چطور اسمم را عوض کنم؟

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب اسم و نام نیکو است.

نبض ما– نامها درتکوین شخصیت انسان تأثیری شگرف و انکار ناپذیر دارند. نام نیکو می تواند انگیزه ی نیکوکاری و گرایش به سمت الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد کند و انتخاب اسم های تحقیر آمیز و نکوهیده ممکن است منجر به گرایشهای منفی، انزوا، انتقام و پرخاشگری شود.

در سیره و رفتار پیشوایان نیز همواره به کاربرد نام و کنیه ی مناسب سفارش شده است. چه بسا پدران و مادرانی که هنگام اظهار محبت به فرزندانشان نام هایی نامناسب و زشت به آنها می دادند، ائمه بزرگوار آنها را از این کار باز می داشتند و سفارش به نام نیکو نهادن می کردند.

انتخاب اسم مناسب

معمولا ً نام های غریب و کم کاربرد بیشتر در معرض پرسش و کنجکاوی دیگران قرار می گیرد و امروزه متأسفانه برخی از پدران و مادران به جای اندیشیدن به بار ارزشی و تأثیر روانی آن در آینده، به نادر بودن، تازه بودن و استثنایی بودن آن می اندیشند و انتخاب اسم مناسبی ندارند.

گاه دیده می شود که پدر  و مادر از اینکه در میان همسالان ” همنام ” فرزندشان نیست با تفاخر و غرور یاد می کنند، در حالی که ممکن است همین نام، احیاناً در تقلیدهای سطحی اندیشانه نیز فراوان و عادی شود. پدر  و مادرها عمدتاً در انتخاب اسم فرزندان خویش خیلی دیر تصمیم می گیرند و اگر قبل از تولد نیز از نامگذاری سخن به میان آید، چندان جدی و قطعی نیست. همین بی برنامگی باعث می شود که پس از تولد فرزند، هرکس اعمال سلیقه کند و چه بسا ناخواسته انتخاب اسم نامقبول و تحمیلی بر فرزند نهاده شود.

انتخاب اسم کودک

انتخاب اسم فرزند پیش از تولد

تعداد متولدین در سال ۹۶ تا این لحظه حدود ۲۵۹۹۰  نفر است. این تعداد کودک با نام های متفاوتی در ثبت احوال دارای شناسنامه می شوند. در فرهنگ مقدس اسلام دستور این است که پیش از تولد فرزند (دوران تکوین جنین و دمیدن روح در کودک) بهتر است پدر و مادر تصمیم بگیرند و برای فرزند ، چه دختر و چه پسر ، نامی تعیین نمایند. در فقه الرضا توصیه شده است: ” هرگاه پیش از تولد نامی برای فرزند تعیین نکرده اید ، حتماً تا روز هفتم نامی مناسب انتخاب کنید.”

شناسنامه

از نظر گاه روانی، انتخاب اسم و نامگذاری پس از تولد عمدتاً مبتنی بر احساسات، آن هم احساسی متناسب با نوزادی لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممکن است نامی خوش آوا ، اما رقیق و کم محتوا و یا بدون اندیشه به فردای کودک و بزرگسالی او انتخاب شود.

انتخاب اسم اگر برگرفته از چهره هایی باشند که در تاریخ به بزرگ منشی و نیکی از آنان یاد  می شود، کودک بعدها در انطباق با نام خویش هویتی مطلوب و ارزشمند می یابد. گاه انتخاب اسم بر اساس یک چهره ی مقطعی، نام یک ستاره ی سینما یا ورزشکار، عنوان و نام فرزندی می شود که چندی بعد در ذهنها فراموش می شود.

کودک

رایج ترین نام های پسر و دختر در ایران

در جدول زیر رایج ترین نام ها برای دختر و پسر در ایران مطابق با آمار سال ۹۳ آورده شده است.

نام های رایج برای دختران

ردیفنامردیفنام
۱فاطمه۲۶بهار
۲زهرا۲۷ستایش
۳نازنین زهرا۲۸مائده
۴یسنا۲۹مبینا
۵زینب۳۰عسل
۶ریحانه۳۱آیناز
۷فاطمه زهرا۳۲هلیا
۸باران۳۳سوگند
۹رها۳۴سارا
۱۰ثنا۳۵محدثه
۱۱کوثر۳۶الینا
۱۲مریم۳۷آتنا
۱۳سارینا۳۸فاطیما
۱۴اسرا۳۹یاسمین
۱۵رقیه۴۰حسنا
۱۶هستی۴۱اسما
۱۷محیا۴۲مهدیس
۱۸آیلین۴۳هانیه
۱۹مهسا۴۴حنانه
۲۰نرگس۴۵پرنیا
۲۱معصومه۴۶آیدا
۲۲حلما۴۷کیانا
۲۳آوا۴۸ملیکا
۲۴النا۴۹نازنین
۲۵نیایش۵۰الناز

نام های رایج برای پسران

ردیفنامردیفنام
۱امیرعلی۲۶بنیامین
۲محمدطاها۲۷ایلیا
۳محمد۲۸محمدپارسا
۴ابوالفضل۲۹پرهام
۵امیرحسین۳۰سبحان
۶علی۳۱آرتین
۷حسین۳۲آرمین
۸امیرمحمد۳۳عرفان
۹امیرعباس۳۴آریا
۱۰محمدمهدی۳۵محمدیاسین
۱۱محمدرضا۳۶متین
۱۲مهدی۳۷دانیال
۱۳محمدحسین۳۸سامیار
۱۴امیررضا۳۹احسان
۱۵علیرضا۴۰آرین
۱۶محمدامین۴۱سینا
۱۷علی‌اصغر۴۲آراد
۱۸طاها۴۳سجاد
۱۹رضا۴۴حسام
۲۰ماهان۴۵یوسف
۲۱محمدجواد۴۶آرش
۲۲یاسین۴۷مبین
۲۳امیرمهدی۴۸علی‌اکبر
۲۴پارسا۴۹عباس
۲۵کیان۵۰محمدعلی

اگر مایل به تغییر نام خود هستید

پیش از این فرایند تغییر نام کوچک تنها با ارائه دادخواست و رجوع به دادگاه امکان‌پذیر بود اما در حال حاضر تغییراتی در این روند رخ داده است.

هر کسی ممکن است نامی داشته باشد که از نظر فرهنگی، سلیقه شخصی یا با افکار و اندیشه‌های فرد یکسان نباشد، بر همین اساس می‌توان برای این فرد این حق را قائل شد که اسمش را براساس خواسته خودش تغییر دهد، این در حالی است که امروزه تغییر نام کوچک امکان‌پذیر شده و فرایند رجوع به دادگاه برای تغییر نام و گردش قضایی برای این منظور کاملا حذف شده است.

عجیب ترین اسم های ایرانی

رویه قبلی تغییر نام این گونه بود که فرد متقاضی باید دادخواست خود را به دادگاه تسلیم و با استفاده از وکیل، در دادگاه از خود دفاع می‌کرد در رویه قبلی، متقاضیان تغییر نام را دچار مشکل می‌کرد و حتی بعضا متقاضیان تغییر نام، ناچار می‌شدند که اظهارات خلاف واقع مطرح کنند تا موافقت دادگاه جلب شود.

تدوین دستورالعمل جدید تغییر نام و تصویب آن در شورای عالی ثبت‌احوال اختیار تغییر نام نیز، همچون تغییر نام خانوادگی به سازمان ثبت احوال داده شده و فرایند رجوع به دادگاه برای تغییر نام و گردش قضایی برای این منظور کاملا حذف شده است.

هم‌اکنون تقاضای تغییر نام در کمیته ویژه‌ای با عنوان «کمیته نام» که در سازمان ثبت احوال تشکیل شده، رسیدگی می‌شود و در صورتی که مغایرتی با دستورالعمل تغییر نام وجود نداشته باشد، با آن موافقت می‌شود. ضمن اینکه تغییر نام به اسامی غیر ایرانی نیز ممنوع است و در عین حال، امکان تغییر اسامی غیر ایرانی به نام‌های مناسب ایرانی وجود دارد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

خبرآنلاین، تبیان، ویکی پدیا، مهر

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید