علل جنون کندن مو و درمان

تریکوتیلومانیا به عمل کندن مو با دست به وسیله دستکاری می گویند .این بیماری یا عادت کندن مو به صورت یک تیک آگاهانه یا ناآگاهانه می باشد و همیشه با یک احساس تنش و فشار درونی همراه است و پس از اقدام به این عمل، شخص احساس راحتی یا آرامش پیدا می ‌کند.

نبض ما– تریکوتیلومانیا بیماری است که در آن فرد احساس می کند باید موهای سر، ابرو و یا دیگر نقاط بدن خود را بکند و به هیچ وجه نمی تواند جلوی این احساس را بگیرد.

این کندن مو باعث ایجاد نقاطی طاس بر روی سر و یا دیگر نقاط بدن شده که ظاهری بد داشته و باعث می شود فرد از انجام فعالیت های اجتماعی و روزانه ی خود خجالت بکشد. معمولا افرادی که دچار این بیماری هستند مجبور می شوند روش های زیادی را برای پوشانیدن نقاط طاسی خود تست کنند تا بتوانند آنها را پوشانده و از دید عموم دور نگه دارند.

رنگ مو

شیوع

بیشتر در کوکان کم سن افراد در سنین بلوغ و زنان رخ می دهد.نسبت ابتلا زن به مرد: 5/2  به 1 است!!!!شیوع کندن مو حدود یک درصد جامعه است.

آیا هر نوع کاهش وسیع موها را می ‌توان به حساب این بیماری گذاشت؟

خیر ، زمانی می توان گفت کندن مو است که زمینه سایر بیماری‌ های روانی‌ مانند روان‌ پریشی توام با هذیان ، یا توهم ، و یا بیماری ‌های جسمی مانند ضایعات و عفونت‌های پوستی وجود نداشته باشد.

شرایط زمینه ساز

در 25 درصد موارد موقعیت‌ های پراسترس زندگی، زمینه ‌ساز شروع این بیماری است. استرس‌های‌ روانی‌ در شروع‌ تریکوتیلومانیا نقش‌ دارند. بیماری‌ افسردگی‌ با کندن مو ارتباط‌ زیادی‌ دارد و بسیاری‌ از افراد دچار این‌ حالت‌ از افسردگی‌ رنج‌ می‌برند.

شکایات در طول دوره های غیرفعال کلاس درس – در حین مشاهده تلویزیون – یا در بستر قبل از خواب بروز می کند. شما به ندرت این رفتار را می بینید.ارتباط بسیار نزدیک با مشکلات خانوادگی و مدرسه دارد.در مواردی با حسادت میان خواهر و برادر ها یا یک رابطه مختل والدین و کودک رخ می دهد.

وقایع استرس‌ زا

علائم و نشانه های این بیماری معمولا عبارتند از :

– کندن مداوم موها معمولا از سر ، ابرو و پلک ها ، البته کندن مو ممکن است از نقاط دیگر بدن نیز باشد.

– احساس فشار و اضطراب زیاد در هنگام کندن مو و یا تلاش برای مقابله با این بیماری و نکندن موها

– احساس لذت و آرام شدن بعد از کندن مو

– کم شدن موها و طاسی های منطقه ای بر روی سر و یا نقاط دیگر بدن

– گاهی اوقات فرد موهای که کنده است را می خورد و یا می جود.

– برخی اوقات فرد با موهایی که کنده بازی می کند ومعمولا آنها را به لب خود می کشد.

اکثر افرادی که دچار این بیماری هستند معمولا مشکلاتی مانند جویدن ناخن ها و یا کندن پوست لب هایشان را نیز دارند. گاهی اوقات در مراحل اولیه ی بیماری فرد ممکن است موهای حیوان خانگی خود را بکند و یا به کندن پرزهای پتو و یا فرش اقدام کند.به یاد داشته باشید اکثر افرادی که تریکوتیلومانیا دارند ، در خلوت خود به کندن مو خود دست می زنند و به طور کلی سعی دارند بیماری خود را از دیگران مخفی کنند.

بیماران دچار تریکوتیلومانیا به دو دسته تقسیم می شوند

  • دسته ی اول افرادی هستند که با دانایی کامل و برای رها شدن از احساس نیاز به کندن مو های خود دست می زنند.
  • دسته ی دوم افرادی هستند که متوجه کار خود نمی شوند و کاملا بدون اختیار و اگاهی موهای خود را می کنند.

البته برخی از افراد هستند که بسته به شرایط اطرافشان ممکن است به هر دو شکل موهای خود را بکنند. همچنین برخی از شرایط مانند خوابیدن و یا شانه کردن موها ممکن است این بیماری را تشدید کند.

تریکوتیلومانیا به طور کلی یک بیماری مزمن محسوب شده و نیاز به درمان دارد. اگر به درمان این بیماری اقدام نشود با گذشت زمان علائم آن بیشتر شده و بیماری تشدید خواهد شد. در برخی از افراد این بیماری به صورت دوره ای ظاهر شده و از بین می رود. در برخی موارد نادر دیده شده که این بیماری بعد از چند سال بدون درمان خاصی از بین رفته است.

درمان کندن مو

در صورتی که فرد زود اقدام به درمان کند، در کمتر از یک سال بهبود می ‌یابد، ولی اگر دنبال درمان نرود ممکن است تا 20 سال هم طول بکشد. توصیه می ‌شود درمان به طور مشترک به وسیله روان ‌پزشک و متخصص پوست انجام شود.

بسیاری از بیماران از نظر روانشناسی وضعیت پایداری دارند و تنها نیازمند این هستند که مشکل آنها توسط پزشک فهمیده شود.بسیاری از این موارد خود به خود برطرف می شوند. به والدین توصیه می شود که حواس کودک را در زمان کشیدن مو منحرف کنند.این مشکل را قبول کرده و نقش قضاوت کننده و تنبیه کننده نداشته باشند.

الف:درمان رفتار شناختی :

در نوع این درمان عاملی که باعث ایجاد رفتار کندن مو می شود را پیدا کرده و به فرد آموزش می دهند که رفتاری جایگزین را در هنگام ایجاد آن عامل انجام دهد . این درمان می بایست توسط فرد متخصص انجام شود تا بهترین بهره را بدهد . بسیاری از افراد با تغییرات ساده مثل بانداژ کردن انگشتان یا یادداشت موارد کندن مو و یا تغییر مکانی که باعث ایجاد این رفتار می شود ، بهبود می یابند.یک مثال بسیار عملی این است که فرد مثلا عروسکی که پر از مو است در کنار خود قرار دهد و در زمان استرس اقدام به کندن موی آن بکند!!پوشیدن دستکش زمان خواب بسیار مفید خواهد بود.

ب:درمان دارویی :

داروهای بسیاری در درمان این اختلال به کار گرفته شده است . برخی بیماران با استفاده از دارو به کلی کندن مو را کنار گذاشته اند و برخی نیز به کلی آن را بی اثر دانسته اند. به هر روی دارو درمانی نیز می بایست تحت نظر مستقیم متخصص انجام گیرد .همچنین از داروهای محرک رشد مو زیر نظر متخصص پوست می توان استفاده کرد.

گرچه برای‌ درمان‌ تریکوتیلومانیا می‌توان‌ از داروهای‌ ضد افسردگی‌ و همچنین‌ رفتار درمانی‌ استفاده‌ کرد. ا اما ما به‌ شما توصیه‌ می‌کنیم‌ برای‌ درمان‌ حتما به‌ یک‌ روان‌پزشک‌ مراجعه‌ کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان، پزشک من، سایت دکتر مریم ملکی

4.5/5 - (18 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 نظر
  1. Atefeh می‌نویسد

    سلام،من۲۲سالمه ازبیماری وسواسی کندن مو رنج میبرم واین موضوع خیلی اذیتم کرده چکارکنم که ازاین بیماری رها بشم

    1. نبض ما می‌نویسد

      فراگیری مدیریت استرس نیز ایده خوبی است، زیرا استرس اغلب محرک رفتار کشیدن و کندن مو است.

  2. nona می‌نویسد

    خسته م .الان فهمیدم چیزی که ۱۵ ساله دارم ازش رنج مبرم اسمش چیه.واقن تمام چیزایی که اینجا خوندم رفتارای منه .اعتماد به نفسم از بین رفته نمیخام با کسی رو در رو شم.امیدوارم برای هیچکسی این اتفاق نیفته

  3. Ka می‌نویسد

    سلام ۱۹سالمه وسواس کندن موهای ساق پارو دارم ایا راهی وجود داره بدون مراجعه به پزشک درمان شم؟؟

  4. Neda می‌نویسد

    من تازه فهمیدم که اسمش تریکوتیلومانیاست.خیلی اذیتم ازش مویه سری برام نمونده. ابروهامو میکنم .حالا هم نوبته موژه هام شده.ولی با کندن منو احساس آرامش بهم دس میده

  5. الناز می‌نویسد

    سلام، منم این مشکل دارم، بارها تصمیم گرفتم این عادت ترک کنم ولی نمیشه، بیشتر از ده سال این عادت دارم، کمک میخوام

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام منم ۲۷ سال دارم مشکل تو رو دارم خجالت میکشم برم دکتر

  6. black man می‌نویسد

    سلام من ۱۶ سالمه از ۶ سالگی تا الان از این بیماری رنج میبرم و هنوز هیچ درمانی نتونسته اینو مهار کنه دیگه خسته شدم.

  7. من می‌نویسد

    من از کلاس پنجم ابتدایی شروع به کندن موهای سرم از ریشه کردم و حتی بعدها که بزرگ شدم از ریش و سینه، چند سال یکبار ترک میکنم ولی یهو که دچار اترس میشم بازم شروع میکنم و متاسفانه در دوران نوجوانی بارها خیلی جدی تنبیه شدم از طرف والدین، کاش به جاش ناخن میجویدم تا اینهمه دچار مشکل نمیشدم

  8. مریم می‌نویسد

    سلام،منم خیلی ساله ب ای کارمبتلاشدم،خسته شدم،۴ماه بودایکارونمیکردم موهام بلندشده بودن،ولی باز رفتم سراغش نمیدونم چیکارکنم،موهای سرم کلاسفید درمیاد،راه حلی چیزی ندارید؟؟

  9. ناشناس می‌نویسد

    با عرض سلام مدت ۳ سال است دختر من با این مشکل مواجه است مژه های خود را میکند چه باید کرد

  10. مریم ابراهیمی می‌نویسد

    سلام منم ۱۵ساله ک اینجوری شدم ی مدت خوب میشم ولی هنوز ادامه داره، موجب از بین رفتن اعتماد به نفس شدم گوشه گیری فرار از مردم، اجتماع

  11. اتنا می‌نویسد

    سلام من ۱۷سالمه چهار ساله دارم موی سرمو میکنم . واقعا خسته م . حتی تا جایی میکشه ک دیگ قول میدم ب خانوادم اما نمیتونم واقعا فک میکنن دست خودمه حتی تهدید میکنن تا یه ساعت حرف بهم میزنن حتی کتکم میزنن . یعنی هیچ راهی واسه درمانش نیست اگ من میتونستم اظطرابمو ….کم کنم ک میتونستم الانم خوب شده بودم .

  12. Mj می‌نویسد

    سلام و عرض ادب خدمت دوستان گلم.
    من چند سالی بود که به این مشکل خیلی رنج اور دچار بودم مانند همه شما و هیچ وقت نمیتونستم به استخر و جاهایی که میخواستم برم .
    صورت و چشمهایم بسیار زشت و خنک شده بود و اصلا از خودم لذت نمیبردم تا همین ۴ ماه پیش.
    چهارماه پیش من با یکی از روش های قدرتمند تمرکز و اصلاح ذهن از طریق استاد… اشنا شدم. من به طور کلی طی یکماه تونستم مشکلمو حل کنم و الان ۴ ماهه که خدا را شاکرم که هیچ نشانی از بیماری قبلی ندارم.
    هر کسی که دوست داشت من میتونم این اموزش استاد….بهش بدم و به احتمال زیادی رو شماهم اثر کنه ولی دیگه تصمیم خودتونو بگیرین. امتحانش هم ضرری نداره دوستان. ضمنا من دنبال کاسبی و تبلیغ اون استاد نیستم. امیدوارم به موفقیت برسید. فایل اموزش صوتی هستش هر کی خواست تل پیام بده… ایدی:
    Mhmdj_80

    1. ناشناس می‌نویسد

      دخترم موژه وابروهایش رامیکند تورخدا تورخداکمکم کنید دارم دیونه میشم

    2. ناشناس می‌نویسد

      تورخدا اسم ادرس استاد رامیخام دارم دیوونه میشم دخترم الان نه ساله داره موژه وابروهایش رامیکند
      م

      1. سپیده مجدیان می‌نویسد

        حتما به دکتر مراجعه کن

  13. هعیی می‌نویسد

    سلام توروخدا کمکم گنید من الان سه ساله دارم مژه و ابرو میکنم ۱۶سالمه الان یه دونه ابرو هم ندارم الان چند وقتیه سراغ کندن مو هم رفتم توروخدا کمکم کنید ممنون میشم چی بخوذم خوب بشم ـ؟ درمانش چیه؟ ایا دیگه رشد میکنن

از پزشکان نبض‌ما بپرسید