح بارداری آغاز می شود. در ادامه با روند رشد جنین آشنا می شویم.

تغذیه هفته به هفته بارداری

یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری بسیار حیاتی است زیرا بر سلامت مادر و جنین تاثیر می گذارد. لازم نیست شما به اندازه دو نفر غذا مصرف کنید. با این کار تنها حجم معده خود را سنگین می کنید. به همین دلیل، با مراجعه به پزشک و دریافت یک برنامه مناسب غذایی می توانید رژیم مناسبی داشته باشید.

تب در بارداری

به طور کلی مصرف میوه، سبزیجات، ویتامین ها، گوشت سفید مانند برخی از انواع ماهی و مواد مغذی برای تقویت و رشد کودک در این دوران توصیه می شود.

علاوه بر این، در کنار مصرف مواد غذایی در صورت نیاز می توانید از مکمل های دیگری مانند آهن و اسید فولیک مصرف کنید. تغذیه هفته به هفته به گونه برنامه ریزی می شود که نیازهای جنین رو به رشد را فراهم می کند.

مراحل رشد جنین بعد از لقاح

بعد از عمل لقاح، تخم بارور شده شروع به تقسیم می کند ودر دیواره رحم که برای تغذیه جنین نرم وپر خون شده ، جای می گیرد وبه تدریج رشد می کند.

رشد جنین در ۴ هفتگی

در چهار هفتگی کودک رشد استخوان های گردن و صورت در جنین آغاز می شود. رشد قلب و رگهای خونی ادامه می یابد .معده ، روده ،شش ها شروع به رشد می کنند و با تست بارداری خانگی هم بارداری در این مرحله تشخیص داده می شود

رشد جنین در ۸ هفتگی

پلک ها و گوش ها شروع به رشد می کنند و فرمی ازبینی هم ظاهر می شود. رشد بازوها و پاها در این مرحله آغاز می شود . رشد انگشتان دست و پا هم به طور مشخص ظاهر می شود .

رشد جنین در ۱۲ هفتگی

در این مرحله جنین شروع به حرکت می کند. در این دوره رشدی مادر حرکات جنین را حس می کند. در هنگام معاینه هم پزشک صدای ضربان قلب را می شنود. اندام های جنسی جنین شروع به ظاهر شدن می کند.

رشد جنین در ۱۶ هفتگی

مادر در این دوره در بالای رحم و در زیر ناف حرکات جنین را حس می کند. جنین شروع به پلک زدن می کند و قلب و رگ های خونی به طور کامل رشد کرده است.

رشد جنین در ۲۰ هفتگی

در این دوره رشدی جنین انگشت شست خود را می مکد، خمیازه می کشد، حالت هایی از احساسات را در صورت خود نشان می دهد. حرکات جنین سریع تر می شود . زمان سونوگرافی معمولا ۲۰ هفتگی بهترین زمان توصیه شده برای انجام سونوگرافی در زنان باردار است. با سونوگرافی مادر اطمینان پیدا می کند که رشد جنین سالم و بهنجار است.

با سونوگرافی، اندام های بدن به خوبی مشخص است و مادر حرکات جنین را می بیند. هم چنین در ۲۰ هفتگی جنسیت جنین مشخص می شود .

رشد جنین در ۲۴ هفتگی

در هفته ۲۴ حاملگی جنین شانس زندگی در خارج از محیط رحم را دارد. با افزایش صدا و حرکت ، ضربان قلب جنین افزایش می یابد. هم چنین مادر ممکن است حرکات تند و سریع جنین را حس کند ، مثلا زمانی که جنین سکسکه می کند مادر حرکاتش را حس می کند. وزن جنین ۶۰۰ گرم و قدش ۳۰ سانتی متر است.

رشد جنین در ۲۸ هفتگی

اگر جنین در وضعیتی است که باید مادر زایمان کند این دوره بهترین زمان است. مادران می توانند در کلاس های قبل از زایمان شرکت کنند . ریه های کودک در این هفته به بلوغ کافی رسیده ولی اگر متولد شود نیاز به مراقبتهای خاص دارد.

رشد جنین در ۳۲ هفتگی

در این دوره رشدی لایه های چربی در زیر پوست قرار می گیرند. از ۳۲ هفتگی تا زمان تولد، وزن کودک به نصف وزن کودک در زمان تولد می رسد. مادر باید اطلاعاتی را در رابطه با نحوه شیر دادن و تغذیه کودک با شیر مادر کسب کنند. مادران در هفته ۳۲ بارداری خود ، ترشحات زرد رنگی را گزارش می دهند که از سینه شان ترشح می شود که این امر طبیعی است.

این ترشحات اولیه زمینه را برای ایجاد آغوز فراهم می کند. در این مرحله توصیه می شود مادران هر دو هفته یکبار به پزشک مراجعه کنند. در میان صداهای خارجی او به صدای مادر عادت کرده و پس از تولد با شنیدن صدای مادر, وی را تشخیص می دهد

رشد جنین در ۳۶ هفتگی

رشد در ۳۶ هفتگی در این دوره کودک از لحاظ قد ، وزن ، و بسیاری از ویژگی های جنسیتی متمایز می شود. رشد کلی کودک در این مرحله حائز اهمیت است. مغز سریعا و مرتبا رشد می کند . شش ها تقریبا به رشد کامل خود رسیده اند. سر کودک به سمت رحم می چرخد .

تاریخ زایمان

تولد تاریخ زایمان از آخرین دوره قاعدگی حساب می شود.دوران بارداری از ۳۸ تا ۴۰ هفتگی متغیر است.حتی برخی از کودکان در هفته ۴۲ به دنیا می آید .

بارداری هفته به هفته

بارداری به طور کلی شامل سه بخش است. سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم.

سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری که از هفته اول تا هفته سیزدهم بارداری است، شامل تشکیل جنین و تقسیم سلولی است. در این زمان ، جنین به سرعت رشد کرده و کلیه نواحی بدن او در طی هفته های بارداری شکل می گیرد.

دوران بارداری

جنین در ابتدا بسیار کوچک بوده و اندازه یک دانه لوبیا است. جنین به طور مرتب حرکت کرده و قلب، روده و بخش های دیگر بدن او شامل دست، پا و دهان و صورت او شکل می گیرد.

سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری که از هفته چهاردهم تا هفته بیست و هفتم است، جنین تقریبا 9 تا 10 سانتی متر است و به طور کامل در محل خود مستقر شده است. در این دوره، قلب جنین حدودا 25 لیتر خون را در طی روز پمپ می کند.

پس از مدت زمان کوتاهی، جنین دارای اسکلتی مقاوم تر شده و از حالت نرم و غضروفی به شکل استخوانی می رسد. در این دوره احتمالا شما می توانید حرکت او را در رحم خود حس کنید.

سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری که از هفته بیست وهشتم تا هفته چهلم بارداری است، در اوایل این دوره، وزن جنین بیشتر شده و حدودا یک کیلوگرم می شود.

جنین در این دوره چربی بیشتری را جذب پوست کرده و از حالتی ناصاف به پوستی صاف و مناسب می رسد. سپس، ناخن ها و موها رشد کرده و تعداد زیادی سلول عصبی در مغز او شکل می گیرد. در پایان این دوره و هفته سی و نهم تا چهل بارداری، وزن جنین بیشتر شده و حدودا سه کیلوگرم می شود.

4/5 - (26 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید