بیماری میاستنی گراویس چیست؟

میاستنی گراویس یک بیماری خود ایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های سالم را هدف قرار می دهد و به آنها آسیب می رساند.

نبض ما– گردآوری

خستگی و ضعف عضلاتی که با اراده شما حرکت می کنند، مهم ترین علامت میاستنی گراویس است.

علت میاستنی گراویس

در اثر نقص در انتقال پیام اعصاب به عضلات، میاستنی گراویس رخ می دهد. هنگامی که ارتباط طبیعی بین عصب و عضله قطع می شود، این بیماری بروز می کند. پیام های عصبی در طول عصب حرکت می کنند تا به عضله برسند.

فیبرهای عصبی به فیبرهای عضلانی متصل نیست. فضای ما بین این دو را ماده انتقال دهنده عصبی-عضلانی به نام استیل کولین پر کرده است. استیل کولین در طول اتصال عصبی- عضلانی حرکت می کند و به گیرنده های استیل کولین متصل می شود.

در بیشتر بیماران مبتلا به میاستنی گراویس، گیرنده های استیل کولین در محل اتصال عصبی-عضلانی تخریب می شوند و جلوگیری از انقباض عضلانی می کنند.

نقش غده تیموس در میاستنی گراویس

غده تیموس در بالای قفسه سینه جای دارد و نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی در اوایل زندگی دارد. سلول های این غده بخشی از سیستم ایمنی بدن می باشند.

این غده در نوزادان بزرگ است و تا سن بلوغ رشد می کند و سپس کوچک می شود. در بزرگسالان مبتلا به میاستنی گراویس ، غده تیموس غیر طبیعی است و شامل خوشه های خاصی از سلول های ایمنی که نشان دهنده هیپرپلازی لنفاوی است. هیپرپلازی لنفاوی، بیماریی است که در طی پاسخ به ایمنی بدن، در طحال و در غده های لنفاوی یافت می شود.

بیماری میاستنی گراویس

در برخی افراد مبتلا به میاستنی گراویس ، غده تیموس رشد کرده و یا تومور غده تیموس ایجاد می شود. این تومورها خوش خیم هستند، اما می توانند تبدیل به بدخیم شوند. ارتباط بین غده تیموس و میاستنی گراویس هنوز مشخص نیست. دانشمندان بر این باورند که غده تیموس ممکن است به سلول های در حال رشد ایمنی، دستورالعمل های نادرست را بدهد و موجب بیماری خودایمنی شوند و زمینه را برای حمله به انتقال دهنده های عصبی-عضلانی ایجاد کند.

علائم میاستنی گراویس

اگرچه ممکن است این بیماری بر هر عضله ای اثر کند، اما عضلاتی که کنترل چشم را بر عهده دارند و موجب حرکت پلک می شوند، عضلات صورت و عضلات بلع بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. این اختلال ممکن است ناگهانی شروع شود. اغلب نشانه ها، فورا تشخیص داده نمی شوند.

در بیشتر موارد، اولین نشانه شامل: ضعف در عضلات چشم می باشد.

در برخی، سخت بلعیدن غذا و بریده بریده سخن گفتن از اولین نشانه ها می باشند.

نشانه ها شامل:

– افتادگی یک یا هر دو پلک (پتوزیس) ، تاری دید و دوبینی در نتیجه ضعف عضلات کنترل کننده چشم

– عدم تعادل در راه رفتن

– ضعف بازوها، دست ها، انگشتان، ساق پا و گردن

– تغییر در بیان صورت

– مشکل در بلع غذا

تنگی نفس

– مشکل گفتاری

– خستگی عضلانی مزمن

عوامل تشدید کننده علایم میاستنی

بعضی فاکتورها باعث می شود که علایم بیماران شدید شود. این عوامل عبارتند از:

*خستگی، استرس، بعضی داروها مانند کلسیم بیماری تب دار، گرمای زیاد، بعضی آنتی بیوتیک ها، بتابلوکرهار، بلوک کننده های کانال کلسیم، (آنتولول، ایندرال و سوتالول از جمله بتابلوکرها هستند).

استرس

روش تشخیص میاستنی گراویس

روشهای متعددی برای تشخیص میاستنی گراویس بکار میرود که از جمله آنها عبارتند از: اندازه گیری آنتی بادی ها در خون، نوار عصب و عضله, تست تنسیلون (ادروفونیوم) و سی تی اسکن از تیموس. البته علی رغم تمام این تستها بعلت ماهیت تدریجی ممکن است تشخیص این بیماری زمان بر باشد.

راه های درمان میاستنی گراویس

امروزه، میاستنی گراویس کنترل شده است.

– داروهای مورد استفاده عبارتند از: عوامل Anticholinesterase مانند: asneostigmine و pyridostigmine  که کمک به بهبود انتقال عصبی می کند و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.

– داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی از جمله: Asprednisone، سیکلوسپورین و  Azathioprinemay  مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها قدرت عضلانی را بهبود می بخشند. این داروها با تجویز پزشک باید مصرف شوند.

– تیمکتومی ( Thymectomy) که عمل جراحی برداشتن غده تیموس است.

– پالسمافرز، روشی است که در آن آنتی بادی های غیرطبیعی خون را از خون برمی دارند و گلوبولین های ایمنی بدن را از طریق ورید داخل بدن می کنند.

متخصص مغز و اعصاب بر اساس سن، مشکلات پزشکی و شدت ضعف، مشخص می کند که کدام یک از این روش های درمانی برای بیمار باید در نظر گرفته شود.

خطر

بحران میاستنی (کریز میاستنی): کریز میاستنی یک حالت خطرناک است و زمانی به وجود می آید که عضلات دستگاه تنفسی به ضعف شدید دچارند و نتوانند کارشان را درست انجام دهند. این حالت یک اورژانس پزشکی است و بیمار به دستگاه تنفسی نیاز دارد تا بتواند تنفس کند.

مراقبت از بیمار

برای از بین بردن خستگی:

  • به مقدار کافی استراحت کنید.
  • صرفه جویی در انرژی بدن کنید.
  • چشمانتان را استراحت دهید.
  • در طول روز، چندین بار چشمانتان را ببندید و دراز بکشید.
  • با پزشک متخصص مغز و اعصاب تان همکاری کنید.
  • غذاهای سالم مصرف کنید.

توجه:

– میاستنی مادرزادی ریشه ژنتیک دارد اما میاستنی گراویس که خود ایمنی است به ازدواج‌های فامیلی نسبت داده می‌شود.

– شیوع میاستنی در خانم ها ۲ تا ۲.۵ برابر آقایان است.

4.4/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    قبل عمل جراحی پلاکت خونم 320بود و نرمال ولی بعد جراحی پلاکتم با وجود دریافت یه هفته ای هپارین به 477رسیده و خارج از حد نرمال شده این افزایش ناشی از جراحی میتونه باشه و نیاز به مراقبتای پزشکی دارد یا نه
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فعلا نياز به اقدام خاصي ندارد
  • تصویر کاربر حسام دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    ایاوجودکراتین درکلیه درمان قطعی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی دوشنبه ۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام متوجه سوالتون نشدم.همه كراتينين دارند.
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی من چکاب دادم که معلوم شد انزیم کبدم ۸۰ هستش از دکتر پرسیدم گفت که ژنتیکی هستش اصلا دارو اینا هم مصرف نکرده بودم قبلش میشه راهنماییم کنید برام دردسر ساز نباشه..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام انزيم كبد بايدذكر مي كرديد عدد كدوم بالاست تا بتونم راهنمايي درست كنم،ولي براي جواب درست بهتره به همكار گوارش يا داخلي مراجعه كنيد.
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    من مرد50 ساله هستم.سال 91 به علت داشتن بیماری لنفوم هوچگین درفیاض بخش 2 هر15 روز یکبار شیمی درمانی شدم. امسال دو بارمن ازهوش رفتم باراول منو بردن بیمارستان وچون هموگلوبین خونم 7/6 بود یه واحد خون بمن زدن.باردوم کسی کنارم نبود خودم بعدمدتی بهوش آمدم.چندروزقبل آزمایش خون دادم.هموگلوبین 9/9 وESR 121 وپلاکت 760.البته ESR من ازسال 91 تابحال همیشه بالای 100 بود.پرسشم اینه دلیل بیهوش شدنم چیه؟آیاراهی برای جلوگیری ازبیهوش شدنم هست؟
    همچنین پزشکم بمن انجام پت اسکن رو داد.منتهی پت اسکن تا آماده بشه زمان میبره آیادراین مدت راهی هست برای جلوگیری از بیهوشی؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام براي بررسي علت بيهوشي بهتره ابتدا به همكاران قلب و سپس مغز و اعصاب مراجعه كنيد.
  • تصویر کاربر مهنازکبودی پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام بیمار ام اس هستم دیسک گردن وکمر دارم چهارماه از داغی پای راست رنج میبرم جدیدن آزمایش نشان داده تیرويید دارمTSHرفته بالا دليل داغ پای راستم چیست
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام داغي كف پا علل متعدد دارد ولي كم كاري نمي تواند علت ان باشد.خود دردهاي سياتيكي در اثر ديسك هم مي توانند باعث داغي و گز گرز يكطرفه شوند.تحت نظر همان همكاران مغز و اعصاب باشيد.براي تيروييد هم تحت نظر همكاران غدد.
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام من پسری 14 ساله هستم و حدود دو یا سه سال پیش یک تیغ که از رو زمین برداشته بودم نوک انگشتم رو برید و منم رفتم شستم ایا امکان داره ایدز داشته باشم ؟ نشانه های مربوط به این بیماری رو هم نداشتم تا حالا
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام بعيد هست به بيماري مبتلا شده باشيد ولي اگه خيلي نگران هستيد و برايتان وسواس ذهني ايجاد كرده به پزشك مراجعه كنيد و ازمايش بديد.
  • تصویر کاربر ريحانه جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    با سلام پسر ٩ساله من مدتي است بدون هيچ دليلي در اطراف مقعدش دانه هاي چربي مانند و سفيد زده اما حدود بك ماه ونيم هست كه با تجويز پزشك از پماد مو پريسين ٢درصد و هيدروكورتيزون استفاده كرده اما هيچ تغييري نكرد البته سه روز زدم وبعد يه مدت نزدم وبعد دوباره ٤روز زدم با بتادين هم شستشو ميدم يكي سر باز كرد و مقداري از چرك سفت داخلش خالي شد ولي بقيه تغييري نكردن لطفا راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام بهتره به يك همكارمتخصص اطفال مراجعه كنيد تامعاينه دقيق شود.برخي مواقع ممكنه جوش باشد كه نياز به درماني ندارد و با گذر زمان بهتر مي شود.
  • تصویر کاربر کریمیان جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خدا قوت 41 ساله هستم و مذکر شغلم کارمند است دقیقا بعد از 13 به در دهانم شیرین شده است به شکلی که انگار دائما شکلاتی در دهانم است به اورژانس بیمارستان رفتم آزمایش دادم و وضیعتم خوب بود (قندم 96 بود) دکتر گفت که از بازگشت اسید معده است که البته 3 ماه قبل برای این موضوع دکتر پنتوپرازول 40 و کلیدینیوم - سی داده است دلیل دادن این دو قرص دردی بود که دقیقا یکسال است در کمرم احساس می کنم دردی خفیف .
    نگران شیرینی دهانم هستم چون مقاله ای خواندم که علاوه بر دلیل دیابت و بازگشت اسید معده دلایل دیگری مانند سرطان ریه و تومور مغزی را هم هر چه به ندرت ولی از اعلایم آ« ذکر کرده بود .
    حال سوالم این است که موضوع چقدر جدی است و آیا خوردن همان دو قرص مربوط به اسید معده کفایت می کند و من کار خاصی باید انجام هم ؟ ممنون از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام ،در مورد مشكلتون وقتي هيچ علايم ديگري نداريد و ازمايش هم نرمال بوده نبايد نگران باشيد ولي اگه نگران هستيد به يك همكار داخلي مراجعه كنيد تا از نزديك معاينه دقيق شويد.
  • تصویر کاربر جلال شنبه ۱۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام آیا بیماری آی تی پی بعد 15 سال ممکن است عود کند و آیا نوشیدنی ها الکل دار می تواند باعث عود آن شوند. متشکرم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما شنبه ۱۸ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام بله ITPچون بيماري اتوايميون هست قابل عود هست.
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با سلام خاله ام مدتی است که تحت نظر متخصص انکولوڑی میباشند و هر دو پستان او را برداشته اند مدت زیادی که ریه اش آب می آورد وبا شیمی درمانی مشکل او برطرف نشده است لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام با شرح حال بسيار مختصري كه ذكر كرديد سرطان سينه با درگيري ريه مطرح مي شود كه در مورد پاسخ به درمان بايد از همكاران انكولوژيست و ريه راهنمايي بگيريد ،كه چكار تكميلي تري بايد انجام شود.
      دکتر اعظم عرفانی متخصص داخلی-فوق تخصص غدد و دیابت https://wikidiabet.com
درحال دریافت اطلاعات