خواص باورنکردنی زردآلو!

زردآلو میوه ای شیرین با طبیعتی سرد و تر است. زردآلو برای پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری های داخلی بسیار موثر است. خواص و فواید میوه و هسته ی زردآلو را به طور کامل برایتان خواهیم گفت.

نبض ما – زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان است که معمولا ۲ یا ۳ نوع آن در بازار یافت می‌شود. یکی از انواع آن‌ شکر پاره است که همان طور که از نامش پیداست، طعمی بسیار شیرین دارد.

نوع دیگر آن قیسی است که به اندازه بقیه انواع زردآلو فراوانی ندارد ولی خشک شده آن به راحتی می‌توان یافت. به طور کلی زردآلوی خشک شده یا همان برگه زرد آلو یکی از خوش‌ طعم‌ترین اجزای آجیل شیرین است.

زردآلو

خواص غذایی

زردآلو دارای طبیعتی سرد و تر است که البته نوع شیرین آن خاصیت گرم‌تری دارد. این میوه مقوی و لذیذ سرشار از ویتامین‌های A , C و گروه B است و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد. زردآلو و به‌خصوص برگه خشک شده آن (به صورت خیس خورده) ملین است.

مغز شیرین هسته زرد آلو نیز مقوی و مغذی است و طبیعتی گرم وخشک دارد؛ در ضمن مواد پروتیینی، چربی، قند، ویتامین A و آنزیم‌های مختلفی نیز در آن وجود دارد.

برگه زردآلو چاق کننده است؟

تمام میوه ها سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای بدن هستند. در میان میوه ها، زردآلو یکی از میوه های محبوب  است که خواص زیادی برای بدن دارد. برگه زردآلو به شکل خشک شده و یا تازه، می تواند همان خاصیت را داشته باشد و علاوه بر آن، می توان از آن به عنوان تنقلات هم استفاده کرد.

برگه زردآلو

زردآلو یکی از میوه های تابستانی است که از خانواده روزاسه بوده و میوه های دیگری مانند آلو هم در این گروه جای می گیرند. یکی از مهم ترین ویژگی های زردآلو، گوشتی بودن و پوست نازک آن است که با طعمی شیرین، آن را به یکی از میوه های خوشمزه تبدیل کرده است.

به طور کلی باید گفت که میوه ها زمانی که به شکل خشک در می آیند می توانند کمی باعث اضافه وزن شوند. البته این در صورتی است که مصرف آن زیاد باشد.

شکم چاقی لاغری

همچنین، افرادی که می خواهند کمی وزن اضافه کنند می توانند  برگه زردآلو را جوشانده و مصرف کنند زیرا این برگه های جوشانده، اشتها آور است.

زردآلو میوه ای است که هسته آن هم استفاده شده و خاصیت ضد سرفه و رقیق کننده خون دارد. برگه زردآلو چاق کننده بوده و مخصوصا باعث پر شدن صورت می شود.

برگه زرد آلو و دیابت

عطر و طعم شیرین و خوشمزه  برگه  زردآلو و همچنین محتوای مغذی قابل توجه آن، باعث می شود که  برگه زردآلو علاوه بر  طعم و مزه خوب آن، در رژیم غذایی شما هم ارزشمند باشد. برگه زردآلو  دارای ویتامین A و مقدار قابل توجهی  ویتامین C، پتاسیم، مس و منگنز  است.

کودکان مبتلا به دیابت

علاوه بر این، زردآلو، به جای شیرینی هایی که حاوی قند و کربوهیدرات های فرآوری شده هستند، می تواند  در بهبود بیماری دیابت و کنترل قند خون، بسیار موثر باشد.

شما می توانید به راحتی برگه زردآلو مصرف کنید، بدون اینکه میزان قند خون شما بالا برود. شاخص گلیسمی پایین و محتوای مواد مغذی زردآلو، باعث می شود که میزان قند خون شما تنظیم شود.

فیبر موجود در برگه زردآلو، تاثیر زیادی در کنترل قند خون دارد. فیبر غذایی باعث هضم بهتر موادغذایی و کنترل قند خون در جریان خون شما شده  و توانایی بدن شما برای پاسخگویی به انسولین را بهبود می بخشد و همین موضوع، در کنترل بیشتر قند خون کمک می کند.

برگه زردآلو

یک فنجان زردآلو قطعه قطعه شده حاوی 3 گرم فیبر رژیمی است، در حالی که نیم فنجان زردآلو خشک شده یا همان برگه زردآلو، 4.7 گرم فیبر رژیمی دارد. هر برگه زردآلو خشک، 18 درصد از نیازهای روزانه فیبر را  برای زنان و 12 درصد برای مردان، تهیه می کند.

فواید

– زردآلود به علت دارا بودن ویتامین‌ B برای درمان بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، خستگی، بی‌خوابی و فراموشی مفید است.

– زردالو خاصیت آرام‌بخشی و نشاط‌آوری دارد؛ در ضمن خوردن آن به آنهایی که ناراحتی‌های قلبی دارند نیز توصیه می‌شود.

– این میوه عطش را از بین می‌برد و دفع کننده صفرا، اسید معده و پاک‌کننده خون و همچنین تنظیم‌کننده فشار خون است.

– به خاطر وجود آهن در زردآلو، مصرفش برای درمان کم خونی نیز توصیه می‌شود.

– شما می‌توانید التهاب معده‌تان را با خوردن زرد آلو کاهش دهید.

– مصرف مغز هسته زردآلو، به‌عنوان داروی سینه‌درد، سرماخوردگی و نیز برای تقویت عمومی بدن و همچنین افزایش نیروی جنسی توصیه می‌شود.

– این میوه سرشار از فیتوکمیکال هایی است که موجب بهبود وضعیت سلامتی افراد می شود. این فیتو کمیکال ها به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کنند، LDL (کلسترول بد خون) را کاهش می دهند و نقش حفاظتی در برابر سرطان ها دارند.

زردآلو

– زردآلو یک منبع بسیار خوب از ویتامین A و کاروتن ها است. هر دو مورد ذکر شده دارای نقش آنتی اکسیدانی هستند و برای بینایی لازم و ضروری هستند. ویتامین A همچنین برای حفظ سلامت غشای مخاطی و پوست لازم است. مصرف میوه های طبیعی غنی از کاروتن به حفاظت بدن در برابر سرطان های ریه و حفره ی دهانی کمک می کند.

– زردآلوهای تازه حاوی ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان طبیعی هستند. ویتامین C به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها (میکروبی و ویروسی و…) و پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن مضر کمک می کند.

– زردالو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

– خیس شده آن را اگر شخصی که مبتلابه تب است میل کند و پشت سر آن آب گرم و عسل میل کند باعث قطع تب می شود.

– در برگه زردآلو مقادیری ویتامین D وجود دارد که در رشد استخوان و دندان ها بسیار موثر است.

–  بدبویی دهان را از بین می‌برد.

– خیس کرده برگه زردآلو تشنگی را فرو می‌نشاند. ۱۰ صبح و ۵ عصر یا هنگامی که عطش دارد از همه بهتر است.

دم کرده برگ زردآلو کشنده کرم معده است.

– وجود فلوئور در زرد آلو از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

– پتاسیم و اسیدهایی که در آن وجود دارد موجب لینت مزاج و فعالیت کلیه می‌گردد.

– برای رفع چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گیاهی شسته سپس با این محلول ماساژ دهید.

– برای ترک دست و پا از ترکیب برگه زردآلو که در روغن بادام زمینی خیسانده استفاده شود.

چند نکته مهم در مصرف زرد آلو

– از زیاده روی در مصرف زردآلو خودداری کنید ، زیرا مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال می شوید.

زردآلو

– افرادی که ناراحتی کبدی دارند، باید از زیاد خوردن زرد آلو پرهیز کنند.

– هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد . لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است.

– مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک های سفید پوستی می شود.

– زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است ، لذا برای سرد مزاجان مضر است. اگر زردآلو را همراه با هسته شیرین آن بخورید، دچار نفخ معده نخواهید شد

– کسانى که دچار سوزش یا نفخ معده هستند، از مصرف زیاد زردآلو پرهیز کنند.

– زردآلو به طور کلی دیرهضم و نفاخ است . بنابراین اشخاص مسن و کودکان باید از خوردن زیاد آن پرهیز کنند.

– این میوه را هنگام ناشتا وبا معده خالی نخورید، زیرا سبب دل پیچه مى شود.

– زردآلوی کال و نرسیده دیرهضم و نفاخ است . همچنین ترشح اسید معده را افزایش می دهد و باعث ترش کردن معده می شود.

– هرگز زردآلو را بعد از غذاهای سنگین نخورید.

– بعد از خوردن زردالو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می شود.

– اگر بعد از خوردن زردآلو، دچار سنگینی و نفخ معده شدید ، فوراً مقداری زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقداری عرق زیره یا عرق نعنا بخورید.

طرز تهیه مربای زردآلو

مواد مورد نیاز:

  • زردآلوی تقریباً سفت ۲/۵  کیلو
  • شکر ۱/۵  کیلو
  • آب ۲  لیوان
  • آبلیمو ۲  قاشق غذا خوری

زردآلوها را شسته وهسته آنها را با دقت درآورید و کنار بگذارید . شکر را با ۲ لیوان آب بگذارید بجوشد. وقتی شربت قوام آمد، بگذارید تا خنک شود.

مربا زردآلو

سپس زردآلوها را درشربت بریزید و ظرف را روی حرارت ملایم و یکنواخت قراردهید تا شربت بجوشد و زردآلوها بپزد ولی له نشود. در انتها آبلیمو را هم اضافه کنید و بعد از قوام آمدن شربت، ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا مربا خنک شود. سپس آن را در شیشه ریخته و در یخچال نگهدارید.

نبض ما– گردآوری

منبع: healthyeating.sfgate.com

4.2/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید