نکات مهم درباره روزه داری بیماران قلبی عروقی

در ماه مبارک رمضان بیش از یک میلیارد مسلمان در سر تا سر جهان روزه می گیرند. خداوند روزه را برای بیماران واجب نمی داند اما در برخی بیماری ها با مشورت پزشک می توان روزه گرفت. اما سوال اینجاست که آیا بیماران قلبی عروقی می توانند روزه بگیرند؟

نبض ما – در هنگام روزه داری بدن از ذخایر خود برای تامین نیازهایش استفاده می کند. اولین کاری که بدن انجام می دهد، استفاده از ذخایر گلوکز موجود است. بعد از هضم وعده سحری بدن گلوکز موجود را در جریان خون آزاد می کند و مقدار اضافی آن به عنوان گلیکوژن ذخیره می شود. زمانی که ماده غذایی وارد بدن شما نشود این گلیکوژن ها شروع به شکستن می کنند.

ماه رمضان

اگر در بازه زمانی بلند مدت باز هم چیزی میل نکنید، ذخیره های چربی شما نیز شروع به شکستن می کنند و این همان روند کاهش وزن است که این اتفاق در زمان روزه داری بعید به نظر می رسد زیرا با افطار کردن این روند متوقف می شود. به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان داده است روزه گرفتن برای افراد سالم نه تنها خطری در پی ندارد بلکه می تواند برای بدن مفید نیز باشد. البته گفتنی است حذف وعده سحری و خوردن یه وعده غذایی زیاد در افطار کل مکانیزم بدن را بر هم می زند.

روزه داری بیماران قلبی عروقی

همانطور که گفته شد روزه گرفتن برای افراد سالم خطری را به دنبال ندارد اما در بیماران قلبی عروقی چطور؟ آیا با وجود بیماری های قلبی عروقی می توان روزه گرفت؟ روزه داری در ماه رمضان هیچ گونه عوارض و یا اثر منفی بر روی بیماران قلبی عروقی با وضعیت پایدار ندارد. بیماران قلبی عروقی با وضعیت پایدار می توانند با مشورت پزشک خود ،رژیم غذایی مناسب و تنظیم زمان داروها روزه بگیرند.

نکاتی در رابطه با روزه داری بیماران قلبی عروقی

با این حال روزه گرفتن برای برخی بیماران قلبی عروقی توصیه نمی شود(مخصوصا بیماران با وضعیت ناپایدار)، زیرا ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در برخی مواقع پزشکان اجازه ی روزه گرفتن به بیماران قلبی عروقی را نمی دهند و از طرف دیگر قرآن نیز روزه داری را برای افراد بیمار واجب نکرده است. اما با وجود همه ی این حرف ها برخی بیماران اصرار به روزه داری دارند.

به گزارش نبض ما،تحقیقات نشان داده است ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی در بیماران با وضعیت پایدار در ماه رمضان بهبود می یابد. زیرا در این ماه، عادت های غذایی ناسالم و استرس افراد کاهش می یابد و به آرامش بیشتری می رسند. برای مثال کاهش دریافت غذا در بدن، کنار گذاشتن سیگار در ساعات طولانی روزه داری و حاکم بودن جو معنوی و آرامش بیشتر تاثیر به سزایی در سلامت افراد به خصوص بیماران قلبی عروقی دارد. استرس که یکی از ریسک فاکتورهای اصلی بیماری های قلبی است با راز و نیاز و دور هم جمع شدن خانواده در سحر و افطار در این ماه کاهش چشمگیری می یابد.

بیماری های قلبی عروقی

با توجه به گزارشات گرفته شده، بیماران قلبی عروقی در ماه رمضان مصرف داروها در زمان های مشخص را فراموش کرده و در وعده ی افطار بیش از حد از مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می کنند که این می تواند به سلامت آن ها آسیب برساند، مخصوصا افرادی که هم بیماری قلبی و هم دیابت دارند. بیماران باید با مشورت پزشک مصرف دارو در ماه رمضان را تنظیم نمایند و در وقت مناسب دارو را مصرف کنند تا مشکلی پیش نیاید.

توصیه تغذیه ای برای روزه داری بیماران

وعده ی سحری و افطار بیماران قلبی عروقی باید سرشار از فیبر، سبزیجات و میوه ها باشد. مصرف سوپ نیز برای این افراد توصیه می شود. این بیماران باید وعده های غذایی خود را به چهار وعده افزایش دهند و از پرخوری در زمان سحر و افطار خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از حد نوشیدنی ها در زمان افطار می تواند به تنگی نفس بیماران منجر شود. یک پیاده روی کوتاه بعد از وعده افطار برای این افراد توصیه می شود.

روزه گرفتن برای این گروه از بیماران ممنوع

  • بیماران قلبی با نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی
  • بیماران قلبی با درد قفسه سینه مکرر
  • بیماران قلبی که به تازگی یک حمله قلبی داشته اند.
  • بیماران قلبی که به تازگی عمل جراحی قلب باز داشته اند.
  • بیماران قلبی که در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقاد هستند.
  • بیماران قلبی که تحت درمان آریتمی بدخیم هستند.
  • بیماران قلبی که دارای التهاب یا تنگی دریچه حاد می باشند.
  • بیماران قلبی که نیاز به مصرف داروی مداوم دارند.

به طور کلی لازم است، پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص مشورت شود و در صورت مشاهده هر گونه تغییر در حال بیمار روزه دار سریعا به پزشک مراجعه شود.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر محمد حسین نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما  بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید