چیزهایی که قبل از کاشت مو باید بدانید

کاشت مو به روش‎ها‎ی مختلفی صورت می‎گیرد که در هر صورت به رشد موها می انجامد. بهترین روش کاشت مو زمانی انجام می‎شود که نتیجه کار به موهای طبیعی شباهت داشته باشد.

نبض ما– کاشت موی طبیعی به روش جدید ، راحت، قابل پیش بینی و نتایج آن مورد رضایت اکثر بیماران است. با وجودی که فرایند کاشت موی طبیعی ساده و بی خطر است اما رعایت نکات ایمنی جهت حفظ سلامت بیماران و دریافت نتایج بهتر، ضرورت پیدا می‎کند.

این فرایند با استفاده از تجهیزات جراحی انجام و علائم حیاتی بیمار مرتبا کنترل می‎شود.کاشت موی طبیعی ظرافت بالایی دارد و به همین دلیل دقت در کار اهمیت پیدا می‎کند. یک مورد مهم برای کاشت مو، سرعت عمل است. به همین دلیل در کلینیک‎ها‎ی کاشت مو، تیم چند نفره ای حضور دارد که زیر نظر پزشک عمل می‎کنند.

کاشت موی طبیعی بدون نیاز جراحی صورت می گیرد و در تمام طول مدت کاشت، بیمار هوشیار است. حتی می‎تواند با گوشی همراه خود بازی و یا فیلم تماشا کند.

مدت زمانی که برای کاشت مو تخمین زده شده است، بین ۴ تا ۶ ساعت است که در این مدت، بیمار می‎تواند برای خوردن و آشامیدن نیز اقدام نماید. به همین دلیل فرایند کاشت موی طبیعی بدون هیچگونه خطر و کاملا ایمنی و بی دغدغه انجام می‎شود.

مراحل مقدماتی برای کاشت موی طبیعی

زمانی که فرد برای کاشت موی طبیعی تصمیم می‎گیرد، ابتدا باید یک کلینیک را با توجه به میزان تخصص، مهارت، سابقه کار، تجربه پزشک و مراقبت‎ها‎ی پس از کاشت، انتخاب و با حضور در کلینیک، فرم‎ها‎ی مربوطه را تکمیل نماید. سپس توسط مشاور کلینک، زمان کاشت مو مشخص می‎شود که با فرار رسیدن موعد مشخص شده، فرد باید در کلینیک حضور پیدا کند.

لباس‎ها‎ قبل از انجام عمل، تعویض می‎شوند. بیمار به اتاق عمل راهنمایی و آماده پیوند مو می‎شود. در این مرحله، گرفتن رگ، اندازه گیری فشار خون،پانسمان سر، مشخص کردن ناحیه دهنده مو در پشت سر و بی حس کردن این ناحیه، از جمله مقدمات انجام کاشت مو می‎باشد که توسط پزشک صورت می‎گیرد.

کاشت موی طبیعی

برداشت گرافت از ناحیه سر

پزشک نواحی که باید مو کاشته و برداشته شوند را بی حس می‎کند و با بررسی دقیق، از منطقه مو دهنده، یک نوار باریک را برداشته و در برخی مواقع بخیه می‎زند (در برخی از روش های برداشت مو به بخیه زدن نیاز نیست).

چگونگی برش دادن و برداشت این نوار و همچنین روش بخیه زدن باید به گونه ای انجام شود که جای بخیه بر جای نماند و خط آن در ناحیه پشت سر قابل تشخیص نباشد، موهایی که برداشته می‎شوند، توسط تیم تقسیم به واحدهای فولیکولی تقسیم می‎گردد.

سپس پزشک ناحیه مورد نظر را آماده می‎کند. یکی از مزایای کاشت موی طبیعی امکان انتخاب محل کاشت مو توسط بیمار می‎باشد. در ناحیه گیرنده مو، شکاف های کوچکی ایجاد می‎شود تا فولیکول های تقسیم شده در آنها گذاشته شود. بی حس کردن موضع سر یک نکته مهم در این مرحله است تا بیمار در زمان ایجاد شکاف، دردی را حس نکند.

کاشت موها

روش کاشت مو FUT

برداشت مو با یک نوار کوچک از ناحیه پشت سر که معمولا تحت بی حسی موضعی انجام شده و حاوی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت که حاوی ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تار مو می باشد و سپس محل عمل به ظرافت ترمیم شده و چون خط برداشت در مسیر رویش موها بوده معمولا محل ترمیم دیده نمی شود.

سپس توسط تیم جراحی زیر میکروسکوپ گرافت های فولیکول های مو بصورت واحد های یک، دو و یا سه تایی جدا و آماده جهت کاشت می شود. در این روش معمولا نیاز به تراشیدن کل موهای سر فرد نبوده و فقط ناحیه ای که جهت برداشت و کاشت لازم است کوتاه می شود و سپس فولیکول های آماده شده تک تک و خیلی منظم طبق طرح از قبل تعیین شده کاشته می شود.

از دیگر ویژگی های این روش سرعت عمل پیوند در طی سه تا پنج ساعت می باشد.در حال حاضر FUT مطمئن ترین و قطعی ترین روش کاشت مو در دنیا بوده و تا ۹۷ % استفاده کنندگان از این روش به نتیجه دلخواه رسیده اند.

روش کاشت مو

روش کاشت مو MICRO FIT

بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود، عمل برداشت انجام شده مجدداً بوسیله پانچ یا slit پیوند داده می شود.

بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر ۳ الی ۵ واحد فولیکولی موجود در بانک مو یکی خارج می شود، از برخی جهات روش کاشت موی FTT مانند روش FUT است، یعنی با بوجود آوردن شکاف های ریز این گرافت ها کاشته می شوند.

لازم بذکر است این تکنیک به تنهائی (در روش غیر ترکیبی) معمولاًدر افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهای محدودی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.

روشهای دیگر عبارتند از:

  • روش super FUT: برداشت مو به روش جراحی پلاستیک
  • روش BHT: برداشت مو از کلیه نقاط بدن و انتقال آن به ناحیه سر
  • روش FUG: برداشت مو به وسیله دستگاه مخصوص
  • روش THT
  • روش PRP و کشت سلولی

در کلیه روش های فوق نحوه کاشت به شکل تک تک است و با استفاده از سوزن های بسیار ظریف و مخصوص، موهای برداشته شده در محل مناسب کاشته می شود. همچنین کلیه این روشها به روش میکروسرجری و سرپایی، بدون نیاز به بیهوشی و استراحت است.

مراقبت بعد از عمل جراحی کاشت مو

بعد از انجام عمل کاشت مو یکسری اعمال به منظور حفاظت از منطقه دریافت کننده گرافت‌های کاشت مو باید انجام شود.

باید منطقه‌ای که کاشت مو در آن صورت گرفته است را از در معرض نور خورشید قرار گرفتن دور کرد و دو روز بعد از جراحی برای شستشوی محل مذکور باید از شامپو استفاده کرد. بعضی از جراحان به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند روز بعد از جراحی از شامپو استفاده کنند.

استفاده از شامپو بسیار مهم است چون باعث جلوگیری از دلمه بستن زخم در اطراف محور مو می‌شود. این دلمه‌های پوستی به محور مو می‌چسبند و خطر ریزش فولیکول‌های موی تازه کاشته شده در طول ۶ تا ۱۰ روز بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

ریزش مو و کاشت

در طول ۱۰ روز اول، تقریباً تمامی موهای کاشته شده، بواسطه تغییر محلی که داشته‌اند آسیب‌پذیر می‌شوند و ریزش خواهند داشت. چنین امری کاملاً طبیعی است. بعد از ۲ تا ۳ ماه موهای جدیدی از فولیکولهای جابجا شده شروع به شکل گیری می‌کنند. موی بیماران به حالت عادی شروع به رشد می‌کند و در طول ۶ تا ۹ ماه بعدی به ضخیم شدن ادامه می‌دهد. هرگونه ریزش موی بعدی به صورت محتمل از مناطقی که تحت عمل کاشت مو قرار نگرفته‌اند، صورت می‌گیرد.

عوارض جانبی کاشت مو

نازک شدگی مو، یک عارضه جانبی متداول است که معمولاً موقتی است. وجود قطعات مختلف طاسی بر روی سر نیز متداول است بطوریکه ۵۰ درصد موها در هر روز از دست می‌روند. سکسکه‌های بعد از عمل هم در حدود ۵٪ بیمارانی که متحمل کاشت مو شده‌اند، دیده می‌شود.

دیگر عوارض جانبی شامل تورم نواحی نظیر پوست سر و پیشانی می‌شود. اگر چنین امری ناراحت‌کننده است، داروهایی برای آرام سازی ورم وجود دارد.

به علاوه، بیماران باید اگر پوست سر آن‌ها شروع به خارش کرد مراقب باشند، چون خاراندن پوست سر وضعیت را حادتر و باعث شکل گیری دلمه‌های پوستی می‌شود. از یک مرطوب‌کننده یا شامپو برای برطرف کردن خارش می‌شود استفاده کرد.

نبض ما– گردآوری تیم نبض ما

4.9/5 - (21 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. سعید روحانی می‌نویسد

    کاشت مو چقدر وقت زمان میبره که واقعی و طبیعی بنظر بیاد که اطرافیان متوجه کاشت مو نشوند ؟

  2. مینا می‌نویسد

    من فکر میکنم تا ۶ ماه بعد از کاشت مو شما میتونید انتظار داشته باشید که موهاتون کاملن طبیعی باشن. البته اینکه چه متخصصی رو هم برای کاشت مو استفاده می کنید بی تاثیر نیست . وقتی شما به یه کلینیک حرفه ای مراجعه میکنید توقع دارید که موهاتون طبیعی تر در بیاد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید