امنیت در سفر با بیماری های خاص

یک سفر خوب بهترین هدیه نوروزی است و از آنجا که مسافرت معمولا خانوادگی انجام می شود و ممکن است با افراد مختلف همسفر شوید که محدودیت‌های جسمانی و محیطی خاصی داشته باشند، حال ببینیم با رعایت چه نکاتی در کنار این همسفران می توان  سفر بی خطر و ایمن به پایان برسد.

نبض ما– پروفسور علی گرجی، متخصص مغز و اعصاب  در این باره به جام جم می گوید: عوامل متفاوتی در سفر ایمن نقش دارد، یکی از مسائل مهم سلامت و امنیت خودرو است. خودرو باید پیش از آغاز سفر از نظر تکنیکی یعنی موتور، ترمز ها، چراغ ها و هر گونه نقص ایمنی و فنی چک شود، برای مثال اگر ماشین در شب با چراغ سوخته حرکت کند، خطر آفرین است.

رئیس «مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر» می افزاید: مسئله بعدی در امنیت سفر، راننده خودرو است. فردی که می خواهد رانندگی کند باید همیشه بدون خستگی وارد جاده شود، به این دلیل که کشور ایران، کشور بزرگی است، ممکن است فرد برای طی کردن یک مسیر ۱۲ رانندگی کند تا به مقصد برسد. پس لازم است هر چند ساعت یکبار توقف و استراحت کند چرا که معمولا خواب آلودگی عامل بیشتر تصادفات است که اغلب در نزدیک مقصد رخ می دهد.

خستگی در مسافرت

وی ادامه می دهد: هنگامی که راننده دچار خستگی و خواب آلودگی شد، نگوییم که نیم ساعت دیگر به مقصد می رسیم، راننده خودرو را کنار بزند و استراحت کند. عدم توجه به قوانین رانندگی و استفاده از گوشی تلفن سبب تصادفات می شود. به بیان دیگر در چند هزارم ثانیه غفلت، شخص پیچی را نمی بیند و به دره سقوط می کند.

همچنین در طی مسافرت با بحث های چالش برانگیز حواس راننده را پرت نکنید و  بگذارند تمرکز داشته باشد.اگر راننده در حین رانندگی احساس گرسنگی یا تشنگی کرد نباید به او نوشیدنی یا غذا بدهید. همیشه باید غذا زمانی میل شود که اتومبیل متوقف است.

نقش کودک در تصادفات

دکتر گرجی با اشاره به اینکه کودک در صندلی متناسب با سن در ماشین قرار بگیرد، می گوید: کودکان حتما صندلی عقب بنشینند و به هیچ عنوان در صندلی جلو روی پا و در بغل نباشند.  توجه داشته باشید، وقتی کودک در صندلی جلو در بغل مادر می نشیند، در هنگام تصادف برای مادر، نقش ایربگ(کیسه هوا) را بازی می کند یعنی کودک از بین می رود و مادر سالم می ماند و این امر سبب آسیب های روانی و… به مادر می شود.

کودک در مسافرت

مبتلایان به صرع رانندگی نکنند

دکتر گرجی می گوید: افرادی که به بیماریهای صرع مبتلا هستند که می تواند بصورت تشنج های خیلی بزرگ باشد یا بصورت خیرگی چند ثانیه ای، این افراد به هیچ عنوان اجازه رانندگی کردن ندارند، با چند ثانیه خیرگی منجر به رقم خوردن حادثه بدی می شود. همچنین افرادی که مشکلات بینایی دارند، بخصوص در شب رانندگی نکنند.

مسافرت طولانی و لخته شدن خون

به گفته این استاد دانشگاه، سالمندان نباید بیشتر از دو ساعت یک جا بشینند مخصوصا در ماشین و این برای سلامتی شان خوب نیست چون احتمال لخته شدن خون و سکته در آنها افزایش می یابد. توجه داشته باشید، سالمندان باید هر دو سه ساعت یکبار چند دقیقه قدم بزنند و هنگامی هم که در ماشین هستند، با پاهایشان بازی کنند تا مشکلی پیش نیاید.

همچنین حتما داروهایشان را همراه خود داشته باشند و مصرف داروها را در مسافرت فراموش نکنند. سالمندانی که می خواهند در طول سفر رانندگی کنند، بهتر است تا زمانی که هوا روشن است به مقصد برسند.

دکتر گرجی می گوید: افرادی که مبتلا به بیماریهای عروقی و انعقادی هستند و شانس ابتلا به این بیماری را دارند، بهتر است با اتومبیل سفرهای طولانی را انجام ندهند و قبل از مسافرت با پزشک متخصص مشورت کنند تا داروهایی که شانس انعقاد خون را کاهش می دهد، تجویز شود.

مسافرت طولانی

آیا سفر در دوران بارداری مجاز است؟

حال ببینیم مسافرت خانم های باردار باید تحت چه شرایطی باشد؟ دکتر نسرین زارع پور، متخصص زنان و زایمان  در پاسخ به این سوال می گوید: زنان بارداردر صورتی که هیچ گونه عارضه و مشکلی نداشته باشند تا ٣۶هفته بارداری بدون هیچ خطری می توانند مسافرت هوایی داشته باشند ولی به طور کلی خطرات ناشی از مسافرت در زنان باردار بیشتر است. به بیان دیگر، تصادفات جاده ای، ابتلا به عفونت ها و مشکلات طبی که در طول سفر و گاهی دوری از مراکز درمانی وضعیت را برای زنان باردار بدتر کنند، به همین جهت بهتر است  افراد باردار تنها در صورت ضرورت در طول بارداری سفر داشته باشند.

مسافرت خانم های باردار

وی می افزاید: در حین مسافرت باید افراد باردار مانند سایرین از کمربند سه تکه ای مناسب استفاده کنند، در واقع بخش پایینی کمر بند باید زیر شکم قرار بگیرد به طوری که از قسمت بالایی ران ها بگذرد. کمر بند باید در موقعیت راحتی بسته شود و قسمت شانه ای کمربند باید به صورت محکم بین سینه ها قرار گیرد. همچنین نباید کیسه های هوایی در ماشین را در صندلی زنان باردار غیر فعال کرد.

این متخصص می گوید:  با توجه به تکرر ادرار در بارداری، از نگه داشتن ادرار به صورت طولانی که باعث عفونت اداری می شود، خودداری شود. پوشیدن لباس های نخی گشاد جهت پیشگیری از عفونت های زنان و خشک نگه داشتن لباس زیر ضرورت دارد.

کاهش درد در طول سفر

گاهی در طول سفر دردهایی به سراغ فرد می آید که هیچگاه سابقه چنین بیماریهایی را نداشته و در مواردی دردهای آزاردهنده ستون فقرات آنها را از سفر منصرف می کند، دکتر مجید نجفی، متخصص درد و بیهوشی درباره اینکه چطور می توان در طول سفر درد را کاهش داد، می گوید: افرادی که مبتلا به بیماریهای گردن و کمر هستند، مسافرت طولانی برایشان عذاب آور است. معمولاً در مسافرت های شهری و در سفرهای هوایی محل نشستن ارگونومی لازم را ندارد و نشستن طولانی مدت باعث کمردرد یا گردن درد می شود.

همچنین فرم نشستن در طول سفر اهمیت دارد، درواقع حالات بدنی نامناسب می تواند فشار بیشتری را به ستون مهره‌ها وارد کند. لازم است، کمر نسبت به محل نشیمنگاه مستقیم و صاف باشد.

مسافرت ایمن

دکتر نجفی با اشاره به اینکه کمر انسان برای حرکت دادن طراحی شده است می گوید: نشستن طولانی مدت باعث سفت شدن ماهیچه این قسمت شده و به کمر فشار وارد می کند. لازم است، شرایطی را فراهم شود تا بتوان هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار بلند شد و ماهیچه های اصلی بدن خود را حرکت داد. یک کوسن می‌تواند در راحت تر شدن محل نشستن کمک کند و کمر را حمایت کند. همچنین یکی از سریعترین روش های رهایی از درد، گذاشتن بسته های یخ یا کیسه آب گرم روی ناحیه دردناک است.

منبع: جام جم

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید