علائم آبله مرغان؛ سوغاتی فصل بهار

بهار که از راه می‌رسد، بعضی از بیماری‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌کند؛ آبله مرغان هم یکی از این بیماری‌هاست که اواخر زمستان و اوایل بهار بیشتر شاهد بروز آن هستیم.

کمتر کسی است که با دیدن صورتی پر از دانه‌های قرمزرنگ و ملتهب، یاد آبله مرغان نیفتد و دلهره ابتلا به آن را نداشته باشد. حالا هر چقدر هم که بدانیم این بیماری قابل درمان است، اما اگر در کودکی به آن مبتلا نشده باشیم، آن‌قدر نامش برایمان آزاردهنده می‌شود که باز هم از ابتلا به‌آن هراس داریم.

آبله مرغان از بیماری‌های خفیف و بسیار واگیردار است. نام دیگر آبله مرغان بیماری واریسلاست؛ یک بیماری عفونی ویروسی که اغلب خفیف بوده و با بثورات جلدی، خارش‌دار و تب خفیف دیده می‌شود.  این بیماری که در کودکان شایع‌تر است، توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می‌شود.

پیشگیری از آبله مرغان

این بیماری، یک عفونت شدیدا مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی (بثورات وزیکولی) است. این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما در کودکان شایع‌تر است.

آبله مرغان عمدتا در اواخر زمستان و فصل بهار در نواحی معتدل بروز می‌کند. رواج این بیماری در اردیبهشت و خرداد بیش از سایر ماه‌ها است و کودکان بیشترین گروه سنی پر خطر در برابر این بیماری محسوب می‌شود..

بیشترین گروه سنی مستعد ابتلا ۵ تا ۹ ساله و در بقیه موارد اغلب بچه‌های زیر ۱۵ سال هستند. این بیماری، حدود ۱۰ درصد از بچه‌های بالای ۱۵ سال را درگیر می‌کند و کودکانی که در نواحی معتدل زندگی می‌کنند بیشتر در سن کم به این بیماری دچار می‌شوند.

علائم و نشانه‌های آبله مرغان

به طور معمول بصورت بثورات پوستی خارش دار بروز می‌کند. دانه‌ها یا جوش‌های آبله مرغان به صورت برآمدگی کوچک شروع می‌شوند که به سرعت به تاول‌های کوچک مایع دار با زمینه صورتی تغییر شکل پیدا می‌کنند و در نهایت به صورت پوسته‌های قهوه‌ای و خشک شده در می‌آیند.

تاول‌ها عمر کوتاهی دارند و ظرف یک روز می‌ترکند و تا پایان دوره بیماری دایم تاول‌های جدید تشکیل شده و خشک می‌شوند.

این دانه‌ها و جوش‌ها اغلب از پوست سر، صورت یا تنه شروع می‌شود، سپس می‌تواند در سر تا سر بدن پخش شود. کودکان اغلب بین۲۵۰ تا ۵۰۰ دانه آبله می‌زنند، اگر چه در مواردی ممکن است بیماری فقط به چند تاول کوچک محدود شود.

تب، درد شکم، ایجاد بثورات پوستی روی دهان، گلو و شکم  از دیگر عوامل ظاهری بیماری آبله مرغان محسوب می‌شود.

در بزرگسالان گاهی علایم این بیماری خیلی به علایم آنفلوانزا شباهت دارد.

علل بروز آبله مرغان

ویروس هرپس زوستر از طریق قطره‌های ریز هوا به درون دهان نفوذ پیدا می‌کند  یا این ویروس از طریق ضایعات پوستی فرد بیمار به دیگران منتقل می‌شود. گفتنی است، سرم حاوی پادتن علیه این ویروس برای افرادی که خطر ایجاد بیماری خطرناک در آن‌ها زیاد است (مثل کسانی که داروهای ضدسرطان یا سرکوب‌کننده ایمنی دریافت می‌کنند) استفاده می‌شود. اخیرا یک واکسن جدید برای این بیماری مورد تأیید قرار گرفته است.

درمان آبله مرغان

پیگشری و درمان آبله مر

روش درمان آبله مرغان

غان

– از زمان تماس فرد با ویروس آبله مرغان تا زمان بروز علایم بیماری، دوره نهفته، بین ۷ تا ۲۱ روز طول می‌کشد و هر فرد پس از یک بار ابتلا به این بیماری برای تمام عمر نسبت به آن مصونیت پیدا می‌کند.

– آبله مرغان درمان خاصی نمی‌طلبد و خود به خود بهبود می‌یابد فقط برای کاهش عوارض آبله مثل خارش و سوزش می‌توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد.

– محل نگهداری بیمار باید حتی‌المکان خنک باشد زیرا گرما و تعرق، خارش و سوزش تاول‌ها را تشدید می‌کند.

– در مورد کودکان خردسال، باید حتما ناخن‌های کودک را کوتاه نگه داشت تا نتواند در اثر خارش تاول‌ها را کنده و موجبات عفونت ثانویه را فراهم کند ضمن اینکه کندن تاول‌ها باعث ماندن جای آبله‌ها روی پوست می‌شود.

– دوره بیماری در کودکان کوتاه‌تر و علایم و عوارض آن سبک‌تر است.

– در بزرگسالان هم طول مدت بیماری طولانی‌تر است هم علایم و عوارض سنگین‌تری نشان می‌دهد.

– گاهی پس از بهبودی و محو علایم بیماری آبله مرغان، ویروس بیماری در بدن به شکل غیرفعال باقی می‌ماند و سال‌ها بعد باعث بروز بیماری زونا می‌شود.

– یکی از باورهای غلط درباره بیماری این است که آبله‌مرغان مبتلایان بزرگسال را کور می‌کند، در حالی که آنها این بیماری را با آبله اشتباه گرفته‌اند و آبله هم سال‌هاست در جهان ریشه‌کن شده است.

4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید