خطرات بند ناف تک شریانی جنین

شایعترین ناهنجاری عروقی بندناف فقدان یکی از شریان های نافی است. تقریباً در یک چهارم تمام نوزادانی که بند ناف تک شریانی دارند، ناهنجاری های مادرزادی همزمان وجود دارند. در بیشتر موارد در سونوگرافی شناسایی می شود.

نبض ما– گردآوری

بند ناف چیست؟

تنها ارتباط خونی جنین با مادر از طریق جفت و بند ناف است. بند ناف از یک طرف به جنین واز طرف دیگر به جفت متصل است. بندناف واسطه ارسال مواد غذایی از بدن مادر( ازطریق جفت)  به جنین و در مقابل دفع مواد زاید از جنین به مادر ( از طریق جفت)  است. بعداز زایمان بندناف قطع شده ومحکم بسته می‌شود وطی چند روز خشک می‌شود و از بدن نوزاد جدا می‌شود.

آزمایش سلامت جنین

بند ناف تک شریانی یکی از اختلالات جنینی می باشد که تقریبا در یک درصد جنین ها دیده می شود.

بند ناف در هفته پنجم بارداری به وجود آمده و جایگزین کیسه زرده می شود. در حالت طبیعی شامل دو شریان و یک ورید است. ورید نافی خون اکسیژندار و غنی از مواد مغذی را از جفت به جنین میرساند و برعکس، شریانهای نافی خون خالی از اکسیژن و مواد مغذی را از جنین باز می گردانند.

روش تشخیص بند ناف تک شریانی

به کمک سونوگرافی میتوان این اختلال را از سه ماهگی جنین تشخیص داد. در سونوگرافی،داپلر رنگی در طرفین مثانه جنین گذاشته می شود و در محل اتصال بند ناف به شکم جنین میتوان در مقطع عرضی تعداد شریان های نافی را دید.

گاهی تشخیص این اختلال در زمان زایمان، با معاینه جفت  صورت می گیرد.

مشکلات بند ناف تک شریانی

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این عارضه می‌تواند احتمال نقص‌های مادرزادی مثل نارسایی قلب، سیستم عصبی مرکزی، دستگاه ادراری و همچنین ناهنجاری‌های کروموزومی را افزایش دهد. در زنانی که سونوگرافی آنها احتمال وجود نارسایی بند ناف تک‌ شریانی را در جنین نشان می‌دهد، برخی از آزمایش‌های غربالگری که نقص‌های مادرزادی جنین را مشخص می‌کند مانند سونوگرافی آنومالی و آمنیوسنتز توصیه می‌شود. همچنین در صورت وجود این مشکل، پزشک می‌تواند با اکوکاردیوگرافی جنین، قلب او را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی بررسی کند.

در صورت مشاهده این یافته ضروری است که سونوگرافی سلامت جنین توسط فرد آموزش دیده در هفته های ۱۸ الی ۲۳ بارداری انجام شود تا سلامت کلیه ارگان های جنین مورد بررسی قرار گیرد.

طبق مطالعات Rembousko و همکارانش در سال ۲۰۰۳، در سونوگرافی ۱۱-۱۴ هفتگی  سونوگرافی NT در ۳ درصد جنین های نرمال و۸۰ درصد جنین های مبتلا به تریزومی ۱۸، یک شریان نافی دیده می شود.

لذا بند ناف تک شریانی ، ریسک تریزومی ۱۸ را هفت برابر می کند ولی شیوع آن در حاملگی های مبتلا به تریزومی ۲۱ تفاوت معنی داری با جنین های نرمال ندارد.

جنین های مبتلا به تریزومی ۱۸ معمولا نقایص مهم دیگری نیز دارند که به راحتی در سونوگرافی قابل تشخیص است. بنابراین با دیدن شریان نافی منفرد به تنهایی، نیازی به انجام کاریوتیپ نیست و نتایج آزمایش غربالگری ضرورت بررسی کروموزومی جنین را تعیین میکند. لذا توصیه میشود در صورت مشاهده شریان نافی منفرد، جهت مشاوره به متخصص ژنتیک یا پریناتولوژیست مراجعه کنید.

یکی دیگر از اختلالات همراه با بند ناف تک شریانی ، نارسایی رشد جنین است. اگر چه  کاهش رشد در همه جنین های تک شریانی دیده نمی شود اما بررسی رشد جنین به ویژه در سه ماهه سوم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر در این مسیر یافته غیرطبیعی دیده نشود میتوان با درصد بالایی مطمئن بود که تک شریانی بودن مشکلی برای جنین ایجاد نمیکند.

توجه

اغلب اوقات تک شریان بودن جنین یک واریاسیون نرمال است. در این موارد حتماً اکو جنین درخواست می شود. در صورت نرمال بودن اکو و نداشتن فاکتور خطر دیگری در سونو یا آزمایشات مشکلی نخواهد بود، یک یا دو شریانه بودن جفت منعی برای زایمان طبیعی نیست نوع زایمان بستگی به اندیکاسیون های مامایی دارد و نوع تغذیه با سایر خانم های باردار تفاوتی ندارد.

3.7/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 نظر
  1. ثنا می‌نویسد

    با سلام
    من الان هفته ۱۸ بارداری هستم و در غربالگری دوم مشاهده شد که بند ناف پسرم تک شریانی هست اکو جنین رفتم همه چیز سالم بود از استرس دارم می میرم آیا مشکلات خطرناکی برای پسرم پیش خواهد آمد خواهشا راهنماییم کنین یه دنیا ممنونم

    1. مازیار می‌نویسد

      بله . واقعا مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد . ۱- مشکلات و نارسائی قلبی ۲ – مشکلات دستگاه گوارشی ۳- نقص عضو مادرزادی ۴ – مشکلات تنفسی ۵ – نقص کلیوی ( مثلا کوچک بودن و یا عدم رشد کافی یک کلیه ) اینها همه مواردی است که برای بچه پیش می آید . بنده بچه ام تک شریان بود و همه این مشکلات را دارد. با احترام . نجفی

      1. ناشناس می‌نویسد

        شما اکوی قلب هم کرده بودین؟بچه ی منم تک شریانیه.ولی دکتر سونوگرافی گفت هیچ مشکلی نیست.الان پیام شما رو خوندم گریه م گرفت? هیچ راهی نیست؟سقط کنم بهتر نیست؟؟؟

        1. آزاده می‌نویسد

          ببخشید خانوم شما چیکار کردید ؟؟ منم دیروز متوجه شدم بچم تک شریانیه ، شما سقط کردید؟؟ تو تحقیقاتتون چى متوجه شدید؟ یعنى منم سقط کنم بهتره؟

    2. نگین می‌نویسد

      من ۲۰هفته دارم پسرم تک شریانی اکوی قلب رفتم گفتن نرمال خیلی نگرانم بایدسقط کنم توروخدا

      1. نرگس می‌نویسد

        منم هفته بیستم بارداریم هست .بچه منم تک شریانی هست باید سقط کنم ؟الان دوهفته هست متوجه شدم دارم دیوانه میشم .

        1. ناشناس می‌نویسد

          سلام خسته نباشی هفته ۱۹بارداری هستم دیروزفهمیدم جنین تک شریانی هست ایامشکل داره

  2. سميرا می‌نویسد

    بند ناف دختر منم تک شریانی بود مشکلات زیادی داشت اخرشم مجبور شدم نارس بدنیاش بیارم باید خیلی تحت نظر پزشک باشین

    1. آزاده می‌نویسد

      عزیزم الانم بچتون مشکلى داره؟؟ مثلا مشکل قلبى یا مغزى یا نقص عضو هم خدایى نکرده داره؟؟ بچه منم تک شریانیه پیام شما رو دیدم خیلى ترسیدم

  3. سميرا می‌نویسد

    کسی دکتر خوب جنین شناس تهران میشناسه ؟

  4. ملیحه می‌نویسد

    سلام رفتم سونودرهیجده هفتگی دکتر گفت ناف جنین دورگ هست ولی هیچ مشکلی نداره منم از اون موقع خیلی ترسیدم کمکم کنید یعنی بعدش مشکلی ایجاد میشه یا نه ممنون

  5. آزاده می‌نویسد

    سلام ، من هفته نوزدهم باردارى هستم ، بند ناف بچم تک شریانیه ، ولى دکتر گفت اکثر اینجور بچه ها سالم به دنیا میان ، کسى هست که تجربشو داشته باشه و راهنماییم کنه؟

    1. سمیه می‌نویسد

      سلام بچه مارم مشکل شمارودارمارا راهنمای کونید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید