چرا آروغ می زنید؟

آروغ زدن زیاد واقعا زجرآور است. این امر با چند اتفاق همزمان در بدن رخ می دهد مثل واردکردن هوای زیاد در بدن و سوزش معده.

نبض ما-گردآوری

آروغ‌زدن شما ناشی از باکتری‌هایی است که در عمق دستگاه گوارش شما قرار دارند و البته بلعیدن هوا و نوشابه‌های گازدار. میلیاردها باکتری درون روده‌های شما وجود دارند که به گوارش کمک می‌کنند.

آنها مقداری از غذای هضم‌نشده را به ویتامین K و یتامین B تبدیل می‌کنند. در این فرآیند باکتری‌های گازهای بوداری را مانند متان تولید می‌کنند که باعث می‌شوند شما آروغ بزنید.

آروغ

به علاوه هنگامی که شما با دهان باز دارید فعالیت می‌کنید، گازهای موجود در هوا یعنی اکسیژن و نیتروژن را می بلعید.

تا انتهای یک روز طولانی شما مقادیر زیادی گاز بلعیده‌اید که باید از جایی خارج شوند. کارشناسان تخمین می‌زنند که ما بیش از یک لیتر در روز گاز آزاد می‌کنیم.

واردشدن هوای زیاد ساده ترین توضیح برای آروغ زدن زیاد شماست. چند کار بسیار ساده باعث وارد شدن هوای زیاد به معده می شود: سریع غذاخوردن یا نوشیدن مایعات با استفاده از نی، جویدن آدامس یا بلعیدن غذای زیاد به علت استرس. معمولا هوای داخل شکم به گاز تبدیل می شود اما هوای اضافه از طریق دهان با آروغ زدن خارج می شود.

دی‌اکسیدکربن موجود در نوشابه‌های گازدار نیز می‌تواند شما را به آروغ‌زدن وادارد. دستگاه گوارش نوزادان هنوز توانایی لازم را پیدا نکرده است تا به خودی خود آروغ بزنند.

آروغ زدن به نوزاد چگونه کمک می کند؟

نوزادانی که با شیشه شیر می‌خورند بیش از نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می‌شوند، هوا می‌بلعند و بیشتر نیاز دارند تا به آروغ‌ زدن آنها کمک شود. برای جلوگیری از بلعیدن هوا، مراقب باشید بتدریج که شیشه نوزاد از شیر خالی می‌‌شود، هوا در ته شیشه باقی بماند.

آروغ زدن نوزاد

اگر برای مشکل آروغ زدن داروی سوزش معده استفاده کردید و افاقه نکرد، با ایجاد تنظیماتی در سبک زندگی، مشکل آروغ زدن شما حل خواهد شد:

  • به میزان غذای خود توجه کنید و از خوردن غذای پرحجم و یا خوردن غذا قبل از خواب بپرهیزید.
  • سعی کنید آرام تر غذا بخورید تا از بلعیدن هوای اضافه جلوگیری شود.
  • غذاهایی را که می دانید باعث سوزش معده و نهایتا آروغ زدن می شوند حذف کنید، مثل غذاهای اسیدی یا ادویه دار و الکل.
  • اندکی وزن کم کنید تا از فشار روی شکم کاسته شود.

آروغ زدن مکرر نشانه چیست؟

آروغ زدن بیش از حد نشانه ای از یک بیماری مهمتر است. بیماری بازگشت اسید از معده به مری در پنج تا هفت درصد افراد دیده می شود و سوزش معده نشانه اصلی و آروغ زدن زیاد علت دیگر آن است. گاهی اروغ زدن زیاد به زخم معده مربوط می شود.

معاینه گلو

به علایم دیگری که دارید مثل آروغ زدن زیاد یا غیره توجه کنید و مشورت با پزشک خود را ادامه دهید. حتی اگر بعد از تغییر سبک زندگی، آروغ زدن شما متوقف شد ادامه ملاقات با پزشک مفید خواهد بود. پزشکان گاهی پیشنهاد می دهند آندوسکوپی کنید. لوله ای سبک و انعطاف پذیر را وارد دهان می کنند تا مری و معده را معاینه کنند و احتمال وجود بیماری بازگشت اسید از معده به مری بررسی شود. به یاد داشته باشید اثبات شده که ورزش های آرامبخش، سوزش معده و بیماری های بعدی مثل آروغ زدن را کاهش می دهد.

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید