برای درمان یبوست چه بخوریم؟

یبوست یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان است که بر کیفیت زندگی و هزینه های بهداشتی تأثیر به سزایی می گذارد. افراد بالغ بالاخص زنان، سالخوردگان و افراد چاق بیشتر در معرض یبوست قرار می گیرند .

نبض ما– یبوست حالتی است که درآن مدفوع سخت و کوچک است و برای برطرف شدن آن ( اجابت مزاج) نیاز به استفاده از داروست.بعضی افراد از مسهل های مختلفی برای رفع یبوست استفاده می کنند. ولی در بیشتر مواقع با استفاده مداوم از مسهل، قدرت طبیعی کولون کاهش یافته و اجابت مزاج طبیعی و بدون استفاده از مسهل مشکلتر می گردد.

تغذیه درمانی اولیه در یبوست دریافت کافی فیبر و مایعات می باشد. زیرا فیبر باعث افزایش حجم و تکرر مدفوع می شود. میزان آب کافی و فیبر مدفوع را نرم تر کرده و عبور آن را تسریع می کند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر

رژیم یک زن بالغ حاوی ۲۵ گرم فیبر در روز و رژیم یک مرد بالغ حاوی ۳۸ گرم فیبر در روز باشد. فیبر دریافتی توصیه شده برای کودکان ۲۵-۱۹ گرم در روز می باشد.فیبر رژیمی به مواد گیاهی قابل خوردن اطلاق می شود که قابل هضم توسط آنزیم های دستگاه گوارش نیستند.شامل سلولز، همی سلولز،پکتین،صمغ،لیگنان و الیگوساکاریدها می باشد. فیبر از منابعی چون غلات کامل،میوه ها،سبزیجات،حبوبات،دانه ها و مغزها تأمین می شود.  فیبر غذایی بایستی به تدریج افزوده شودو دست یابی به فیبر مصرفی ۳۸-۲۵ گرم در روز حدود ۱ ماه طول می کشد.

شروع تدریجی رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به کاهش اثرات جانبی و نامطلوب از جمله افزایش نفخ و گاز، گرفتگی و اسهال کمک کند. ناراحتی های گوارشی ناشی از مصرف فیبر معمولا طی ۵-۴ روز کاهش می یابد.

تغذیه سرشار از فیبر

درمان یبوست با انگور

ثابت شده درمان با انگور برای رفع یبوست بسیار مهم می باشد. انگور می تواند باعث آرامش معده و روده شود. توصیه شده برای درمان یبوست، فرد روزانه باید ۳۵۰ گرم انگور مصرف کند. هنگامی که انگور تازه در دسترس نباشد، می توان از کشمش و یا کشمش خیس شده در آب استفاده کرد. کشمش را باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب بگذارید. هر روز از این انگور و یا کشمش به مقداری که گفته شد، مصرف نمایید تا یبوست از بین برود.

درمان یبوست با انجیر یا انبه

انجیر تازه یا خشک شده دارای اثر تسکین دهنده یبوست می باشد. قبل از خواب، ۴ تا ۵ عدد انجیر خشک را در آب خیس کنید و فردا صبح میل کنید. خوردن نصف انبه در صبحانه برای درمان یبوست بسیار مفید است.

درمان یبوست با اسفناج

اسفناج تازه دارای موادی است که برای تمیز کردن، بازسازی و احیاء روده ودرمان یبوست مفید می باشد. ۱۰۰ میلی لیتر آب اسفناج مخلوط شده با همان مقدار آب را ۲ بار در روز بنوشید.

درمان یبوست با نارگیل

مصرف نارگیل در پیشگیری و درمان یبوست موثر است.نارگیل حاوی فیبر قابل توجهی بوده به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، ۹ گرم فیبر خوراکی وجود دارد بنابراین مصرف آن در پیشگیری از یبوست و یا درمان آن بسیار موثر است.

سالاد

تو صیه هایی برای درمان یبوست

۱- رژیم غذایی متکی بر کربوهیدرات  به همراه سبزیجات  و میوه ها مطمئن ترین درمان برای یبوست است.

۲- تقریباً اکثر مردم، اثرات مثبت آلو را در مورد یبوست می شناسند. آلو می تواند به فرد مبتلا به یبوست کمک کند. بدین طریق که تغییراتی در افزایش فعالیت قسمتهای پایینی روده داده و به یبوست پایان می دهد.

۳- مصرف حبوبات (حبوبات حاوی انواع فیبرها بخصوص فیبرهای بسیارجاذب آب، یعنی سلولزوهمی سلولزمی باشند) می تواند به اجابت مزاج تا حد زیادی کمک نماید.

۴- نوشیدن روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب

۵- تخم کتان نرم کننده ی بسیار خوبی است و شما می توانید بذر کتان را خریداری نمایید و خودتان آن را آسیاب کنید و آن را مصرف کنید و یا روی غذاهای تان بپاشید. روغن بذر کتان برای بهبود یبوست مفید است.

۶- در صبح برای ۱۵ دقیقه در توالت بنشینید حتی اگر قادر به اجابت مزاج نباشید. این زمان به شما آرامش می دهد و فعالیت دستگاه گوارش شما را تحریک می کند.

۷- هر روز فعالیت بدنی داشته باشید. برای شروع، نیم ساعت پیاده روی می تواند در تنظیم حرکات روده مفید باشد.

۸- به منظور کمک به هضم بهتر غذاها بعد از صرف هر وعده ی غذایی ۱۵ دقیقه با آرامش بنشینید.

غذاهای مضر در ابتلای به یبوست

  • برخی از مواد غذایی می توانند شانس ابتلا به یبوست را افزایش دهند.  که رایج ترین آن ها عبارت هستند از:
  • غذاهای پروتئینی فرآوری شده(اعم از پخته یا بخارپز، سرخ شده یا کنسرو شده)
  • محصولات لبنی به ویژه انواع پُرچرب(شیر، پنیر، ماست و هر محصول لبنی حیوانی دیگری)
  • محصولات گندم تصفیه شده و بدون سبوس(نان، ماکارونی، انواع شیرینی جات)
  • برخی مواقع مکمل های آهن نیز ممکن است شانس ابتلا به یبوست را افزایش دهند.
  • مکمل های کلسیم

نبض ما– گردآوری

منابع

دکترسلامتی، تبیان، رژیم درمانی نوین

4.3/5 - (24 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید