تحویل سال با کدام خانواده؟

یکی از چالش های همیشگی بین همسران گرامی، همین نوروز باستانی عزیز است. در نظر همه ما این یک آیین ایرانی کهن و مبارک است، اما با بعضی بد اخلاقی ها، تمامی شیرینی های آن تبدیل به زهر می شود. سوال اساسی این است که تحویل سال و نوروز در کنار کدام خانواده عید را سپری کنیم؟

نبض ما – شوهر به همسر می گوید: شما مثل اینکه یادت رفته ها ! و همسر محترم در حالیکه چانه اش را بالا می اندازد و چشمانش را نازک می کند می گوید: نه اتفاقا حسابش رو دقیق دارم!! شوهر اما از رو نمی رود و ادامه می دهد: بابا جان! همین سال پیش نبود که عموی مادر شما، دو روز مانده به عید، گفتن دلم برای برادرزاده م و دخترش قدر یه عدس کوچیک شده! عید رو بیاین پیش ما؟! نگفت؟ بعدشم مادر و پدر و شما با بغض و خواهش ما رو بردن شهرستان پیش عموی محترم جنابعالی؟ و همسر که انگشتانش از شدت بهم فشار داده شدن رنگ ندارد، پاسخ های رگباری اش را در ذهنش مرور می کند، نفسی می گیرد و شروع می کند….

نوروز 96

هر سال، چند هفته قبل از عید، دیالوگ های عاشقانه ای راجع به تحویل سال ، بین زنان و مردان خانواده ها رد و بدل می شود. بعضی از این گفتگو ها به خیر و خوشی تمام می شود، بعضی شان باعث درگیری و پرتاب ماهیتابه و احیانا خونریزی می شود، بعضی با قهر و اخم هنوز هم ادامه دارد و بعضی هم بی نتیجه رها می شود.

اصطلاح معروفی بین مشاوران ازدواج متداول است که می گوید: ازدواج مثل کنکور است، اگر با موفقیت سپری شود تازه باید برای بعد از آن فکر و برنامه داشت.

خانواده شوهر مقدم ترند یا خانواده همسر ؟

به واقع خون کدام رنگین تر است؟ واقعیت این است که فی نفس ذاته! هیچ کدام از خانواده ها بر دیگری برتری ندارد. یعنی هیچ قانون از پیش تعیین شده ای نمی تواند تعیین کند که هر سال شمسی در موعد نوروز، دستورالعمل حضور در خانواده ها به چه صورت باید باشد. اما از آنجا که ممکن است شما هم در گیر این چالش ها و مسائل باشید، ما سعی می کنیم دو راهکار ساده را برایتان مطرح کنیم تا به حول و قوه الهی از دردسر و ناراحتی های احتمالی تان کاسته شود.

یکی برای همه، همه برای یکی !

بهترین و شاید دم دستی ترین راه حل، این است که بتوانید به نوعی همه خانواده ها را در کنار یکدیگر جمع کنید. از چند هفته قبل از عید برنامه نوروز را با همسرتان تنظیم کنید. از خانواده هایتان به صورت تلفنی قول بگیرید که در زمان تحویل سال به کسی وعده نکنند. با یک برنامه ساده و یک پذیرایی محترمانه، برنامه دورهمی خاطره انگیزی برای تحویل سال تدارک کنید.

ماهی هفت سین

هم پدر و مادر شما، هم پدر و مادر همسر شما، می خواهند موقع تحویل سال در کنار فرزندشان باشند، خب چه چیز بهتر از اینکه همگی با هم در یک مکان جمع شوند. اگر هنوز مستقل نشده اید و در منزل خودتان نقل مکان نکرده اید، یکی از خانه های والدین را انتخاب کنید و از والدین دیگر دعوت کنید به آن جا تشریف بیاورند. اما یادتان باشد که شما باید میزبان باشید!

این موضوع را به طور جدی پیگیری کنید و بر آن اصرار بورزید که همه کارها را خودتان انجام دهید. این روش به قدری موثر است که ذره ای دلخوری و ناراحتی برای کسی باقی نخواهد گذاشت؛ به علاوه اینکه به یک سنت خیر دائمی تبدیل می شود و دیگر حساب سال های بعدی از همین حالا مشخص است. هر دو خانواده می دانند که دم عید با هم یک جا خواهند بود.

باجناق ها و جاری ها، برادر زن ها و خواهر شوهر ها !

نکته ای که ممکن است باقی بماند این است که باجناق و جاری و غیره و ذلک هم والدینی دارند که با والدین ما مشترک نیستند. این یعنی که درخواست همراهی لحظه تحویل سال از سمت آنان هم مطرح است.

سفره هفت سین

نگران این موضوع نباشید، راه حل قبلی ما همچنان کاربردی است. اگر می خواهید از پس این مشکل هم بربیابید کافی است از این عزیزان هم خواهش کنید تا لحظه تحویل سال را در کنار شما بگذرانند. اگر منزل تان مناسب این کار نیست از منزل بزرگ تر یکی از خانواده ها استفاده کنید.

تدارک برنامه تحویل سال را به صورت مشترک با بقیه خانواده ها انجام دهید و به آن ها توضیح دهید که قدیمی های ما همه همین کار را می کردند از این جهت که جمع های ایرانی، هر چه شلوغ تر باشند، گرم تر و صمیمی ترند. این ایده نه تنها کدورت های جزیی بین افراد را ناخودآگاه برطرف می کند بلکه باعث می شود شما و همسرتان به عنون زوج گرم و گل فامیل در ذهن ها باقی بمانید و همه دعاگوی شما به خاطر پیشنهاد خوب تان باشند.

اما اگر نشد!

اگر همه تلاش تان را کردید و نتوانستید جمع های دورهمی که قبل از این اشاره شد را تدارک کنید، از اصل قدیمی (یکی من یکی تو) استفاده کنید. در یک جمع خانوادگی که اوضاع بر وفق مراد است و هر دو خانواده حضور دارند، اعلام کنید که امسال قصد دارید لحظه تحویل سال را در کنار کدام خانواده باشید.

تخم مرغ رنگی

علت های تصمیم تان را به وضوح ذکر کنید و تاریخچه نوروزهای قبلی را یادآوری کنید تا سو تفاهمی ایجاد نشود. البته به طور شفاهی و مشخص به خانواده ای که پیش آن ها نخواهید بود بگویید که به سرعت برای عید دیدنی مزاحم شان می شوید. خانواده ها با این توضیحات شما درک خواهند کرد که این تصمیم گیری برای شما دو نفر دغدغه مهمی بوده و این تصمیم شما را که با برخورد خوب تان همراه شده خواهند پذیرفت.

در آخر امیدواریم که موضوع تحویل سال و اینکه در کنار کدام خانواده باشید،هیچ گاه برای شما زوج های ایرانی به چالش و نگرانی تبدیل نشود و به خوشی و سلامتی از پس این تصمیم گیری زندگی مشترک هم بر بیایید.

منبع: تبیان

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید