آیا سفره هفت سین تان لایک گرفته است؟

به راستی امسال چقدر در اینستاگرام لایک گرفتید؟ ایا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چرا لایک گرفتن یا تایید گرفتن  از دیگران انقدر برایتان مهم است و لایک گرفتن در اینستاگرام چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

برخی از باورهای سخت و غیر منطقی باعث می شود نتوانید  زندگی بدون نگرانی و اضطراب داشته باشید. یکی از این باورهای غیر عاقلانه لایک گرفتن در فضای مجازی است که  از نیاز به جلب تایید و محبت دیگران ناشی می شود.این روزها شاهد آشفتگی های زیادی در مورد عکس ها و تصاویر در اینستاگرام و لایک گرفتن در این زمینه هستیم و علت آن این است که به خاطر نیاز به تایید دیگران حاضریم به هر شکلی که شده به خودمان لطمه بزنیم.

بهتر است امسال قبل از اینکه عکس سفره هفت سین خود را در اینستاگرام قرار دهیم لحظه ای تامل کنیم و از خود بپرسیم چرا لایک گرفتن انقدر برایمان مهم است.

لایک سفره هفت سین

آیا با  هزاران هزار لایک گرفتن در اینستاگرام این حقیقت تلخ و سخت تغیر خواهد کرد که چه بخواهیم و چه نخواهیم هرگز نمی توانیم کسی را پیدا کنیم  که ما را آن طور که می خواهیم تایید کند و حتی اگر چنین فردی هم پیدا کنیم مدام از این ترس خواهیم داشت که مبادا آن شخص را از دست بدهیم و این مساله باز هم ما را مضطرب و نگران می کند زیرا این انتظاری غیر ممکن است که همه باید ما را تایید کنند و همگی خوب می دانیم اگر تایید ۹۹نفر را بدست آوریم باز هم نفر صدمی وجود خواهد داشت و به دلایل زیر نمیتوانیم لایک گرفتن و یا همان تایید او را داشته باشیم.

چرا  لایک گرفتن برایتان مهم است؟

۱- اگر به لایک گرفتن و محبت برخی از افراد هم محتاج باشیم نمی توانیم تایید همه ی آنها را بگیریم زیرا ممکن است عده ای از آنها بخاطر خطاهای قبلی ما، درمورد ما پیش داوری کنند و ما را تایید نکنند.

۲- در صورتی که نیازمند تایید دیگران باشیم همیشه نگران مدت و مقدار این تایید خواهیم بود نگران اینکه آیا فردا و پس فردا یا سال بعد هم ما را تایید می کنند و آیا ما را به اندازه ی کافی تایید می کنند یا نه؟

۳- وقتی نیازمند تایید دیگران باشیم مجبوریم دوست داشتنی به نظر برسیم. اما ایا کسی وجود دارد که بتواند همیشه  دوست داشتنی باشد؟ آیا می توانیم  همیشه و برای همه ی افرا د دوست داشتنی باشیم؟

لایک شدن

۴- حتی اگر بتوانیم تایید افراد مختلف که نیازمند محبت آنها هستیم را جلب کنیم باید وقت و انرژی زیادی را صرف اینکار بکنیم و در نتیجه دیگر وقتی برای انجام کارهای دیگر نداریم. تلاش بی وقفه برای جلب تایید دیگران مستلزم ان است که مطابق نظر و خواسته های دیگران زندگی کنیم

 ۵- این حقیقت تلخی است که هرچه بیشتر نیازمند تایید دیگران باشیم کمتر مورد احترام و توجه قرار می گیریم. اگر چه دیگران از این رفتار شما خشنود می شوند اما شما  را آدم ضعیف و غیر قابل تحسینی می دانند و هم چنین شما با تلاش های خود برای جاب تایید دیگران ممکن است مایه آزردگی یا کسالت آنها  شوید و در نتیجه ناخوشایند تر از گذشته به نظر برسید.

۶- وقتی تایید دیگران را بدست می آوریم احساس خستگی و ملال می کنیم زیرا این کار معمولا موجب تلف شدن وقت و انرژی می شود و  نیاز شدید به تایید و محبت دیگران مانع دوست داشتن خودمان می  شود.

لایک کردن

برای دوست داشتن خود تنها و تنها یک راه در پیش داریم و آن این است که دست از این تفکر برداریم که تنها راه  شاد بودن جلب تایید و توجه دیگران است و قبل از هرچیز با پذیرش این موضوع که در بسیاری از موارد شدیدا نیازمند محبت دیگران هستیم سعی کنیم این نیاز را کاملا حس کنیم و آنرا مورد ارزیابی قرار دهیم.

چگونه وابسته لایک گرفتن نشویم؟

حال ببینیم چگونه می توان نیازمند تایید و لایک گرفتن از دیگران نباشیم و با استفاده از عقل و هوش و با کنار زدن جلب تایید کامل دیگران زندگی خود را تغییر دهیم:

۱- می توانیم خودمان را بپذیریم خود را با شادی و سرزندگی وقف افراد و اشیاء و ایده های لذت بخش کنیم به عبارت دیگر خودمان را مشتاقانه وقف فعالیت های لذت بخش کنیم.

کارهایی که در دراز مدت برای ما خوشایند و رضایت بخش هستند اینگونه خود را قبول خواهیم کرد چون آنچه را که واقعا دوست داریم انجام می دهیم و اشتباهات دیگران را سرمشق خود قرار نمی دهیم.

۲- به جای آنکه به خودتان بگویید دیگران از شما می خواهند چه کاری انجام دهید ببینید خودتان چه کاری می خواهید انجام دهید و گاه گاهی از خودتان بپرسید آیا واقعا این کار را چون خودم می خواهم انجام می دهم؟ یا آن کار را چون خودم نمی خواهم انجام نمی دهم؟ یا بخاطر خوشحال کردن دیگران آنرا انجام می  دهم؟

لایک کن

۳-  خود را برای چیزهایی که خواهان آن هستید به خطر اندازید، در این راه مسئولیت پذیر باشید و از اشتباهات خود فرار نکنید. در عین حال بپذیرید که اگر در راه دستیابی به خواسته هایتان شکست خوردید و مردم به شما خندیدند یا از شما انتقاد کردند انها مشکل دارند نه شما. شما که قرار است از اشتبا هات خود درس عبرت بگیرید، پس دیگر چه اهمیتی دارد که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند؟

۴ –  به دنبال عشق ورزی باشید نه کسب محبت و عشق دیگران. این نکته را درک کنید که زندگی شاد و فعال بی تحرک بودن نیست بلکه عبارت است از عمل کردن، انجام دادن و دست یافتن. شما همانطور که می توانید خود را مقید کنید ورزش کنید، آشپز کنید یا هر روز سر کار بروید همانطور هم می توانید خودتان را مجاب کنید تا به دیگران عشق بورزید و اینگونه از نیازتان به جلب تایید دیگران کاسته خواهد شد.

۵- سعی کنید بین جلب محبت دیگران و ارزشمند بودن تمایز بگذارید. اگر می خواهید برای خودتان شان و منزلتی قائل شوید بهتر است به وجودتان، سرزندگی و شادی خود ارزش دهید. اهمیتی ندارد دیگران چقدر شما را تایید می کنند یا به خاطر نفع خودشان چقدر برای شما ارزش قایلند زیرا انها از نظر خودشان به شما ارزش می دهند در حالیکه شما به این که خودتان فکر می کنید خوب و لایق هستید نه به خاطر اینکه دیگران این ارزش را به شما عطا کرده اند.

نبض ما– منیره لچینانی کارشناس ارشد روان شناسی

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید