رابطه جنسی در قاعدگی ( سکس در پریودی ) ممنوع!

به دلیل خطرات و عوارضی که ممکن است رابطه جنسی در دوران خاصی از جمله پریودی داشته باشد و سلامتی زن یا شوهر را به خطر بیندازد، سکس  در این دوران خاص را ممنوع کرده اند. سکس در پریودی و یا همان رابطه جنسی در قاعدگی را هم به همین دلیل ممنوع کرده‌اند چرا که مشکلات ایجاد شده تنها مختص زنان نخواهد بود.

عوارض نزدیکی در زمان پریود

رابطه جنسی در قاعدگی به علت باز بودن دهانه رحم و افزایش ریسک ابتلا به عفونت حتی با استفاده از کاندوم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. در دوران پریودی به علت آغشته شدن آلت مرد به خون  لذت جنسی در هر دو زوج کاهش می یابد.

خون، به خصوص خون پریودی، فضای مناسب برای ایجاد، حضور و رشد و انتقال عوامل بیماریزا می‌باشد. از این رو، درصورت آلودگی یکی از زوجین به یک عامل ویروسی و یا عفونت میکروبی (مانند سوزاک، سیفیلیس، کلامیدیا و عامل ایدز و ویروس تبخال) احتمال انتقال این میکروب یا ویروس به طرف مقابل در زمان پریودی افزایش می‌یباد.

راه انتقال عفونت کلامیدیا

در تحقیق که در دانشگاه میشیگان انجام شد، ثابت کرد که خطر ابتلا به عفونت های کلامیدیایی در سکس در پریودی حتی با استفاده از کاندم نیز وجود دارد.

احتمال بارداری در پریود

در هر بخشى از دوران قاعدگى که باشید و قصد باردارى هم نداشته باشید، بهتر است که حتما از روش هاى جلوگیرى استفاده کنید. احتمال باردارى در این دوران بسیار کم است، با این حال باز هم ممکن است که باردار شوید.

احتمال این که در دوران تخمک گذارى، که حدود ١۴ روز قبل از شروع دوره قاعدگى رخ مى دهد، باردار شوید خیلى بیشتر است. با این وجود طول این چرخه در هر زنى متفاوت است و طول چرخه شما هم ممکن است به صورت ماهانه تغییر کند.

اگر دوره ى قاعدگی کوتاهی دارید، احتمال باردار شدن در این دوره براى شما بیشتر است.

همچنین در نظر بگیرید که اسپرم ها می توانند تا هفت روز در بدن شما زنده بمانند.  بنابراین اگر یک چرخه ٢٢ روزه داشته باشید و بلافاصله پس از پریود شدن دوره تخمک گذاری شما شروع شود، پس احتمال این وجود دارد که زمانى که تخمک شما آزاد مى شود، اسپرم زنده هنوز درون دستگاه تولید مثل شما وجود داشته باشد!

جلوگیری از بارداری در پریودی

استفاده از روش هاى جلوگیرى مانند کاندوم مى تواند شما را در برابر بیمارى هاى STI (عفونت ها و بیمارى هاى آمیزشى) حفاظت کند.

در دوره قاعدگى، نه تنها ممکن است به شایعترین بیماری های آمیزشی دچار شوید، بلکه حتى ممکن است به راحتى این بیمارى ها را به شریک خود نیز منتقل کنید!

مثلا ویروسى مانند HIV در خون قاعدگی زندگی می کند.

سکس در پریودی چه تاثیری بر مدت زمان و شدت خونریزی دارد؟

گاهی ممکن است بدلیل افزایش انقباضات رحمی ناشی از ارگاسم (و اثر هورمون اکسی توسین) بافت در حال ریزش داخلی رحم سریعتر ریزش کند و قاعدگی زودتر از زمان مورد انتظار پایان یابد. در یک مطالعه در دانشگاهی در آتن در زنان نزدیک به سن یائسگی، بررسی ها حاکی از افزایش همزمانی رابطه جنسی در قاعدگی با افزایش میزان زمان و شدت خونریزی رحمی در زنان بود.

افزایش خونریزی از علائمی است که ممکن است افراد بدین خاطر تشویق به برداشتن رحم در دوران نزدیک به یائسگی شوند. بعبارت دیگر احتمال داده شد که افرادی که حین قاعدگی اقدام به نزدیکی نمیکنند کمتر تحت عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم قرار می گیرند.

در یک مطالعه دیگر بر روی ۴۹۸ زن نازا آندومتریوز با احتمال داشتن رابطه جنسی در قاعدگی رابطه مستقیم داشت. پزشکان معتقدند رابطه جنسی آزاد غیر از زمانهای ممنوعه مثل مدت دوره ماهانه می‌تواند به کاهش دردهای قبل از دوران قاعدگی یا همان PMS کمک زیادی کند. البته تمامی این موارد جدای از حکمی است که اسلام در این باره داده است. وقتی اسلام چیزی را حرام می‌کند به این معنی است که مضرات آن بیشتر از فوایدش است.

دوران یائسگی

در دوران قاعدگی دهانه‌ی رحم باز است و دیواره‌های آن نیز بر اثر ریزش زخمی شده‌اند. برای همین است که وقتی رابطه جنسی در قاعدگی صورت می‌گیرد، میکروب‌ها به سادگی وارد رحم شده و ایجاد عفونت می‌کنند.

چرا برقراری رابطه جنسی در قاعدگی حرام است ؟

یکی از مهمترین عوامل لازم جهت مقاربتِ مطلوب وجود آرامش روحی و میل جنسی است که در اصطلاح پزشکی به آن ( Libido ) یا میل جنسی گویند. یعنی طرفین میل به مقاربت داشته باشند و الا در صورت عدم وجود میل از یک یا هر دو طرف عمل جنسی برای طرفی که میل کافی ندارد، نه تنها مطلوب و پسندیده نیست، بلکه موجب تنفر نیز می‏ شود.

در دوران قاعدگی، سطح هورمون‏های جنسی خانم‏ها (استروژن و پروژسترون) کاهش می‏ یابد و در اثر آن دیواره داخلی رحم ریزش یافته و خونریزی می‏ شود. در این دوران از یک طرف به علت کاهش هورمونی، عواطف و روحیه خانم‏ها بسیار حساس و زودرنج شده و کج ‏خلقی و بی‏ حوصلگی خانم‏ها در این دوره بیشتر می‏ شود و حتی گاه تحمل بچه ‏داری را ندارند و از طرف دیگر خونریزی از توان جسمی آنها می‏ کاهد (درست مثل این که شما بروید بانک خون و یک کیسه خون بدهید) و به این دلیل از نظر پزشکی توصیه کرده اند در کارهای منزل مثل لباس شستن، ظرف شستن و… در این مدت به خصوص روزهای اول خانم‏ها را یاری دهید.

خونریزی شدید قاعدگی

یکی از مهمترین عوارض نزدیکی در پریود عفونتهای شدید رحمی به خصوص آندومتریوز می باشد. حال با این اوصاف آیا مقاربت که هم آمادگی روحی می‏خواهد و هم آمادگی جسمی صحیح است؟ مسلما در این گونه مواقع فقط مردان به لذت جنسی می‏رسند، ولی زن به لحاظ عدم آمادگی به اوج لذت جنسی یا اُرگاسم نمی ‏رسد و دچار درد ناحیه کمر و لگن و… شده و حتی احتمال سردمزاجی و کاهش میل جنسی حتی در دوران طهارت و پاکی برای او وجود دارد.

با برقراری سکس در پریودی حتی گاهی به علت عدم آمادگی روحی و جنسی زن، خود مرد هم آن طور که باید و شاید لذت نمی‏ برد؛ یعنی غدد ترشحی دستگاه تناسلی زن که مسیر مقاربت را لزج و آماده می‏ کنند، به خوبی فعالیت نمی ‏کنند و مقاربتی دردناک همراه با خاطره ‏ای بد برای زن به دنبال دارد و خود مرد هم به ارگاسم نرسیده است. در حالی که تمام توصیه‏ های پزشکی این است که بهترین مقاربت، مقاربتی است که هر دو جنس آن هم در یک زمان و یا با فاصله زمانی اندک به اوج لذت جنسی (اُرگاسم) برسند.

یکی از اهداف مقاربت، تکثیر نسل است. هر چند از نظر پزشکی احتمال آبستنی زن در ایام عادت بسیار کم اراست، ولی در بعضی از قبایل یهودی (در اسرائیل) که به برقراری رابطه جنسی در قاعدگی نیز می‏پردازند و در مواردی زنها حامله می‏شوند، بیماری‏های ارثی و نواقص ژنتیکی متعددی در بچه‏ ها مشاهده شده و حتی در کتب پزشکی ثبت و ضبط شده است. بنابراین جهت اجتناب از پیدا کردن چنین فرزندان ناقص الخلقه ‏ای، اجتناب پسندیده ‏تر است.

استراحت جنسی برای هر دو جنس (مرد و زن) یک ضرورت است، که علم نیز آن را ثابت کرده است. قاعدگی خانم‏ها وسیله ‏ای اجباری است برای این که زن و مرد مدتی استراحت جنسی داشته باشند و بعد از آن با میل و رغبت بیشتر در کنار یکدیگر باشند. هر بار نزدیکی و مقاربت که همراه با ارگاسم باشد، تمام عضلات بدن به یک باره منقبض شده و به شدت از ذخیره انرژی بدن می‏ کاهد. احساس خستگی شدید بعد از مقاربت به خاطر همین مطلب است.

سخن معروف بوعلی سینا ـ که کتاب قانونش صدها سال در دانشکده ‏های پزشکی تدریس می‏شد ـ این است که انسان با هر بار مجامعت یک میخ به تابوتش می‏زند و چه بسا در اثر افراط، سریعا به پایان زندگی جنسی و دنیوی خود برسد. بنابراین علم حکم می ‏کند اجبارا هم که شده، در این مدت خود و همسرتان استراحت کنید و از رابطه جنسی در قاعدگی بپرهیزید.

اغلب انجام نزدیکی منجر به ایجاد پارگی‏ هاو آسیب‏ های بافتی می ‏نماید که در حالت طبیعی به لحاظ حضور ترشحات این آسیب‏ های جزئی به سرعت و با تکثیر سلول‏ها ترسیم می‏شود. در دوران قاعدگی ترشحات طبیعی واژن (مهبل) حضور ندارند [ که خود به دلیل اُفت هورمونی است ] و لذا ترمیم با اشکال مواجه می‏ گردد. به همین دلیل است که رابطه جنسی در قاعدگی با احساس سوزش و درد توأم خواهد بود.

 

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4.2/5 - (49 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 نظر
  1. ه صاذق می‌نویسد

    دردوران قاعدگی سکس کردم و‌خونریزی دارم الان روز هفتممه چه باید بکنم

  2. گلرخ می‌نویسد

    سلام ببخشید میخاستم بدونم اگر یکبار درپریودی نزدیکی داشته باشیم ومبتلا به تبخال تناسلی بشیم اگر دیگه تکرار نشه دیگه تبخال سراغمون نمیاد

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام من قبل از سکس نمی‌دونستم ک می‌خوام پریود بشم چرا ک علائمش رو نداشتم و خیلی ترسیدم از اینکه ب بیماریهایی ک عنوان شده دچار بشم میشه لطفاً راهنمایی کنید ممنونم

      1. منا می‌نویسد

        نترسید

  3. فرید می‌نویسد

    سلام خانوم من یک الی دو روز دیگر دوران پریودیش تمام خواهد شد آیا میتوانم سکس داشته باشم قابل ذکر است که هنوز خونریزی دارد ولی کم

  4. مهرناز می‌نویسد

    من امروز نزدیکی داشتم و فک‌کردم تموم شده اما خون از رحم خارج ش. و به آلت آغشته شد چیکار کنم اعصابم خورده

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام خانم دکتر

    1. حدیث می‌نویسد

      سلام من در ۶ روزه پریودیم نزدیکی با شوهرم داشتم آیا گناه مرطکب میشه برام مریضی داره برام

  6. زهرا می‌نویسد

    سلام ببخشید من یکبار با همسرم در دوران قاعدگی رابطه داشتم فقط یکبار آیا با همین یکبار من یا شوهرم عفونت گرفتیم لطفا به سوالم پاسخ بدین.

  7. علی می‌نویسد

    سلام ببخشید من هنوز یه ماه نشده که ازدواج کردم بعد با همسرم نزدیکی داشتیم بعد از نزدیکی چند قطره خون اومد میخواستم ببینم ممکنه که پرده ام پاره شده باشه چون هیچ دردیم ندارم فقط یکم میسوزه

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام من پریود هستم و روز دومم هستش من با همسرم نزدیکی داشتم ولی کاملا جلوگیری طبیعی داریم امکان داره که باردار شوم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید