روش انجام سونوگرافی کلیه ها چگونه است؟


سونوگرافی کلیه برای ارزیابی اندازه، محل و شکل کلیه ها و اندام های مرتبط، مانند حالب و مثانه استفاده می شود.

سونوگرافی کلیه می تواند کیست، تومور، آبسه، انسداد، تجمع مایع و عفونت در داخل یا اطراف کلیه ها را تشخیص دهد.

سونوگرافی کلیه و دستگاه ادراری

دستگاه ادراری در هر دو جنس از دو کلیه، دو میزنای (حالب)، مثانه و پیشابراه تشکیل شده است. اصولاً تمامی بخش‌های دستگاه ادراری با سونوگرافی قابل بررسی است، اما حالب‌های طبیعی معمولاً به جهت آنکه قطر بسیار کمی داشته و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده‌اند، در سونوگرافی دیده نمی‌شوند. سونوگرافی کاربردهای متعددی در بررسی دستگاه ادراری دارد که از آن جمله می‌توان به بزرگ شدن کلیه‌ها به علت پس زدن ادرار ناشی از انسداد با سنگ یا دیگر توده‌ها، بررسی تومورها، کیست‌ها و آبسه‌های کلیه، بررسی اندازه کلیه در بیمارانی که پیوند کلیه شده‌اند، ارزیابی پروستات و مثانه و … اشاره نمود.

دلایل انجام سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه برای ارزیابی اندازه، محل و شکل کلیه ها و اندام های مرتبط، مانند حالب و مثانه استفاده می شود. سونوگرافی می تواند کیست، تومور، آبسه، انسداد، تجمع مایع و عفونت در داخل یا اطراف کلیه ها را تشخیص دهد. سنگ کلیه و حالب نیز توسط سونوگرافی تشخیص داده می شوند.

سونوگرافی کلیه ممکن است برای کمک در قرار دادن سوزن در بیوپسی (نمونه برداری از یک بافت) به منظور تخلیه مایع از کیست و آبسه کلیه انجام شود. این سونوگرافی ممکن است برای تشخیص جریان خون به کلیه از طریق سرخرگ و رگ های خونی کلیه نیز انجام شود.

سونوگرافی کلیه بعد از پیوند کلیه به منظور بررسی میزان موفقیت پیوند نیز صورت می گیرد. ممکن است به علت های مختلف نیز سونوگرافی کلیه تجویز شود که به تصمیم پزشک مورد نظر بستگی دارد.

آمادگی‌های پیش از انجام سونوگرافی کلیه و دستگاه ادراری

برای بررسی مثانه و مجاورات آن باید مثانه پر باشد. اما مثانه لبریز از ادرار (به شدت پر) به علت پس زدن ادرار به حالب‌ها و سیستم جمع کننده ادرار و لگنچه‌های کلیه ممکن است منجر به تشخیص اشتباه شود.

توجه: گاهی لازم است که مثانه در دو حالت پر و پس از تخلیه (مثلاً برای بررسی بزرگی پروستات) مورد سونوگرافی قرار گیرد.

وجود پانسمان و زخم پوستی در محل کلیه‌ها از دقت سونوگرافی می‌کاهد. مثلاً در سوختگی‌های شدید انجام سونوگرافی غیرممکن است.

در این ویدیوی آموزشی پزشکی از نبض ما با روش انجام سونوگرافی کلیه آشنا شوید.

3.7/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید