ابتلا به اختلال روانی در دوران انتخابات!

ضرب المثلی قدیمی وجود دارد که می گوید: «در مورد سیاست و قرابت جنسی و مذهب بحث نکنید، آن وقت  همه به خوبی همراه شما خواهند بود.»  این کار شاید برای دو مورد آخر جواب دهد ولی در مورد بحث های سیاسی بدین ترتیب نیست.

نبض ما– بحث در مورد مخاطرات (و یا حتی شوخی های) سیاسی و قرارگرفتن در چرخه های خبری که روان ما را، آنچنان که پیش از آن سابقه نداشته مشغول به خود کرده؛ باعث شده که استرس انتخابات از یک موضوع مورد بحث سر میز شام، به یک اختلال روانی پذیرفته شده در جامعه تبدیل شود.

دکتر استیون استوسنی، نویسنده کتاب « از بالا به موضوع نگاه کنید: نحوه استفاده از عمیق ترین بخش مغز تحت هر نوع استرسی» به تازگی پدیده جدیدی را یافته است که از آن با عنوان اختلال استرس انتخابات در روانشناسی امروز یاد می کند.

استرس انتخابات و دونالد ترامپ

انتخابات اخیر در امریکا ذهن را بیشتر به سمت گرایش های ذهن کودکانه نوپا ( گرایش های احساسی، یا تماما با تفکر یا بدون تفکر) با مکانیسم های مقابله نوپا همچون سرزنش، انکار، و اجتناب سوق می داد. هنگامی که سرزنش، انکار و اجتناب به عنوان مکانیسم های مقابله استفاده می شوند، بدن قادر به تشخیص انواع استرس نخواهد بود. اگر شما نسبت به مطلبی که یک نامزد انتخاباتی بیان می دارد آزرده خاطر شده باشید، نسبت به این استرس و تاثیرات روانی آن واکنش نشان خواهید داد. برای مثال تمایل بیشتری به راه حل های پیش پا افتاده در محل کار دارید، بیشتر نوشیدنی مصرف می کنید و یا این که با عصبانیت بیشتری رانندگی می کنید.

استفان هلند، مدیر موسسه سرمایه گذاری شناخت درمانی در واشنگتن دی سی، در مصاحبه با نشریه اطلس گفته است: «احتمالا دو سوم تا سه چهارم از بیماران ما احساسات خود را در مورد انتخابات در جلسات بیان می کنند.» برای بسیاری از آن ها این احساسات بیشتر مربوط به یک کاندیدای خاص می شود. طبق نظرسنجی که درشبکه خبری ABC و و اشنگتن پست، در ژانویه گذشته (پیش از انتخابات امریکا) صورت گرفته بود، ایده “رئیس جمهور شدن ترامپ” باعث اضطراب ۶۹ درصد از شرکت کنندگان شده بود. همچنین حدود ۵۰ درصد از رای دهندگان هم از ریاست جمهوری هیلاری مضطرب بودند.

به گزارش نبض ما، ترس از ریاست جمهوری ترامپ حتی منجر به تجدید نظر برخی از زوج ها در امر ازدواجشان نیز شده بود. کریستین کانکل، مربی روانشناسی پزشکی در کلینیک دانشگاه کلمبیا درمورد اضطراب و اختلالات مربوط به آن، می گوید که “به طور کلی من رشد استرس در زمان انتخابات هم در میان بیمارانم و هم در بین افراد در زندگی شخصی خودم بودم.  به طور کلی، رایج ترین واکنش در مقابل این نوع از عدم قطعیت نسبت به آینده، بروز اضطراب است که شامل نگرانی در مورد آینده می شود و نشانه هایی مانند بی قراری، تحریک پذیری، تنش عضلانی، خستگی، مشکلات تمرکز و یا مشکلات خواب را دربردارد. شایان ذکر است که افراد با سطوح بالاتری از اضطراب نیز به طور معمول یک طیف وسیعی از نگرانی ها را دارا هستند اما نگرانی و استرس در همین افراد هم در سال انتخابات بیشتر می شود.

استرس انتخابات در کشورهای درحال توسعه

استرس انتخابات و خستگی دوران آن یک پدیده جدید، و یا حتی منحصر به فرد آمریکایی نیست. این مورد در کشورهای در حال توسعه و بی ثبات بیشتر هم ثبت شده است. به گزارش نبض ما،در تایلند در طول یک کودتای نظامی ۲۰۱۴ و در نتیجه جنجال رسانه های اجتماعی، وزارت بهداشت به شهروندان هشدار داد که پیگیری بیش از حد رسانه های خبری می تواند برای سلامت روان مضر باشد. آن ها توصیه کردند که اگر کسی احساس می کند مشکلاتی در خواب دارد یا این که از سردرد رنج می برد و یا این که به راحتی عصبانی می شود لازم است به درمانگاه های کنترل اضطراب در موسسات بهداشت عمومی مراجعه کند.

همچنین در یک مطالعه انجام شده در دولت هند بر روی روند رشد بیماری های روانی در ایالت راجستان در زمان انتخابات نشان داده شد که استرس انتخابات نه تنها بر روی نامزدان رقابت تاثیر می گذارد  بلکه جمعیت عمومی و افراد درگیر در پروسه انتخابات را نیز دربرمی گیرد.

این استرس نه تنها سلامت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه ممکن است خود فرآیند انتخابات را نیز دستخوش تحول کند. طبق مطالعه ای که در مجله فیزیولوژی و رفتار منتشر شده، نشان داده شده است که افراد با غلظت های بالاتر از هورمون استرس کورتیزول علاقه کمتری به شرکت در انتخابات دارند. لذا ممکن است فردی که از ریاست جمهوری نامزدی دچار اضطراب می شود خود باعث به وقوع پیوستن آن می شود.

درمان استرس انتخابات

سوالی که باقی می ماند این است که آیا این استرس درمان پذیر است؟ استونسی به رای دهندگان توصیه می کند که سعی کنند جهت دهی مغز خود را به سوی گرایشات ذهنی فرد بالغ سوق دهند. بدین ترتیب که دیدگاههای دیگران را بشنوید و در کنار دیدگاه خود سبک سنگین کنید. نکات دقیق و ظریف را بینید. برای آینده برنامه ریزی کنید و به جای سرزنش و انکار و اجتناب، از پیچیدگی ها استقبال کنید.

نبض ما-ترجمه: حسین مقدس زاده

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید