نشانه های تومور غده بزاقی

متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه افراد بالای 40 سال مراقب تومور غدد بزاقی باشند، یادآور شد: تومور غدد‌ بزاقی با علائمی مانند تورم صورت در نواحی غدد بزاقی و عدم تقارن صورت بروز می‌یابد.

نبض ما– دکتر بیژن نقیب‌زاده در‌آستانه برگزاری سومین سمینار تومورهای سر وگردن با بیان اینکه ترشح بزاق و غدد بزاقی امری ضروری و موردنیاز بدن است، گفت: غدد بزاقی در محدوده دهان، حلق و تاحدودی حنجره قرار می‌گیرند. این غدد به دو دسته غده بزاقی بزرگ و کوچک تقسیم می‌شوند که تحت‌تاثیر سیستم عصبی، سن و سایر فاکتورها به ترشح بزاق و مرطوب نگه‌داشتن دهان می‌پردازند.

وی افزود: ترشح بزاق در هضم، بلع و جویدن غذا بسیار موثر است و علاوه بر آن، نتایج برخی مطالعات، ترشح بزاق را برای حفظ سلامت دندان مهم عنوان کرده‌اند که البته فوایدی مانند ترشح مواد ایمنی نیز عنوان شده است.

استاد بخش گوش وحلق وبیتی بیمارستان لقمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: با افزایش سن، ترشح غدد بزاقی در دهان کاهش می‌یابد که به افراد توصیه می‌شود با رعایت رژیم‌های غذایی خاص این میزان را کنترل کنند.

نقیب‌زاده در ادامه با توجه به تومورهای غدد بزاقی عنوان کرد: تومورهای این ناحیه به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم دسته‌بندی می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تومورهای بد‌خیم در افراد بالای 50 تا 60 سال و تومورهای خوش‌خیم در افراد بالای 40 تا 50 سال دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت تومورهای غدد بزاقی در سنین بالا و در دهه‌های چهارم به بعد در افراد بروز می‌یابد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با توجه به علائم این سرطان گفت: بروز تومورهای غدد بزاقی موجب ایجاد تورم و عدم تقارن صورت و ناتوانی فرد در حرکت دهان می‌شود. بنابراین به افراد توصیه می‌شود به محض مشاهده هرگونه تورم در ناحیه غدد بزاقی و یا عدم تقارن صورت به پزشک مراجعه کنند.

نقیب‌زاده یادآور شد: توده‌های خوش‌خیم غدد بزاقی با جراحی قابل درمان هستند، اما تومورهای بدخیم گاهی به درمان های پیچیده تری نیاز دارند. البته باید گفت اگر افراد به موقع به پزشک مراجعه کنند اکثر این موارد قابل کنترل و درمان خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار کرد: سومین سمینار تومورهای سر گردن 19تا 20 مرداد در سالن همایش های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید