رفع سریع گرمازدگی با سفید آب و کیسه حمام

یک متخصص طب سنتی گفت: برای پیشگیری از آسیب‌های گرمایی بویژه گرمازدگی در فصول گرم، بهتر است به طور مرتب و در کوتاه مدت استحمام کنید و نه تنها به لیف زدن اکتفا نکنید،بلکه بدنتان را همراه با سفیدآب کیسه بکشید.

نبض ما– دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری در گفتگو با افزود: گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و چون در این نوع آسیب گرمایی برخلاف خستگی گرمایی تعریق مصدوم قطع می‌شود، بدن نمی‌تواند از طریق عرق کردن خنک شود.

او اضافه کرد: در این حالت دمای بدن به بیش از ۴۰ سانتی‌گراد می‌رسد و پوست، داغ، پرخون و خشک می شود و اگر گرمازدگی بسرعت ایجاد شود، می‌تواند به بیهوشی منجر شود و احتمال تشنج نیز وجود دارد.

دکتر رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان با گذاشتن تکه‌های یخ روی کشاله ران، بازو و اطراف گردن، بدن فرد گرمازده را بسرعت خنک کرد گفت: یخ گرچه در ظاهر، سریع و فوری پوست را خنک می‌کند اما نکته مهم این است که شدت و قدرت جریان خون زیر پوستی در حدی نیست که بلافاصله خنکی را به اعماق و مرکز بدن برساند و در نتیجه، چنین کاری می‌تواند سبب بروز اختلاف دما در قسمت‌های مختلف بدن و ایجاد شوک و مشکلاتی برای مصدوم شود.

این متخصص تصریح کرد: بهتر است به جای یخ از آب ولرم (زیر ۳۷ سانتی‌گراد) استفاده شود. با چنین آبی می‌توان آهسته و بتدریج دما را از سطح تا عمق بدن تعدیل کرد. همچنین اگر مقدور باشد می‌توان با آب ولرم دوش گرفت و پس از استحمام بدن را خشک نکرد تا کم‌کم آب سطح بدن تبخیر و به این روش بدن هم خنک شود.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های گرمایی بهتر است در فصول گرم سال مرتب استحمام کرد گفت: اگر می‌خواهید کمتر دچار گرمازدگی شوید، در حمام بدن را همراه با سفیدآب (روشور) کیسه بکشید و تنها به لیف زدن کفایت نکنید. سفیدآب براحتی سلول‌های مرده سطح پوست را جدا کرده، به غدد عرقی برای تعریق بیشتر و دفع گرمای بدن بخصوص در فصول گرم سال کمک زیادی می‌کند.

منبع: سلامت آنلاین

3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید