تحمل دوره شیمی درمانی با روزه گرفتن

با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شده و افراد بیشتر بیمار می شوند. در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز همین اتفاق رخ می دهد. با روزه گرفتن سلول های ایمنی قدیمی از بین می روند و سلول های جدید جایگزین آن ها می شود.

نبض ما– با روزه گرفتن تعداد سلول های بنیادی خون افزایش می یابد اما در عوض تعداد گلبول های سفید خون به تعداد قابل توجهی کاهش می یابد. اما این کاهش گلبول ها نیز بی حکمت نیست و به ساخت سلول های بنیادی کمک می کند.

به گزارش نبض ما به نقل از sciencedaily، تحقیقاتی بر روی موش های آزمایشگاهی جوان و سالم انجام شد. روزه گرفتن در این موش ها تعداد سلول های بنیادی را افزایش داد و تعداد گلبول های سفید نیز در رده نرمال باقی ماند. نتیجه این تحقیقات بر روی موش های مسن و افرادی که تحت شیمی درمانی بوده اند نیز همه را شگفت زده کرد، زیرا روزه داری نه تنها در برابر آسیب به سیستم ایمنی(یکی از عمده ترین عارضه های شیمی درمانی) مقاوم بود بلکه به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک کرد.

ماه رمضان

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شده و افراد بیشتر در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرند. در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند نیز همین اتفاق می افتد. با روزه گرفتن سلول های ایمنی قدیمی از بین می روند و سلول های جدید جای آن را می گیرند. همچنین در این تحقیقات نشان داده شده روزه گرفتن می تواند به تحمل دوره شیمی درمانی و افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی نیز کمک کند.

پروفسور والتر لونگو کارشناس طول عمر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید:” ما اصلا فکر نمی کردیم که گرسنه بودن در زمان طولانی بتواند چنین تاثیری بر روی سیستم ایمنی بدن بگذارد.”

لونگو می گوید:” زمانی که شما برای مدت طولانی گرسنه می مانید، سیستم بدن شما سعی می کند انرژی ذخیره کند. سیستم ایمنی بدن برای ذخیره انرژی اقدام به بازسازی سلول های ایمنی که مورد نیاز نیستند و آسیب دیده اند، می کند. اما هم در مطالعات انسانی و هم در مطالعات حیوانی تعداد گلبول های سفید خون با روزه گرفتن کاهش می یابد. این مشکل با رسیدن دوباره غذا به بدن حل شود. اما چرا؟

با کاهش گلبول های سفید خون، سلول های ایمنی این فرصت را پیدا می کنند تا به بازسازی سلول های آسیب دیده بپردازند. همچنین با روزه گرفتن آنزیم PKA  و هورمون رشد IGF-1 که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان و رشد تورموها می شود نیز کاهش می یابد.

سیستم ایمنی بدن

تحقیقاتی بر روی بیمارانی که ۷۲ ساعت قبل از شیمی درمانی روزه بوده اند، انجام شد. لونگو نتیجه این آزمایش را به این صورت گزارش کرد:” درست است که شیمی درمانی جان افراد را نجات می دهد اما عوارض زیادی برای بدن از جمله سیستم ایمنی دارد. روزه گرفتن می تواند این عوارض را تا حدی کاهش دهد.”  تانیا درف دستیار پروفسور می گوید: ” برای نتیجه گیری نهایی نیاز به آزمایشات بالینی گسترده تری وجود دارد و اعمال رژیم غذایی و روزه گرفتن حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.”

این تحقیقات نشان می دهد روزه گرفتن می تواند تاثیرات فراوانی بر روی بدن داشته باشد. پس علاوه بر سیستم ایمنی دیگر ارگان ها نیز تحت تاثیر روزه داری قرار می گیرند. لذا تحقیقات گسترده تری برای بررسی تاثیرات روزه گرفتن و اعمال یک رژیم غذایی خاص بر دیگر ارگان ها و اندام ها نیاز است.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما بازبینی و تایید شده  است.
5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید