روشهای جلوگیری از پیری زودرس پوست

پیری برای انسان روندی اجتناب ناپذیر است اما با رعایت نکاتی می توان از عوارض پیری زودرس جلوگیری کرد و از سن واقعی خود احساس رضایت بیشتری داشت.

نبض ما– پیر شدن زودرس و ظهور چین و چروک‌های پوستی در سنین جوانی یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌ها برای خانم‌هاست! ما همیشه سعی می‌کنیم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک تا جایی که می‌توانیم ظهور این چروک‌ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت‌های‌مان دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد!

پیری زودرس

عواملی که باعث پیری زودرس می شود

آفتاب و سولاریوم

آفتاب بهترین منبع ویتامین D و برای سلامت بدن ضروری است اما استفاده بیش از حد از آن شما را در خطر پیری زودرس و سرطان قرار می‌دهد. کلاژن و الاستین ۲ پروتئینی هستند که پوست را نرم، لطیف، انعطاف‌پذیر و بدون چروک نگه می‌دارند. نور خورشید به کلاژن و الاستین صدمه می‌زند و باعث تولید رادیکال‌های آزاد در پوست و از بین رفتن سلول‌های پوستی از جمله سلول‌های کلاژن‌ساز می‌شود.

لوازم آرایشی

لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌شوند اما می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوست تان شود.

نحوه نگهداری لوازم آرایشی

استرس

حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید. از طرفی خود این چین و چروک‌ها باعث افزایش استرس می‌شوند و پیری زودرس را به ارمغان می آورد.

تغذیه و رژیم‌های لاغری

رژیم‌های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این رژیم‌ها معمولا همراه با پایین و بالا رفتن مداوم وزن هستند. اضافه وزن باعث می‌شود پوست کشیده شود و الاستیسیتی آن کاهش یابد. از طرف دیگر کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می‌شود.

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل به کبد آسیب می‌زند. این ارگان مسئولیت سم‌زدایی از بدن را دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید پوستی سالم و شاداب داشته باشید از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها بپرهیزید.

مواد غذایی خیلی شور

بدون شک مصرف اسنک‌ها، چیپس یا میوه‌های خشک شور و غیره برای خیلی از ما هوس‌انگیز است. اما با این حال این مواد غذایی برای سلامتی مضر هستند. فراموش نکنید که نمک یکی از بدترین دشمنان بدن است که جزو عوامل اصلی تشکیل سلولیت (همان بافت پرتقالی شکل تجمع یافته در ران‌ها، باسن و غیره) محسوب می‌شود.

گوشت‌های فرآوری شده

سوسیس، کالباس، همبرگرها و غیره حاوی سولفیت‌ها هستند که روند پیری زودرس را سرعت می‌دهند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی رادیکال‌های آزاد است. این مولکول‌ها به کلاژن پوست آسیب‌ زده و باعث پیری زودرس سلول‌ها می‌شود.

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار نیز جزو دشمن‌های سلامتی و پوست هستند. تا جایی که می‌توانید دور این قبیل نوشیدنی‌ها را خط قرمز بکشید.

نوشابه های گازدار

مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس

اسیدهای چرب باعث بروز التهاب و احتباس آب شده و پوست ما را نسبت به نور خورشید حساس و آسیب‌پذیر می‌کنند. این چربی‌ها همچنین باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

کم‌آبی

نوشیدن آب کافی باعث می‌شود سلول‌های پوست مرطوب و سرحال باقی بمانند. هرچه سن بالاتر می‌رود پوست نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود بنابراین اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می‌یابد.

کم‌خوابی

کمبود خواب به سلول‌های پوستی فشار می‌آورد و تولید سلول‌های جدید را مختل می‌کند. از طرفی باعث استرس می‌شود و کل سیستم بدن را به هم می‌ریزد در نتیجه دور چشمان‌تان تیره شده و روز به روز چروک‌های‌تان عمیق‌تر و باعث پیری زودرس میگردد.

خنده، اخم و تعجب

یادتان می‌آید پدر و مادرمان همیشه می‌گفتند «اخم نکن وگرنه صورتت همیشه همین‌طوری می‌مونه!» در واقع حق با آنها بود. هر زمان که عضلات صورت‌تان را حرکت می‌دهید پوست‌تان کمی چروک می‌خورد. این چروک‌ها در دوران جوانی سریع ناپدید می‌شوند اما هرچه سن بالاتر می‌رود و تولید سلول‌های جدید کندتر می‌شود چروک‌ها نیز دیرتر رفع شده و گاهی دائمی می‌شوند.

حالت خوابیدن

بیشتر افراد عادت دارند روی پهلو یا شکم خود بخوابند. در این حالت صورت روی بالش قرار می‌گیرد و چروک‌های پوستی در طولانی‌مدت افزایش پیدا می‌کند و باعث پیری زودرس میشود.

سیگار

سیگار نه‌تنها سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد و دندان‌های‌تان را زرد می‌کند بلکه باعث می‌شود پوست‌تان کم آب شده و پیری زودرس را به همراه بیاورد. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و خونرسانی به پوست را کاهش می‌دهد. به این ترتیب سلول‌های پوست دچار کمبود مواد مغذی و اکسیژن می‌شوند و پوست چروک می‌خورد. علاوه بر این پک زدن به سیگار، چین و چروک‌های دور لب را افزایش می‌دهد.

سیگار

خوراکی های شیرین و قندی

مصرف زیاد قند روند پیری زودرس قسمت های مختلف بدن را افزایش می دهد. مصرف قند زیاد نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه خطر بروز بیماری دیابت و حتی ناراحتی پوستی به ویژه آکنه و چین و چروک را افزایش می دهد.هنگام مصرف قند، روندی به نام «گلیکیشن» رخ می دهد. در این روند، قند در جریان خون به پروتئین ها می چسبد و مولکول های جدید به نام (AGES) ایجاد می کند که پوست را آسیب پذیر می کند.

خصومت و دشمنی

سعی کنید بدی های دیگران را فراموش کنید و کینه ای نباشید در غیر این صورت به تدریج احساس فرسودگی خواهید کرد. نتایج بررسی های متعدد، ارتباط بین بخشش و سلامت جسمی را نشان می دهد.نبخشیدن ، فعالیت عصبی را افزایش می دهد و باعث می شود کیفیت خواب شما پایین بیاید. کینه داشتن، استرس را افزایش می دهد. پس دیگران را ببخشید تا عمر طولانی تری داشته باشید.

مواد غدایی ضد پیری را بشناسید

اگر می‌خواهید جوان و شاداب بمانید تا می‌توانید از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان زیر میل کنید:

  • آب لیموترش (ترجیحاً به صورت ناشتا)
  • کیوی
  • توت‌فرنگی
  • انبه
  • طالبی
  • پرتقال
  • بروکسل
  • هویج
  • اسفناج
  • گوجه‌فرنگی
  • کدوحلوایی
  • یک فنجان چای سبز در روز
  • ماهی دو مرتبه در هفته

نبض ما-گردآوری

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید