۱۵ درمان خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی پوست مشکلی است که مخصوصا در فصل بهار و تابستان بر اثر تابش نور خورشید برای شما پیش می آید. تغییر رنگ پوست سوزش و خارش پوست و … از علائم آفتاب سوختگی است.

نبض ما – دیگر گرمای هوا به اوج خودش رسیده و آفتاب دارد حسابی تاخت و تاز می کند و نمی توان به راحتی از شر گرما و اشعه سوزانش در امان ماند.

آفتاب سوختگی از جمله مشکلاتی است که بیشتر افراد برای یک بار هم که شده در این فصل تجربه اش می کنند. در این مقاله راهکارهایی برای درمان سوختگی با نور آفتاب و التیام بخشیدن به عوارض آن (درد و خارش و سوزش) پیشنهاد شده که بد نیست نگاهی به آنها بیندازید.

از کمپرس استفاده کنید

آفتاب سوختگی ، باعث بالا رفتن حرارت بدن هم می شود. بنابراین یک لباس نخی خنک بپوشید و جلوی پنکه یا کولر بنشینید، سپس یک ظرف آب یخ با یک تکه پارچه نخی را آماده کنید و پس از خیس کردن کامل پارچه نخی با آب یخ، آن را روی قسمتی از پوست خود که دچار آفتاب سوختگی شده قرار دهید.

چند دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، ۱۰ تا ۱۵ مرتبه در روز این کار را انجام دهید. راستی، قرار دادن پارچه آغشته به روغن فندق روی پوست آفتاب سوخته هم می تواند درد و التهاب آن را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان مصرف کنید

زمانی که پوست در برابر تابش شدید اشعه های UV خورشید کوفته شده و صدمه دیده است، بدن به آنتی اکسیدان فراوانی نیاز دارد که این آنتی اکسیدان ها را می توان با خوردن روزانه چندین واحد میوه و سبزی تامین کرد. این آنتی اکسیدان ها سبب ترمیم هر چه سریع تر پوست می شوند.

روش دیگر برای تسکین آفتاب سوختگی ، استفاده از مواد غذایی است که خاصیت ضدالتهابی دارند. نوشیدن چای سبز و یا آب انار به تسکین پوست کمک می کند. هر دوی این مواد خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهنده دارند و هر دو دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشند و می توانند در تسکین آفتاب سوختگی ناشی از اشعه های UV موثر باشند.

آفتاب سوختگی

استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی یکی دیگر از راه های درمان آفتاب سوختگی است. برای صورت خود از آنتی اکسیدان هایی استفاده کنید که مرطوب کننده نیز باشند.

پوست تان را با صابون نشویید

اگر می خواهید مشکل سوختگی پوست تان بدتر نشود، وقتی که حمام آب خنک می گیرید، صابون به پوست تان نزنید. صابون، پوست را خشک و حساس می کند و ممکن است حتی باعث پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن قسمت آفتاب سوخته پوست شما شود.

شما به جای صابون می توانید از اندکی جوش شیرین یا سرکه سیب استفاده کنید و به هیچ وجه بدنتان را لیف نکشید. بعد از حمام هم بهتر است کمی روغن زیتون یا روغن بادام تلخ روی قسمت سوخته پوست تان بمالید.

خوراکی هایی که برای درمان آفتاب سوختگی مفید هستند:

ماست

کمی ماست خیلی سرد را به طور مساوی بر روی ناحیه ای که آفتاب سوخته شده است بمالید، ۵ تا ۸ دقیقه صبر کنید، سپس پوست تان را با آب بشویید.

خیار

خیاری را برش بزنید و به محل آسیب دیده بمالید. حالا صبر کنید تا پوستتان خشک شود، سپس با آب سرد پوست تان را بشویید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی را برش زده یا رنده کنید، سپس به ناحیه ی سوخته بمالید. دقت کنید تا دانه‌های درون گوجه به طور مساوی بر روی پوستتان پخش شده باشد. صبر کنید تا خشک شود، سپس پوستتان را بشویید.

پاپایا

پاپایا را به قطعاتی برش دهید و سپس آن‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. حواستان باشد که برش های پاپایا یخ نزند. حالا آن‌ها را به ناحیه آفتاب سوخته بمالید و پس از خشک شدن بشویید. پاپایا نه تنها باعث ترمیم آفتاب سوختگی می‌شود، بلکه برای پیشگیری یا بهبود آکنه نیز مفید است.

آرد نخود

آرد نخود را با یک قاشق چای خوری زردچوبه و خامه مخلوط کنید تا خمیر غلیظی بدست بیاید. حالا این خمیر را به طور مساوی بر روی پوستتان بمالید، پس از اینکه خشک شد آنرا با آب سرد بشویید.

عسل

عسل را با آبلیمو به تناسب ۲۰:۸۰ مخلوط نمایید، سپس به محل آفتاب سوخته بمالید. زمانیکه کاملا خشک شد، آنرا بشویید.

کره کاکائو

کره ی کاکائو را مستقیما بر روی ناحیه ی آسیب دیده در مقادیر کوچک بمالید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را به محل آفتاب سوخته شده بمالید، اجازه دهید خشک شود سپس آنرا بشویید. آلوئه ورا نه تنها باعث بهبود سوختگی پوستتان می‌شود، بلکه احساس سوزش و خارش جای سوختگی را نیز تسکین می‌دهد.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

خردل

خردل را به پوستتان بمالید و پس از خشک شدن آبکشی کنید.

توت فرنگی

تعدادی توت فرنگی را له کنید و پوره ی بدست آمده را بر روی ناحیه ی آفتاب سوخته بمالید. زمانی که خشک شد، آنرا با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر را با سفیده ی تخم مرغ خام میکس کنید و خمیر بدست آمده را به ناحیه ی آسیب دیده بمالید. زمانیکه خشک شد، پوستتان را بشویید.

شیر

حوله ای را در شیر فرو ببرید و آنرا به پوستتان بمالید.

سرکه

حوله ی کوچکی را با سرکه خیس کنید و به پوستتان بمالید تا سریعا سوزش پوستتان تسکین پیدا کند.

شیر و عسل

عسل و شیر را با تناسب ۵۰:۵۰ مخلوط نمایید و آنرا به ناحیه ی آفتاب سوخته ی پوستتان بمالید.

چگونه از آسیب‌های آفتاب در امان باشید؟

  1. از ظهر تا 3 بعد از ظهر از آفتاب‌ دوری‌ کنید.
  2. برای‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری‌ خارج‌ از منزل‌ از کرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ کنید. محصولاتی‌ که‌ قدرت‌ محافظت‌کنندگی‌ آن‌ها 15 یا بیشتر است‌، محافظت‌ تقریبا کامل‌ ایجاد می‌کنند. کرم‌هایی‌ که‌ قدرت‌ محافظتی‌ کمتری‌ دارند، محافظت‌ نسبی‌ ایجاد کرده و باعث‌ تیره‌ شدن‌ خفیف‌ پوست می‌شوند. برخی‌ از این‌ کرم‌ها در برابر آب‌ و تعریق، مقاوم‌ هستند ولی‌ باید پس‌ از شنا یا مواجهه‌ طولانی‌‌مدت‌ دوباره‌ از آن‌ها استفاده‌ کنید. روغن‌ معدنی‌ یا کره‌ کاکائویی، باعث‌ محافظت‌ در برابر آفتاب‌ نمی‌شوند. ضد‌آفتاب را هر 2 تا 3 ساعت تمدید کنید.
  3. برای‌ حداکثر محافظت،‌ از یک‌ داروی‌ محافظت‌‌کننده فیزیکی‌ مثل‌ پماد اکسیدروی‌ استفاده‌ کنید. پس‌ از شنا و در مواجهه‌های‌ متعدد، دوباره‌ از آن استفاده‌ کنید. استفاده‌ از کرم‌های‌ محافظت‌کننده‌ به‌ویژه‌ در نواحی‌ حساس‌تر به‌ سوختگی،‌ مثل‌ پوست‌ بینی،  گوش‌ها، پشت‌ ساق‌ها و پشت‌ گردن‌ مفید هستند.
  4. اگر به‌ ندرت‌ دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، از یک‌ کرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ کنید که‌ باعث‌ تیره‌ شدن‌ پست نشود و حداقل‌ محافظت‌ را ایجاد کند.
  5. از لباس‌هایی‌ به‌ رنگ‌ خنثی‌ مثل‌ خرمایی‌ استفاده‌ کنید. از رنگ‌های‌ روشن‌ و سفید بپرهیزید زیرا آفتاب‌ را روی‌ صورت‌تان‌ منعکس‌ می‌کنند.
  6. اگر اصرار بر آفتاب‌ گرفتن‌ دارید، مواجهه‌ خود را با آفتاب‌ در روز اول‌ به‌ 5تا10 دقیقه‌ در هر طرف‌ بدن‌ محدود کنید و هر روز 5 دقیقه‌ به‌ این‌ زمان‌ اضافه‌ کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

برترین ها،دکتر سلام،تناسب اندام

3.4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید