آیا خال باید جراحی شود؟

خال ایجاد خطر می کند؛ اما احتمال آن آنقدر کم است که ما می گوییم کسی که خال دارد، نباید نگران باشد.

نبض ما – دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست در گفتگو یا برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه منشأ خال از سلول های طبیعی پوست است، افزود: یعنی رشد خوش خیم یک سلول در محل طبیعی خودش، تولید خال در محل می کند.

در پوست ما سلول چربی، سلول اپیدرمال و سلول ملانومیت را داریم. بر اساس این که کدام سلول خوش خیم شود انواع خال را داریم. مثلا اگر سلول اپیدرمال دچار رشد خوش خیم شود، خال اپیدرمال را داریم. اگر سلول چربی دچار رشد شود، سباسه داریم و به همین ترتیب نوع ملانوسیتی داریم. شایع ترین نوع هم ملانوسیتی است.

وی در خصوص عوامل تشکیل دهنده خال اظهارداشت: مرحله اول، ملانوسیتی است یعنی سلول ها تکثیر پیدا کرده ولی برجسته نشده، رنگدانه تولید می کند و سیاه رنگ می شود. دوم به مرور زمان خال بزرگ می شود یک قسمت آن در اپیدرم است و یک قسمتش می رود داخل سلول های زیرین و کم رنگ می شود. در مرحله‌ سوم، گوشتی می شود یعنی برجستگی دارد و به آن اینترادرمال می گویند.

این متخصص پوست با بیان اینکه خال ایجاد خطر می کند؛ اما احتمال آن آنقدر کم است که ما می گوییم کسی که خال دارد، نباید نگران باشد، ادامه داد: اگر کسی خال زیاد دارد، پوست سفید دارد، زیاد جلوی آفتاب قرار می گیرد یا از سولاریوم استفاده می کند، اگر آن تغییر کرد باید توجه کند.

ما هیچ خالی را از روی ترس جراحی نمی کنیم، مگر این که پزشک تشخیص بدهد که در موارد مشکوک، از خال نمونه برداری می کنیم.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا همه خال ها برای بیوپسی (نمونه برداری) باید برداشته شوند؟ گفت: خیر، ضرورتی ندارد. البته از نظر علمی درست است. اما چون نمونه برداری هزینه بر است، بنابراین بر اساس نظر پزشک این کار انجام می شود. برای افرادی که وسواس دارند یا موارد مشکوک بیوپسی انجام می شود.

وی در ادامه در خصوص خالهای آبی رنگ افزود: نوعی خال آبی داریم که به اندازه عدس یا گاها بزرگتر است. پایه اینها سیاه است اما وقتی عمیق تر می شوند رنگ آبی به خود می گیرند.

این متخصص پوست و مو در پایان با بیان اینکه کلوئید به معنی گوشت اضافه است، اظهارداشت: برخی افراد بعد از عمل جراحی، محل عمل گوشت اضافه می آورد. یا در برخی افراد محل سوراخ کردن گوش، کلوئید ایجاد می شود. محل برجسته می شود. کلوئید ارتباطی با خال ندارد، درمان آن سخت انجام می شود اما امکان پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید