چه نوع کرم ضد آفتاب برایمان مناسب تر است؟

افرادی که در هوای آزاد و معرض نور خورشید قرار دارند، باید از کرم‌ ضد آفتاب با درجه ۳۰ یا قویتر از آن استفاده و هر سه ساعت یک بار این کار را تکرار کنند.

نبض ما – برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از کرم‌ ضد آفتاب با قابلیت محافظت کنندگی پوست در برابر اشعه UVB نور خورشید است.

آفتاب سوختگی در اثر تماس با اشعه‌ی ماورای بنفش موجود در نور خورشید رخ می‌دهد که در بین طیف محدوده این اشعه، نور UVB (محدوده B) بیشترین آسیب را به پوست انسان می‌رساند. بیشترین میزان شدت تابش نور UVB بین ساعات ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر است؛ بنابراین در این شرایط افرادی که در هوای آزاد و معرض نور خورشید قرار دارند، باید از کِرِم‌های ضدآفتاب با درجه ۳۰ یا قوی تر از آن استفاده کرده و هر سه ساعت یک بار این کار را تکرار کنند.

در شرایطی که شخص به مدت طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در تماس با نور خورشید قرار می‌گیرد (مانند رفتن به کنار دریا) احتمال آفتاب سوختگی افزایش پیدا می‌کند. در این موارد افراد باید از انواع کرم‌ ضد آفتاب با درجه ۳۰ یا قویتر از آن استفاده کنند. همچنین به کار بردن عینک‌های آفتابی و کلاه برای پوشش صورت و بدن از نور خورشید ضروری است.

افراد باید در صورت امکان، خارج از ساعات ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر به کنار دریا بروند. در صورت بروز آفتاب سوختگی مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار گرفته اند، قرمز و ملتهب شده و در این نقاط احساس سوزش، گرما و گزگز شدن به وجود می‌آید.

این کِرِم‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوانند کل طیف ماوراءبنفش نور خورشید و به خصوص محدوده نور UVB را مهار کنند که این امر توسط فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی موجود در کرم‌ ضد آفتاب صورت می‌گیرد.

ضدآفتاب

افراد به محض مشاهده‌ی علائم آفتاب سوختگی باید به مکان‌های سایه دار بروند و صورت خود را با استفاده از کرم‌های مرطوب و خنک کننده ماساژ دهند.

 با ادامه علائم آفتاب سوختگی ممکن است تاول هایی در سطح پوست مانند صورت، گردن، سینه، بازو و ران‌ها ایجاد شود. همچنین گاهی اوقات فرد متوجه بروز این نشانه‌ها نمی‌شود که این علائم در موارد شدید به صورت تهوع، بی‌حالی، احساس گرما و از هوش رفتن خود را نشان می‌دهند که در این شرایط فرد باید خیلی سریع خود را به مکان هایی به دور از نور خورشید رسانده و در اسرع وقت به درمانگاه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کند.

پس از انتقال فرد به مراکز درمانی و انجام آزمایش‌های خونی، در صورت نیاز سرم به منظور برقراری تبادل آب و الکترولیت بدن به وی تزریق و از فرآورده‌های کورتونی (به صورت موضعی یا خوراکی) برای کاهش التهابات بدن استفاده می‌شود.

این کِرِم‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوانند کل طیف ماوراءبنفش نور خورشید و به خصوص محدوده نور UVB را مهار کنند که این امر توسط فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی موجود در انواع کرم‌ ضد آفتاب صورت می‌گیرد.

فاکتورهای فیزیکی کرم ضدآفتاب سبب منعکس شدن نور UVB و جلوگیری از وارد شدن این نور به پوست می‌شود و فاکتور‌های شیمیایی با جذب نور UVB به خود از ورود این نور به سلول‌های عمقی پوست ممانعت به عمل می‌آورد. بنابراین ماساژ پوست به وسیله انواع کرم‌ ضد آفتاب از ایجاد تاول، سوختگی و حتی سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

بهترین ضد آفتاب برای پوست چرب

اگر پوستی چرب دارید احتمالا پوست تان مستعد جوش زدن هم می باشد. اکثر افراد با پوست چرب علاقه ای به استفاده از ضد آفتاب ندارند و اغلب ترجیح می دهند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کلاه استفاده بکنند و اینگونه پوست صورتشان را محافظت کنند. اما لازم است این نکته را در نظر داشته باشد که استفاده از ضد آفتاب فقط برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیست.

ضد آفتاب ابتدایی ترین و بهترین ضد چروک است چراکه از پوست در برابر رادیکال های آزاد و سایر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند و بهترین راه جلوگیری از پیری زودرس و حفظ شادابی پوست است.

اگر پوست صورت شما چرب است، هنگام انتخاب ضد آفتاب این نکات را رعایت کنید:

۱ ) ضد آفتاب های با پایه سبک را انتخاب کنید، ضد افتاب هایی که فاقد چربی باشند.

۲ ) از استفاده از ضد آفتاب های حاوی اسید های چرب و یا روغن های گیاهی اجتناب کنید.

۳ ) ضد آفتاب شما حتما SPF  ۳۰ به بالا داشته باشد. اگر پوست تان خیلی مستعد جوش است از ضد آفتاب ها با SPF 30 استفاده کنید اما فراموش نکنید آن را مکررا تجدید کنید.

۴ ) به اینکه ضد آفتاب شما حاوی آنتی اکسیدان باشد حتما توجه کنید.

قیمت کرم های ضد آفتاب

ضد آفتاب بیودرما

روش مصرف:

هر روز پیش از قرار گرفتن در آفتاب، کرم را به صورت و گردن زده و هر دو ساعت یک بار مصرف آن را تکرار کنید.

حدود قیمت: ۹۵هزار تومان

ضد آفتاب سینره

با توجه به انواع مختلف طریقه مصرف متفاوت دارد.

حدود قیمت: معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان. به جز چند مدل خاص که قیمت بالاتری دارند.

ضد آفتاب الارو

با توجه به نوع کرم پودری یا ساده طریقه مصرف متفاوت است.

حدود قیمت: نوع عادی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و نوع کرم پودری بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان

ضد آفتاب دکتر ژیلا

روش مصرف:

حدود ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، باید کرم‌ ضدآفتاب دکتر ژیلا را روی پوست بمالید،

حدود قیمت: ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان

ضد آفتاب سان سنس

روش مصرف:

۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ضدآفتاب را مصرف و در صورت نیاز در میانه روز دوباره آن را تمدید کنید.

حدود قیمت: ۵۰هزار تومان

ضد آفتاب گینو

روش مصرف:

قبل از قرار گرفتن در آفتاب ضد آفتاب را استفاده کنید و با هر بار شست‌وشو یا شنا دوباره آن را تمدید کنید.

حدود قیمت: ۴۵هزار تومان

ضد آفتاب لیراک

روش مصرف:

ضد آفتاب «لیراک» را قبل رفتن زیر آفتاب روی پوست زده و هر چهار ساعت آن را تجدید کنید.

حدود قیمت: ۹۲هزار تومان

ضد افتاب کلینیک

روش مصرف:

ضد آفتاب کلینیک را روزها قبل از خارج شدن از منزل روی پوست‌تان ماساژ دهید.

حدود قیمت: ۱۷۰هزار تومان

ضد آفتاب آون

روش مصرف:

۱۰ دقیقه قبل رفتن به زیر آفتاب مصرف و در صورت نیاز مصرف آن را تکرار کنید.

حدود قیمت: ۶۰هزار تومان

ضد افتاب کلارنس

حدود قیمت: ۱۲۰ هزار تومان

 

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید