رنگ لب ها چه چیز را نشان میدهد ؟+ویدئو

رنگ لب هم مانند رنگ پوست در همه انسان‌ها به‌صورت ذاتی‌ متفاوت است و می‌تواند به رنگ قرمز و صورتی، حالا کمی پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر، باشد. در این میان برخی بیماری‌ها و اختلال‌های داخلی می‌تواند رنگ لب را تغییر دهد.

نبض ما – مهم‌ترین دلیل تیرگی لب در انسان‌ها مشکلات داخلی و بیماری‌هایی است که در آن سلول‌های بدن با کمبود اکسیژن مواجه می‌شوند. تیرگی لب در افرادی که به بیماری‌های پیشرفته قلبی- ریوی مبتلا هستند، افرادی که دچار مسمومیت ناشی از گازهای سمی می‌شوند، به‌طوری که به سلول‌ها اکسیژن نمی‌رسد یا در اصطلاح خفه می‌شوند و همین‌طور افرادی که از سیگار یا قلیان به مدت طولانی استفاده می‌کنند زیاد دیده می‌شود.

کم خونی و تغییر رنگ لب

یکی از علائم کم‌خونی هم کمرنگ شدن بافت ملتحمه زیر چشم است یعنی رنگ صورتی یا قرمز کمرنگ ملتحمه به سفیدی تبدیل می‌شود و در کم‌خونی‌های شدید لب‌ها تیره‌رنگ می‌شوند چون هموگلوبینی برای حمل اکسیژن خون وجود ندارد. البته برای قطعی شدن تشخیص کم‌خونی، بیمار باید آزمایش خون بدهد تا سطح هموگلوبین و آهن خونش بررسی شود. البته بعضی از نژادها ارثی رنگ لب تیره‌ای دارند و از نظر پزشکی نمی‌توان کاری برایشان انجام داد اما باید خیالمان از سلامت فرد مطمئن شود.

تاثیر بیماری‌های پوستی بر رنگ لب

از بیماری‌های پوستی که می‌تواند باعث تیرگی لب شود، می‌توان به بیماری لیکن‌پلان اشاره کرد که گاهی علاوه بر پوست، لب را هم گرفتار می‌کند. این ضایعات معمولا به رنگ بنفش تیره و با خارش توام‌اند. لیکن‌پلان بیماری‌ای مزمن است و اغلب بعد از مدتی از بین می‌رود اما ممکن است بعد از بین رفتن ضایعات، رنگی تیره و کبود در پوست یا لب ایجاد شود، اما کبودی در لب، ناشی از بیماری لیکن‌پلان تفاوت اساسی با کبودی لب در اثر کمبود اکسیژن در بدن دارد زیرا نواحی تیره‌رنگ ناشی از بیماری لیکن‌پلان در تمام سطح لب دیده نمی‌شود و به شکل لکه‌های بزرگ و کوچک روی آن مشهود است.

دارو

حساسیت دارویی

 حساسیت دارویی هم در برخی بیماران، باعث تیرگی لب می‌شود ولی با قطع دارو رنگ لب به حالت طبیعی بازمی‌گردد. افرادی که حساسیت دارویی دارند، اگر به اشتباه مصرف دارو را از سر گیرند، دوباره دچار کبودی لب خواهند شد.

خال های مادرزادی روی لب

خال‌های مادرزادی روی لب هم باعث تیرگی می‌شوند اما این نوع تیرگی از زمان کودکی و نوزادی وجود دارد.

بیماری درماتیت آتوپیک

بیماری شایع دیگر، بیماری درماتیت آتوپیک است که این بیماری به‌صورت خشکی پوست یا لب‌ها نمایان می‌شود وخشکی پوست باعث تیرگی لب و از بین بردن لطافت آن می‌شود.

کبودی ناگهانی لب نشانه چیست؟

لب‌هائی که ناگهان کبود شوند – همراه با تنگی نفس و تند شدن ضربان قلب – زنگ خطری برای گرفتاری قلب یا شش‌ها هستند. در این حالت احتمالاً دچار ناراحتی شدید قلب شده‌اید یا شش‌هایتان در اثر سینه پهلو، برنشیت، آسم، یا آمفیزم اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. وجود لخته خون در شش هم این حالت را ایجاد می‌کند و باید فوراً به بخش اورژانس مراجعه کرد.

۱-اگر لب هایتان  بی رنگ شده است

نشان دهنده ابتلا به کم خونی ،فقر آهن و کاهش  هموگلوبین  است .

۲- اگر رنگ لب هایتان  تیره شده است

نشانه اختلال درکارکبد ،کلیه و مثانه است.

۳- اگر رنگ لب های شما  زرد رنگ است:

مصرف تخم مرغ ،پنیر و مرغ در شما زیاد بوده وسبب آسیب به کبدتان شده است.

۴- اگر لب های سفید متمایل به صورتی دارید  :

با افراط  در مصرف لبنیات ،قند و چربی سبب تضعیف سیستم لنفاوی شده اید  و  بروزآسم و آلرژی نیز باعث  سفیدی رنگ لب می شود .

۵-به وجود آمدن لک های تیره  بر روی لب:

مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ؛قند ،شکر ،عسل  میوه های شیرین در برنامه غذایی روزانه سبب ایجاد لک های تیره رنگ بر روی لب می شود.

۶-چروک های عمودی بر روی لب ها :

کم آبی باعث ایجاد چروک های عمودی بر روی لبانتان می شود و  باید مصرف نمک در غذاهای روزانه را کاهش داد.

۷-وجود لک های سفید بر روی لب :

استفاده از  چربی های اشباع شده در مصرف بیش از اندازه غذاهایی مانند  تخم مرغ و پنیرعملکرد کبد را ضعیف نموده و سبب ایجاد لک های سفید بر روی لبان شما می شود.

و اما صاحبان لب های صورتی سیستم   گردش خون ،دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش سالمی داشته و از سلامت کامل جسمی برخوردارند .

آسم کودک

علت کبود شدن لب در کودکان چیست؟

به‌طور طبیعی، لب‌های کودک باید صورتی رنگ باشد. علاوه بر لب‌‌ها، هیچ‌جای دیگری از بدن کودک نیز نباید آبی یا ارغوانی شود، چرا که این مسئله نشانه‌ای از یرقان است و کودک در این شرایط اکسیژن کافی در جریان خون خود ندارد. یرقان معمولا به دلیل نارسایی قلبی مادرزادی، تشنج، شوک، بیماری‌های ریوی مانند آسم یا ذات‌الریه به وجود می‌آید.

هم‌چنین، لب‌های کبود در کودکان می‌تواند نشانه‌ی بیماری خاصی مانند موارد زیر باشد:

  • آسم
  • آنمی
  • برونشیت
  • بیماری مزمن انسداد ریه
  • خروسک
  • متموگلوبینمی
  • اپی‌گلوتیت
  • تترالوژی فالوت
  • بیماری‌های قلبی
  • کبودی لب‌ها می‌تواند در اثر شوک
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • سرفه های شدید

نبض ما – گردآوری

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید