آشنایی با خواص شگفت انگیز انواع توت

توت‌ ها از بهترین میوه‌ها هستند که نه تنها دارای طعم بسیار عالی می‌باشند، بلکه حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که شگفتی می‌آفرینند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می‌شوند.

نبض ما– توت دارای فیبر بالا و قند نسبتاً پایین است، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی‌شوند. بهترین طریقه‌ی مصرف توت به صورت طبیعی و خام است، چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن، منجر به آسیب آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌شود؛ اگر چه بعضی از آنتی‌اکسیدان‌ها حتی بعد از حرارت دادن و فریز کردن باقی می‌مانند. انواع مختلف توت دارای مقادیر متفاوت از مواد مغذی هستند.

شاه توت‌

محققان انجمن تغذیه‌ی آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با ۴۰ نوع میوه ی تازه ی دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مثل آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شاه‌توت از آن ناشی می‌شود.

شاه توت

شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان،  بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد  (LDL) که منجر به بیماری‌ها و حملات قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شاه‌توت دارای ویتامین های A  ، C  و املاح روی  ، پتاسیم، آهن، کلسیم  و منیزیم  است.

  • طبیعتی سرد دارد و صفرا و گرمی را از بین می برد.
  • مصرف آن خون را تصفیه میکند
  • میوۀ نرسیده آن اثر ضد اسهال (قابض) دارد.
  • اگر صبح ناشتا رسیده آن را بخورید ملیّن است ومانند مسهل عمل کرده و یبوست را از بین میبرد.
  • مصرف این میوه خوش طعم ، بدن را ضد عفونی می کند.
  • غرغره کردن آب شاه توت نارس برای درمان برفک ، آنژین ، ورم دهان ، درد گلو ،آفت (جوشهای دهان) و التهاب مخاط دهان مفید است.

توجه:

  • اگر شاه توت را با شکم پر بخورید ، تولید گاز و نفخ می کند.
  • اگر شاه توت را روی غذایی مانند ماست بخورید تولید اسهال میکند.
  • بعد از خوردن شاه توت ، غذا و خوراکی های ترش میل نکنید.
  • مالیدن برگ شاه توت ، رنگ حاصل از میوۀ آن را از بین می برد .

توت فرنگی

طبق گزارش انجمن رژیم غذایی آمریکا (USDA) توت‌فرنگی از نظر میزان آنتی اکسیدان بین ۴۰ نوع میوه و سبزی، بعد از شاه‌توت در رتبه‌ی دوم قرار دارد. توت‌فرنگی و شاه‌توت غنی از فیبر غذایی و منگنز هستند و ویتامین C بالاتری نسبت به انواع توت دارند. آنتی‌اکسیدان‌های توت‌فرنگی شامل آنتوسیانین و اسید چرب غیراشباع الاژیک می‌باشد که با عوامل سرطان زا مبارزه می‌کنند.

توت فرنگی

ترکیبات آنتی‌اکسیدان که در توت‌فرنگی وجود دارند از اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL جلوگیری می‌کنند، بنابراین در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی موثرند. توت فرنگی دارای مقادیر بالای اسید فولیک  ، فیبر غذایی  و پتاسیم است.توت فرنگی، فشار خون را کاهش می‌دهد . پاک کننده روده و مثانه و سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی هم دارد. مطالعه جدید نشان می‌دهد توت‌فرنگی با کاهش روند رشد تومور، با سرطان سینه مقابله می‌کند.

تمشک

تمشک غنی از آنتوسیانین‌های ضد سرطانی نظیر اسیدهای چرب غیراشباع الاژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید است. تمشک حاوی کلسیم، ویتامین‌هایی نظیر A ، C ، E  ، اسید فولیک و فیبر می‌باشد. فیبر تمشک، فیبری محلول به نام پکتین است که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود.

طبق یافته‌های دانشمندان، تمشک در پیش‌گیری از سرطان مری  و دیگر سرطان‌ها موثر است. نکته‌ی قابل توجه این است که باید از مصرف زیاد آب تمشک خودداری کرد، چرا که هر لیوان آب تمشک دارای میزان قابل توجهی قند فروکتوز است. حتی آب تمشکی که به آن شکر اضافه نشده باشد، قند بیش‌تری نسبت به یک لیوان نوشابه دارد. قند موجود در تمشک میزان انسولین را افزایش می‌دهد که البته این موضوع توسط فیبری که کمک به تأخیر در جذب قند می‌کند تا حدودی جبران می‌شود. بنابراین همانند سایر میوه‌ها توصیه می‌شود که در حد متعادل مصرف شود.

– جوشانده ۲۵ گرم از برگهای تمشک در یک لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.

– تمشک سرشار از ویتامینهای C و K است و دارای خواص خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.

– تمشک خون را تصفیه می کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.

– تمشک یبوست مزاج را معالجه می کند.

–  تمشک برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک می باشد.

– شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک تجویز شده است.

توت سفید

توت سفید سرشار از املاح معدنی ،تانن ، مواد چربی و ویتامین های A و C میباشد. توتها حاوی آنتی اکسیدان فنول هستند که باعث خنثی شدن رادیکالهای آزاد مضر می شوند.توت ها همچنین منبع خوبی از پروتئین هستند ( ۴ گرم پروتئین در یک سوم فنجان). مقدار قابل توجه فیبر موجود در توت سفید باعث می شود که میزان کلسترول خون کاهش یافته و هضم غذا راحت تر شود. توت سفید هیچ چربی اشباع شده ای ندارد.

توت سفید

پیشگیری از سرطان

توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.

افزایش طول عمر

توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تصفیه ی خون

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.

تقویت کلیه ها

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.

پاک کننده ی کبد

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.

درمان یبوست

در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.

درمان کم خونی

به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.

درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد.

درمان سفید شدن زودرس موها

در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

خوراکی سالم!

توت خشک یک منبع خوبی از پروتئین، ویتامین C، ویتامین K، فیبر و آهن است. حُسن آن هم این است که این خوراکی در فروشگاه‌های مواد غذایی – بهداشتی در همه جا در دسترس است! از این میوه‌های خشک می‌توانید به عنوان یک میان وعده‌ی کامل لذت ببرید.

نبض ما– گردآوری

منابع :

تبیان،همشهری آنلاین،دکتر سلام

5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید