علل و درمان برفک دهان

برفک دهان یک بیماری سبک محسوب می‌ شود، مگر آنکه کسی که به آن دچار شده است، مبتلا‌ به نوعی بیماری زمینه‌ای باشد و نتواند آن را به خوبی تحمل کند.

نبض ما– بیماری برفک دهان ( oropharyngeal candidiasis) یک وضعیت پزشکی است که در آن قارچی به نام کاندیدا در دهان و گلو رشد زیادی دارد کاندیدا به طور طبیعی در دهان، دستگاه گوارش و پوست بسیاری از افراد سالم وجود دارد.

سیستم ایمنی با باکتریهای طبیعی بدن ( معمولا کاندیدا) در تعادل هستند هنگامی که این تعادل قطع شود می تواند سبب رشد بیش از حد قارچ کاندیدا شده و  سبب ( برفک، عفونت قارچی دهان و گلو ) شود. برفک دهان یک عفونت دهان است که ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس ( مخمر ) است.

عفونت قارچی در مردان

عفونت کاندیدا تنها به دهان محدود نیست، بلکه می تواند در سایر قسمت های بدن رخ دهد و همچنین باعث بثورات پوشک در نوزادان و عفونت قارچی واژن در زنان شود. برفک هر کسی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد هر چند که اغلب در نوزادان و کودکان نوپا، افراد مسن و افراد با سیستم ایمنی ضعیف اتفاق می افتد. برفک دهان بیماری مسری نیست. لذا به دیگران سرایت نمی کند.

علائم برفک دهان

برفک دهان معمولا به طور ناگهانی ایجاد می شود ولی ممکن است مزمن و طی یک دوره طولانی از زمان باشد. علامت شایع برفک وجود ( ضایعات کرم سفید و اندکی برجسته در دهان است که معمولا بر روی زبان و یا گونه های داخلی وجود دارد اما گاهی اوقات ضایعات بر روی سقف دهان، لثه ها، لوزه ها و یا پشت حلق دیده می شود که حالت پنیری دارد و می تواند دردناک باشد.

همچنین ممکن است با خراش و یا مسواک زدن دندان ها کمی خونریزی پیدا کند ضایعات ممکن است به مری گسترش یابد و سبب درد یا اشکال در بلع غذا شود و فرد احساس می کند که مواد غذایی در گلو و یا اواسط قفسه سینه مانده است در صورتی که عفونت فراتر از مری گسترش یابد تب نیز ایجاد می شود برفک ممکن است به سایر نقاط بدن از جمله ریه ها، کبد و پوست منتقل شود. این اتفاق اغلب در افراد مبتلا به سرطان، HIV یا دیگر شرایط که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود بوجود می آید.

برفک دهان در نوزادان

اگر نوزادی که به آن شیر می ‌دهید دچار برفک دهان شده، باید هم شما و هم نوزادتان درمان شوید. در غیر این صورت بیماری را مرتب به هم منتقل می‌ کنید. پزشک معمولا یک ضد قارچ ملایم برای درمان کودک و یک ضد قارچ معمول برای سینه ی شما تجویز خواهد کرد. اگر نوزاد شما از پستانک یا شیشه ی شیر استفاده می‌ کند  آنها را مرتب بشویید و بجوشانید تا زمانی که برفک برطرف شود.

فتق ناف

برفک دهان و ایدز

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به خصوص افراد مبتلا به ایدز، این قارچ رشد سریعی یافته و لکه های سفیدرنگی را روی زبان، داخل گونه، ته گلو و زیر زبان به وجود می آورند. برفک دهان شرایط چندان خطرناکی نیست اما برفک هایی که در گلو به وجود می آیند، خطرناک اند و همچنین سبب درد شده و غذاخوردن را دشوار می کنند.

درمان گیاهی برفک دهان

سیر

خاصیت  ضد قارچ سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برفک را از بین می برد. در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۵، نتایج امیدوار کننده برای ضد قارچی  بودن عصاره سیر تایید شده است. ۲ یا ۳ حبه سیر خام   با عفونت مبارزه  میکند.

روش دیگر، کپسول یا قرص سیر، پس از مشورت با پزشک است. همچنین، میتوانید روغن سیر  چند بار در روز در منطقه آسیب دیده بمالید.

سیر

روغن پونه کوهی

با توجه به تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۱ در مجله بیوشیمی سلولی و ملکولی منتشر شده، فعالیت ضد قارچی روغن پونه کوهی ثابت شده است.۲ یا ۳ قطره از روغن پونه کوهی در ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید. آن را در زبان  و داخل دهان به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید، و سپس با آب گرم بشوئید.  دو بار در روز تا زمان بهبودی توصیه می شود.

برگ زیتون

برگ زیتون میکروارگانیسم هایی که باعث برفک دهان می شود را از بین می برد، و این به دلیل خواص ضد قارچی قدرتمند آن است. علاوه بر این، شامل عنصری به نام اولئوروپئین فعال است که افزایش ایمنی بدن را زیاد می کند. چند فنجان چای برگ زیتون در روز بنوشید. بدین ترتیب که ۱ تا ۲ قاشق چای خوری برگ زیتون را در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آب آن رابنوشید سه بار در روز می توانید از این چای بنوشید.

دارچین

یکی دیگر از درمان خانگی موثر برای مبارزه با عفونت قارچی دهان است. خواص ضد انگلی و ضد قارچ قدرتمند آن می تواند رشد عفونت را متوقف کند.با توجه به  تحقیقات   انجام شده در سال ۲۰۱۲ در مجله طب سنتی چینی منتشر شده است، اثرات درمانی و فعالیت ضد قارچی روغن دارچین یک تاثیر مثبت  در این زمینه دارد. هر روز ۱ تا ۲ فنجان چای دارچین بنوشید بدین طریق که ، ½ قاشق چای خوری پودر دارچین و یا یک قطعه کوچک از چوب دارچین  را  در ½ فنجان آب  جوش به مدت ۵ دقیقه قرار داده سپس  بنوشید . در صورت تمایل کمی آب لیمو هم اضافه کنید. چند قطره از روغن دارچین  را در ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون  ترکیب کرده فوق العاده  است. این  روغن لکه های سفید ناشی از برفک دهان را از بین می برد.  آن را در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دردهان مالیده  و سپس بشویید.  یک بار در روز به مدت چند روز توصیه می شود. توجه داشته باشید: زنان باردار باید از مصرف  دارچین، اجتناب کنند.

درمان برفک دهان نوزاد

در نوزادان ممکن است درمان بدون هیچگونه اقدامات پزشکی خاصی و به صورت خود به خود انجام شود. استریل کردن تمام لوازمی که با دهان نوزاد در ارتباط است و رعایت بهداشت عمومی نوزاد تا حد زیادی می تواند از بروز برفک دهان جلوگیری کند.

پیشنهاد می شود که بعد از شیر دادن به نوزاد، به او مقداری آب استریل شده بدهید تا شیری که در داخل دهان و بر روی زبان باقی مانده است شسته شود و از تعداد کاندیدا ها در داخل دهان کاسته شود. درمان نوزادان با قطره نیستاتین یا کلوتریمازول موضعی نیز برای حداقل ده روز انجام می شود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

نمناک،برترین ها،تبیان

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید