۵ اقدام اورژانسی در زمان گزیدگی

رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خطر گزیدگی در کمین مسافران تابستانی است، گفت: در زمان بروز گزیدگی برخی اقدامات را باید انجام داد تابتوان جان فرد را نجات داد.

نبض ما– به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سنا بهمنش رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اگر چه سفر‌های تابستانی عموما پس از اتمام امتحانات دانش آموزی و دانشجویی و از دهه آخر خرداد ماه آغاز می‌شد، اما اوج سفر‌های امسال عملا پس از اتمام ماه مبارک رمضان و مصادف با عید فطر شروع و تا اوایل مهرماه بطول می‌انجامد و طبیعی است که یکی از مقاصد همیشگی این سیر و سیاحت‌ها که با جذابیت‌های زیادی دارد، تفرج در دشت و جنگل‌ها است و همه می‌دانیم که در طبیعت‌های بکر امکان هر اتفاق مثل گزیدگی از سوی جانوران و حشرات وجود دارد.

عقرب گزیدگی

پیراهن آستین بلند بپوشید

وی افزود: توصیه ما این است که از دستکاری سنگ‌ها و راهپیمایی بدون کفش برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب خودداری نمایید، همچنین برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.

محل گزیدگی بی حرکت باشد

رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: در هنگام مارگزیدگی بیمار را آرام کنید و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کنید. عضو محل گزیدگی مار را باید بی حرکت و هم سطح یا کمی پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید

بهمنش گفت: گزش عقرب می‌تواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود، اما با اینکه علائم تهدیدکننده حیات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ می‌دهد، مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برای تزریق پادزهر منتقل کنید.

برداشتن سریع نیش زنبور از روی زخم

وی بیان کرد: زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز کند، همچنین از دستکاری کندوی زنبور‌های خصوصاً وحشی خودداری کنید. حمله و گزش دسته جمعی زنبور‌ها می‌تواند کشنده باشد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو هشدار داد: نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می‌ماند بنابراین برداشتن سریع نیش از روی زخم، جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است.

وی تصریح کرد: اگر فرد زنبورگزیده مشکل تنفسی داشت و یا تورم شدید و سریع در محل گزش بروز کرد، باید به پزشک مراجعه کند.

مالاریا

بهمنش عنوان کرد: در مارگزیدگی، یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی مار بویژه اگر محل گزیدگی در دست‌ها یا پا‌ها باشد ببندید. هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، به مدت یک دقیقه نوار را باز کرده و دوباره ببندید. این کار باید تا زمان آماده شدن پادزهر در بیمارستان ادامه یابد.

سرد کردن عضو مارگزیده

وی در ادامه افزود: هر چه سریعتر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کنید و زمان را با تلاش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید همچنین از سرد کردن عضو مارگزیده با آب سرد یا یخ خودداری کرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر طی ۵ تا ۷ سال اخیر مصدوم مارگزیده، واکسن کزاز تزریق نکرده است به پزشک اطلاع دهید.

از قراردادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمائید

وی گفت: تورم ناشی از گزش عقرب، عموماً محدود به ناحیه گزش است و احساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش برای ۴ تا ۶ ساعت بوجود می‌آید و معمولاً پس از ۲۴ ساعت بهبود می‌یابد.

این کارشناس غذا و دارو عنوان کرد: اقدامات اولیه در گزش‌های معمولی زنبور بدین صورت است که محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشوئید، روی محل زنبور گزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور متوالی هر ۱۵ دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست بردارید، از قراردادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمائید و از گرم کردن موضع بپرهیزید.

بهمنش در پایان یادآور شد: در مناطقی که حشرات زیادی وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصاً بدن کودک از کرم‌های دور کننده حشرات استفاده نمود. اما باید توجه داشت استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید