چگونه آلپرازولام را ترک کنیم؟

فردی را در نظر بگیرید که دچار اختلال اضطرابی است و آلپرازولام برای او تجویز می‌شود، در صورت مصرف نادرست آلپرازولام یا مصرف آن بعد از یک مدت طولانی با توجه به اینکه به این دارو وابسته شده است، ترک آلپرازولام برای او بسیار سخت خواهد شد.

نبض ما– در این مطلب درباره‌ی افرادی که برای مدت طولانی داروهایی از دسته بنزودیازپین‌ها مثل زاناکس(آلپرازولام) مصرف می‌کنند و به این دارو وابسته می‌شوند، می‌خوانیم. در قسمت قبل توضیحاتی در رابطه با داروی آلپرازولام داده شد. در ادامه دکتر زهرا کلاهدوز، داروساز در این باره که چرا قطع بعضی داروها نیاز به برنامه زمانبندی تدریجی دارد؟ به نبض ما می گوید: زمانی‌که افراد مصرف کننده آلپرازولام، تلاش می‌کنند که این دارو را قطع کنند، ممکن است علائمی از جمله روان پریشی (سایکوز)، اضطراب و حتی حملات صرع را تجربه کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که وابسته به زاناکس (آلپرازولام) هستند حتماً با یک پزشک معتمد جهت کاهش دوز تدریجی دارو، طی یک برنامه مطمئن مشورت کنند.

دارو

چه مدت زمان نیاز است که ترک آلپرازولام موثر باشد؟

دکتر کلاهدوز در پاسخ به این پرسش می گوید: نحوه صحیح کاهش دوز و طول دوره پروسه کاهش دوز، کاملاً وابسته به این است که فرد چه مدت و چه مقدار زاناکس مصرف کرده و زاناکس چه عوارضی برای او در پی داشته است.

اهمیت کاهش دوز دارو زیر نظر پزشک:

وقتی که فردی یک بنزودیازپین نسخه ای (داروی ضد اضطراب از دسته بنزودیازپین‌ها از جمله آلپرازولام را که پزشک برای او تجویز کرده) مصرف می‌کند، عملکرد بدن و ذهن هر دو به آن ماده وابسته می‌شوند و از آن ماده دارویی به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. به طوری که بدون آن دارو فرد ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کند. وی با اشاره به این موارد می گوید: علائم ترک (Withdrawal Symptoms) آلپرازولام عبارتند از حملات صرع، تشنج و فشار خون بالا. اگر این علائم به طور کامل درمان نشود، می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. این علائم می تواند تا حدی شدید باشد که افراد را دچار پارانوئیا (بیماری ذهنی که فرد به طور غیرمنطقی باور دارد که شخص مهمی است، این گونه افراد نمی‌توانند به سایر افراد اعتماد کنند و تصور دارند که دیگران از آنها متنفرند و تلاش می‌کنند به آنها آسیب برسانند)، افسردگی و خشم غیرعادی کند.

پیشگیری از افسردگی

فاکس نیوز گزارش می دهد، تهدیدهایی که حین ترک یکباره این دسته داروها مطرح است، عبارتند از:

  • بی خوابی
  • حملات اضطرابی
  • خلق و خوی مضطرب
  • کابوس شبانه
  • فلش بک (بازگشت به خاطرات گذشته و حس بدی که ناشی از آنها برای فرد ایجاد شده است)
  • عدم پذیرش واقعیت

چه عواملی موجب عدم توانایی قطع دوره مصرف داروی آلپرازولام می شود؟ این داروساز در پاسخ به این پرسش می گوید: عواملی فرد را وادار می کند، دوباره به مصرف دارو ادامه دهد، این عوامل عبارتند از:

1- عدم گذراندن دوره کامل ترک دارو

2-برقراری ارتباط با سایر افرادی که سوء مصرف مواد را دارند به محض اتمام درمان: آن دسته از افرادی که از شبکه حمایتی برخوردار نیستند، به محض اینکه به زندگی بدون دارو بازگشتند و به اصطلاح پاک شدند، بسیار در معرض آسیب هستند که به دوره سوء مصرف برگردند.

3- عدم یافتن درمان مناسب هم ممکن است احتمال شکست را بالا ببرد و فرد به دوره سوءمصرف خود بازگردد.

به همین دلیل کاهش دوز دارو زیر نظر پزشک همیشه ضروری است. این مسئله زمانی که در ترک بنزودیازپین‌ها به علائم ترک برخورد می‌کنیم اهمیت دوچندانی دارد. مدیریت و کنترل این علائم آن هم در شرایطی که قطع دارو یکباره یا خیلی سریع انجام شده باشد بسیار اهمیت دارد.

چرا که ممکن است فرد مصرف کننده دوباره به استفاده از همان داروها روی آورد. طبق گزارش NIDA، حدود 60-40 درصد افرادی که با مصرف این مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، طی یکسال اول بعد از درمان دوباره به دوره‌ی سوء مصرف خود باز می‌گردند.

عواقب ترک آلپرازولام به صورت خودسرانه چیست؟

دکتر کلاهدوز می گوید: متاسفانه بعضی افراد روش پزشکی ترک ماده را انتخاب نمی‌کنند، این افراد خودسرانه دوز داروی مصرفی را کاهش می‌دهند و در نهایت این پروسه ترک را نیمه کاره رها می‌کنند.

افرادی که بیشترین اختلالات و عوارضی را تجربه می‌کنند، غالباً با اختلالات سلامتی ذهنی‌ای درگیر می‌شوند که از ابتدا زاناکس(آلپرازولام) برای درمان آن تجویز شده است. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که دچار اختلال اضطرابی است، و آلپرازولام برای کنترل و درمان این اختلال برای او تجویز می‌شود، در صورت مصرف نادرست آلپرازولام یا مصرف آن بعد از یک مدت طولانی به دارو وابسته می‌شود.

حال در این شرایط اگر به صورت یکباره یا خیلی سریع دارو را قطع کند، نه تنها علائم ناخوشایند ترک دارو برای او ایجاد می‌شود، بلکه علائم اختلال اضطرابی هم شدیدتر و بیشتر از گذشته به سراغ او می‌آید.

کاهش دوز تدریجی دارو به صورت کنترل شده، زیر نظر یک پزشک متخصص یا کادرمانی، بهترین راه برای اجتناب از عواقب منفی ناشی از ترک دارو از جمله روان پریشی (سایکوز) و تشنج است. کاهش دوز به این روش به تیم درمانی این اطمینان را می دهد که بیمار ایمن و تحت کنترل باقی می‌ماند.

عوارض آلپرازولام

چه نکاتی برای تحمل بهتر دوره ترک دارو باید رعایت شود؟

– اینکه فرد از نظر مایعات تامین باشد بسیار اهمیت دارد. کم آبی (دهیدراتاسیون) به طور جدی علائم ترک را بدتر می‌کند.

– از مصرف محرک هایی مثل کافئین باید اجتناب شود، چرا که موجب تشدید علائم ترک می شود.

– از مصرف الکل هم باید شدیداً اجتناب شود.

– به علت احتمال بروز تهوع در افرادی که در حال گذراندن دوره ترک هستند، مصرف غذاهای کم ادویه یا بی‌ادویه توصیه می‌شود.

– غذاهای با پروتئین بالا می‌تواند باعث افزایش قدرت بیمار شود و انرژی کافی برای او تامین کند.

اولین قدم برای کاهش دوز دارو این است که تصمیم گرفته شود با چه دوزی درمان شروع شود. این امر نیاز به نظارت مستقیم پزشک در تیم درمانگر دارد که مقدار مصرف و طول دوره مصرف دارو را برای بیمار در نظر بگیرد.

نکات مهم:

– هیچ محلول خوراکی برای علائم ترک ناشی از بنزودیازپین ها وجود ندارد.

– داروها و نوشیدنی های خوراکی که ادعا می‌شود برای ترک و سم‌زدایی موثر هستند، طبق مطالعات علمی اثر به اثبات رسیده ای ندارند و نباید همراه با سایر داروهایی که برای سم زدایی استفاده می‌شوند، مصرف شود. مصرف توأم این داروها با هم به دو دلیل توصیه نمی‌شود، یکی اینکه از نظر علمی، اطلاعات محدود درباره آنها وجود دارد و دیگر اینکه احتمال تداخلات خطرناکی برای آنها متصور است.

– در یک مطالعه توسط خبرگزاری Syracuse Local News گزارش شده است: 79 درصد لیبل مکمل‌ها همه یا بعضی از موارد ادعا شده از مواد را در فرآورده نداشتند!

به طور عمومی حداقل 8 هفته برای “دوره کاهش دوز تدریجی و قطع داروی زاناکس” زمان لازم است.

دکتر کلاهدوز ادامه می دهد: پزشکان با تقسیم کردن دوره ترک داره به چهار قسمت، برای هر قسمت آن 25% کاهش دوز دارو را در نظر می‌گیرند. برای مثال اگر بیمار روزی 6 میلی‌گرم آلپرازولام مصرف می‌کند، طی دو هفته دوز دارو را به 5/4 میلی‌گرم مصرف می‌رسانند، سپس به 3 میلی‌گرم برای دو هفته بعد و به همین ترتیب این روال را برای 8 هفته ادامه می‌دهند (هر دو هفته 25 درصد مقدار دارو کاهش می‌یابد یعنی 5/1 میلی‌گرم از 6 میلی‌گرم) تا دارو قطع شود.

مراقبت حمایتی در دوره ترک دارو:

  • دوره سم زدایی برای قطع آلپرازولام ضروری است.
  • از سایر اقدامات درمانی برای حمایت از دوره سم زدایی، اقداماتی از جمله درمان شناختی رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy (CBT)) و مصاحبه انگیزشی (Motivational Interviewing) است.
  • افرادی که از نظر ذهنی در سلامت هستند و سوءمصرف مواد دارند، با تکنیک‌های مصاحبه انگیزشی با درمان همراه شدند. و این روش برای 62 درصد آنها موثر واقع شد.
  • گاهی از داروهای کمکی از جمله استامینوفن و ایبوبروفن با تجویز دوزهای درمانی برای راحت‌تر تحمل شدن دوره سم زدایی استفاده می‌شود و احساس ناخوشایندی که ناشی از علائم ترک ایجاد می‌شود، تعدیل می‌یابد.
  • طبق گزارش موسسه ملی بیماری‌های روانی (National Institute of Mental Illness)، 53 درصد سوء مصرف کنندگان داروهای بنزودیازپینی داروی خود را به سایر بنزودیازپین‌ها تغییر می‌دهند، این امر هم باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد.

سخن آخر: با مراقبت دقیق، افراد می‌توانند به طور مطمئن و موثر دوز داروی زاناکس (آلپرازولام) را کاهش دهند. طبق این روش و متعاقب آن با درمان حمایتی و پایش‌هایی که بعد از درمان صورت می‌گیرد، افراد به زندگی سالم و متوازن خود باز می‌گردند.

نکته مهم: حتماً از یک پزشک یا متخصص درمان برای ترک داروهای بنزودیازپینی و داروهای مشابه آنها مثل زاناکس مشورت بگیرید. از قطع داروی زاناکس(آلپرازولام) بدون مشورت با پزشک متخصص بپرهیزید. دوره‌ی سم زدایی برای همه‌ی ضد اضطراب بنزودیازپینی که طولانی مدت مصرف می‌شوند ضروریست و باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

توجه: زاناکس نام تجاری داروی آلپرازولام است. این توضیحات درباره داروی آلپرازولام با هر نام تجاری که تولید می شود صدق می کند.

4.3/5 - (40 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

67 نظر
  1. اکرم می‌نویسد

    با سلام. من اواخر مردادماه بود که دو شب پشت سر هم بی خوابی داشتم ۴۸ ساعت نخوابیدم‌. رفتم دکتر قرص آلپرزولام داد مصرف کردم. هرشب استفاده میکردم. متاسفانه به قرص وابسته شدم الان سردرد دارم انگشتان دست هام و پاهام درد میکنه. بدون قرص آلپرزولام نمی تونم بخوابم. الان باید چیکار کنم؟ چیکار کنم شب ها بدون مصرف آلپرزولام بتونم بخوابم؟؟

    1. محمد می‌نویسد

      سلام من این قرصه الپروزولامو چند وقتیه روزی هفت الی هشت تا میخورم بطوری که طبیعی شده برام چی کار باید بکنم ترکش کنم

    2. بی نام می‌نویسد

      سلام بنده هم مثل شما دقیقا با تجویز دکتر شروع به مصرف کردم ولی مشکل انچنانی جز بی خوابی و کابوس را تجربه نکردم که این امر به ۲ سال پیش بر میگرده.از شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ برای رفع دردتان استفاده کنید خیلییی موثره.و یکباره نباید ترک کنید هر ۳ روز یکبار دارو را بسته به مصرف کم کنید مثلا اگه روزی ۲ تا بود ۳روز ۱/۵عدد مصرف کن بعد ۱ بعد که به نیم رسیدید همون آلپرازولام نیم بگیرید و انرا نصف کنید به مدت ۵ روز استفاده کنید روز ششم که دیگه مصرف ندارید صبح خیلی زود بیدار شوید ۶.یا ۷ صبح تحرک داشته باشید و مطمعن باشید همان شب بدون نیاز به دارو خواب ۷ ساعته خوبی خواهید داشت

    3. محمد می‌نویسد

      نمیفهمم چرا هر دکتری بخودش اجازه میده الپروزولام تجویز کنه.خبرنداره داره چه بلایی سر اون بیمار میزاره.توروخدا الپروزولام نخووورید

    4. میثم می‌نویسد

      قرص ایمی پرامین و کلونازپام رو جایگزین کنید ، تا دو هفته ، و تو این دوهفته دیگه اصلا الپرازولام نخورید ، روزی دو عدد ایمی پرامین ۱۰ یکی صبح و یکی شب ، روزی دو عدد کلونازپام ۱ یکی ظهر و یکی شب موقع خواب ، ، بنده زیر نظر پزشک با این روش ترک کردم ، فقط موقع مصرف قرص ایمی پرامین به مقدار زیاد نوشیدنی و آب مصرف کنید ، لطفا بعد از یک هفته اگر دیدید که حالتون بهتره و خوابتون تا حدی تنظیم شده ، از دوز قرص ایمی پرامین و کلوناز پام به صورت تدریجی کم کنید ، امیدوارم که این روش برای شما هم جواب بده ، البته خودتون هم توی گوگل راجب ایمی پرامین بخونید ، مطمئناً بیشتر میتونه کمکتون کنه … در پناه حق

    5. ناشناس می‌نویسد

      منم مشکل شما را دارم

  2. گلاله می‌نویسد

    سلام بنده یه خانوم بسست وهفت ساله هستم مدت یک ساله که آلپرازولام مصرف میکنم البته یه ماهه که شبى نصف قرص نیم میلى گرمومصرف میکنم ازشماخواهشمندم کمکم کنین ترک کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام‌‌ بنده هشت سال هست که ترامادول استفاده میکنم روزی ۱۰ عدد۲۰۰mg
      و ۶سال هم هست به دلیل بی خوابی
      الپروزلام مصرف میکنم اول۰/۵mg بود حالا بعداز ۶ سال قبل خواب باید ۱۰mg بخورم تا خواب بیوفتم اگه نخورم خواب نمییوفتم و سردرد و حالت خماری و خیلی عذاب میکشم به نظر شما چه کار کنم از دوتا دارو هم دارم استفاده میکنم ترامادول در طول روز ولی الپروزلام فقط برای خواب نظر شما چیه

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من ۸سال مصرف میکنم خودم تصمیم گرفتم برای ترکش امونم فقط با پیاده روی توی خیابونها چون وحشتناک حملات استرس ذهنی وغیرداشتم که امان از راحتی وخواب رواز من گرفته ؟پیاده روی را برای فرار ازاین حملات انتخاب کردم زمانش شب روز نداره دوست داشتی امتحان کن یه دفعه ترک کردم احساس میکنم دارم نتیجه دارم میگرم دوست داشتی امتحان کن

        1. سیما می‌نویسد

          سلام من مدت ۸ ساله آلپرازولام مصرف میکنم دز مصرفیم فقط شبهاقبل خواب از .۷۵صدم بیشتر نبوده من با پزشکم مشاوره کردم و ایشون گفتند که اصلن عوارض نداره و میتونم استفاده کنم ولی خودم احساس میکنم که دید چشام کمتر شده و احساس اینکه مغزم ی جور میشه و میخوام که دارو رو قطع کنم البته کم کم لطفن منو راهنمایی کنید

          1. مرسده می‌نویسد

            من هم دقیقا مثل شما هستم.

          2. ناشناس می‌نویسد

            سلام من هم پانیک داشتم الان خوبم قرص هم ترک کردم قرص هاگن میخورم نوعی مکمل ویتامین و جنسینگ و ژل رویال و قارچ هست واقعا جواب گرفتم

          3. نیما می‌نویسد

            سلام ادامه نده قرص نیم میل بگیرنصفش کن شب بخور تا سه روز بعدسه روز دوساعت قبل خواب گل گاوزبان بالیمو ونبات دم کن بخورترک میشه دوستان من تنگی نفس تاری دید پیدا کردم ازهمین قرص ها حرف دکتربه دردخودش میخوره لطفا مصرفش نکنید داغون میشیدبخدا

        2. مهدی می‌نویسد

          برو دکتر اعصاب و روان و صادقانه آنچه مصرف میکنید و مقدار آن را حتما بیان کنید . ترامادل ب خودی خود بی خوابی و سرخوشی میاره، بی خوابی شما بخاطر ترامادول هست . البته به پزشک مراجعه کنید

      2. قدرت می‌نویسد

        بخدا برو بمیر

      3. امیرcr7 می‌نویسد

        دوست عزیز سعی کن در هفته یک قرص کم کنی هروز یک چهارم یک قرصو کم کن یعنی روز اول ده تا قرصو ۹/۴۵ بکن تا یک هفته که میشه ۹قرص هفته بعد دوباره باهمین روش من ۶ساله با این روش پاکم بعد دیگه بدون الپرازولام هم خوابت میبره من هم ده تا کلونازپام مصرف میکردم الان نصفشو یک قرص مصرف میکنم اونم بخاطر عادت البته وقتی ترامادولو وقتی کم میکنی به هیچ وجه یکباره به اندازه قبل مصرف نکن اوردوز میکنی خدانکرده خلاصه بدون ترک ترامادول نمیتونی الپرازولامو ترک کنی این روشودکتربمن گفت ترک کردم انشاءالله پاک بشی

      4. ناشناس می‌نویسد

        دوست خوب.اول ۳ روز در میان یه ۱۰۰ میل کم کن تونستی ۱دونه کم کنی که عالی میشه روز چهارم بکنش ۸ تا ۴ روز ۸ تا بخور روز ۵ بکن یهو ۶ تا این ۶ تا رو ۱۰ تا دوهفته بخور در کنارش فقط روزی ۲۰ لیوان چایی آب .یا آب میوه بخور اول دوز ترامادولو کامل با این روش بیار پایین بعد ب ۲ رو جایگزین کن که باید ۴۸ ساعت یا حتی تونستی بیشتر دوام بیاری بعد نبدیل کنی به ب ۲ اونموقع برو دکتر .الان وضعت یکم نا بسامانه ولی همسایمون ۱۱ روز موند تو زیر زمین که البته شبیه خونه است هروز داد و بیداد میکرد اخر سر یه معتادبا ۲۱ سال تجربه تریاک و ترک کرد .نشد نداریم همه چی شدنیه فقط من خودم درگیر سیگارم نمیتونم ترک کنم ولی امروز فرداست که همت میکنم و به همه نشون میدم که مرد یعنی چی

      5. Maryam می‌نویسد

        سلام ترک بسیار سختی را پیش رو دارید توهمات عمیقی دارید لطفا زودتر اقدام کنید و از پشتوانه بودن خانواده اطمینان حاصل کنید

    2. کژال می‌نویسد

      سلام .دوهفته نصف بخور بعد دوسه هفته ۱چهارم قرص بخور بعد دوهفته هم شبی درمیان ۱چهارم قرصوبخور منم اینحوری ترک کردم . درد وتهوع و سرگیجه و ایناهم عادیه نگران نباش

      1. ناشناس می‌نویسد

        به نظر من قرص روباید به تدریج کم کرد به شرطی که باخودت صادق باشیو نگی حالا بخورم تاخابم ببره یا چیزای دیگه تا قطع مصرف بعد به جلسات ان ای بری راهکار خیلی خوبی دارن برای آرامش بدون قرص

    3. کاظمی فرد می‌نویسد

      میزان مصرف را هر دو هفته یکبار به نصف کاهش دهید. مثلا اگر اکنون شبی یک قرص یک میلی گرمی میخورید از همین امشب شبی نصف قرص مصرف نمایید. سپس بمدت دو هفته شبی یک چهارم و پس از آن بمدت دو هفته شبی یک هشتم. باور کنید که ترک این قرص و باین صورت آسان است. هر چند که خورد کردن قرص در این ابعاد کمی مشکل است

      1. نیره می‌نویسد

        سلام با مراجعه به دکتر آِلپرازولام ۵/نصف شب ونصف صبح مصرف می کنم می شود صبح دارو را مصرف نکنم

        1. ناشناس می‌نویسد

          آره راحت میشه

  3. محمد می‌نویسد

    سلام من روزی هشت عدد میخورم چه کار باید بکنم این قرصو ترک کنم بد مختل کرده زندگیمه

    1. ناشناس می‌نویسد

      چگونه ترک کنم روزی یک ورق یابیشترمصرف میکنم

      1. ناشناس می‌نویسد

        داداش تو دیگه از بین رفتی

        1. شمال می‌نویسد

          غلط کردی میگی از بین رفتی اسکول۷۹روزه ترک کردم

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من ۵۷ سالمه ۱۲ سال الپرازلام میخوردم فقط شبی یکی تانیم میلی
      تا پارسال شرایطم بهم ریخت فقط گریه میکردم بعددکتر همراه اون بهم کونازم پام۱داده دادوالانزپن من مقیم کویتم واینجا اصلا قرص خواب داور خانه ها ندارن شروع کردم به کم کردن از هر دوقرص
      الان شبا به اندازه یه ارزن زانکس ویه ارزن کلوناز پام قبل از خواب چای بابونه وگلاب
      میخورم البته ۸ ماه طول کشید تا اینقد کم کردم الان یعنی میتونم بذارم کنار دوستان راهنمایی کنید

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام ترامادور گذاشتم کنار ولی قرص الپرازلام نیم بیچارم کرده شبها ۹عدد قرص الپرازلام نیم میخورم حالا میخوام از شرش راحت بشم چه روش بذارم کنار

  4. ساحر می‌نویسد

    من خانمی ۳۴ساله ام که به دلیل بی خوابی آلپرازولام نیم میلی گرم استفاده میکنم واقعا بدون اون خوابم نمیبره البته دو شب یه بار میخورم . یه جورایی استراحت میگیرم از این قرص. متاسفانه مدتیه به شدت میل به خودکشی دارم خواهش میکنم کمکم کنید آیا ممکنه افکار خودکشی عوارض این قرص باشه ؟ چطور میتونم کنارش بزارم. الان ارتباطم رو با همه قطع کردم به شدت افسرده و عصبی ام و فقط به مرگ فکر میکنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      بله از عوارضشه

    2. نیما می‌نویسد

      این دارو ارام بخش هست ولی اگر مدت طولانی مصرف کنیم اعتیاد به داروپیداکردی یعنی میتونی با کنترل اعصابت دوز مصرفی رو کم کنی خیلی زحمت داره ولی جواب میده چون خودم مصرف کردم و درحال ترک هستم از شش رسیدم شبی نیم میل

    3. ناشناس می‌نویسد

      بله از عوارض قرص میل به خودکشی

    4. ناشناس می‌نویسد

      سلام همش عوارض این قرص فقط ب پزشک مراجعه کنید چون به کبد تون آسیب جدی وارد میکنه

  5. امیر می‌نویسد

    سلام من تقریبا سه ساله دارم بدون تجویز پزشک آلپرازولام ۱ میخورم روزی دو تا.واقعا نمیخام مصرف کنم..ی بار نخوردم حتی بچه خواهرمو نشناختم حال غریبی داشتم افسرده شدم از زندگی بیزار شدم چیکارکنم تورو خدا ی راه پیش پام بزارید تازگی ها دیگه حتی خواب راحتی ندارم و مدام بیدار میشم تا صبح..آخه چیه این لامصب ک نمیشه ترکش کرد..خدایا کمکم کن

    1. نرگس می‌نویسد

      همسر من خودش ترک کرد.اراده میخواد.خیلی سخت هست ولی تونست.درد رو تحمل کرد بیخوابی رو تحمل کرد.زمان میبره فقط باید بخواین تا بتونین

      1. مجتبی می‌نویسد

        چطور کم کم یا یهویی

        1. مريم می‌نویسد

          سلام من حدود سه سال هست که آلپرازولام مى خورم والان یک هفته است که دیگه نمى خورم یعنى یک قرص کامل مى خوردم ولى چند روزى است که دقیقاً بعد از ترک پیشانى ام وپس سرم درد مى کند البته به من گفتن چون یهو کنار گذاشتم دچار سردرد مى شم حلا از امشب نصفه قرص مى خورم

          1. سپیده مجدیان می‌نویسد

            دوست عزیز حتما باید با برنامه قطع کنید این قرص رو وگرنه عواقب بدی میتونه به همراه داشته باشه باید اول نصف قرص و بعد از اون یک چهارم و بعد از اون یک هشتم

          2. ناشناس می‌نویسد

            آقای محترم وقتی شما ۱هفته قرص مصرف نکردید۷۰درصدراهورفتیدباز داریدباپای خودت برمیگردی به اول راه بامصرف قرص به نظرمن شمادارید خودتونوباسردردفریب میدیدتادوباره مصرف کنید راه درپیش اشتباه است

      2. دانیال می‌نویسد

        چند وقت زمان میبره

  6. سینا می‌نویسد

    سلام دوستان همدرد من مدتی هست هشیشو ترک کردم با نصف این قرص الپرازولام در شب ۸ روز هم هست سیگار نمیکشم چند سال پیش تا شبی ۲تا هم میخوردم اخرش هیچی نیست نهایت نهایت چند روز بد خوابی یا بی خوابی حالا بگو ی هفته حد اقل بعدش راحت میشین دارم میرم به ترک قول اخر برام دعا کنین انشاالله خداوند به هممون ارامش واقعی بده عزیزان من نخورید مادر من روانپریشی گرفت زندگیمون به هم پاشید خودمم تو دام اعتیاد افتادم هنوز نمیدونم زنده بمونم یا نه اقا سیگار یا هر چیز اعتیاد اور دوری کنید حالا یا میفهمین یا مثل من رو تخت بیمارستان تو این سایتا دور بزنید بعد خوب میفهمین از من گفتن

  7. سیما می‌نویسد

    سلام من مدت ۸ ساله آلپرازولام مصرف میکنم دز مصرفیم فقط شبهاقبل خواب از .۷۵صدم بیشتر نبوده

  8. مازیار می‌نویسد

    شما راه درمان ترک آلپرازولام را بگید والا همه میدانند که باید به پزشک مراجعه کنیم

  9. کژال می‌نویسد

    سلام.من ی ساله هرشب الپرازولام. ۰/۵میخورم الان میخام ترم کنم چکارکنم بنظرتون

    1. کژال می‌نویسد

      نصف کن تادوهفته نصف .دوهفته بعد ۱چهارم قرص و بعد یه شب درمیان ۱چهرموبخور . سرگرم هم شو که وقتت خالی نباشه و افسرده شی

    2. اردکانی می‌نویسد

      کسی که پزشک نورتریپتیلین ۱۰ وکپسول گابا پانتین ۱۰۰ داده.می تواندشبی نصف قرص آلپرازولام یک میلی استفاده نماید؟

  10. سید قاسم می‌نویسد

    سلام من اعتیاد شدیدبه قرص الپرازولام یک میلیون دارم هر شب بین ده تا پانزده قرص را یکجا مصرف میکنم من اعتیاد داشتم به کلینیک رفتم روزی دو عدد متادون چهل به من داد برای خوابم الپرازولام با اینکه من اعتیاد به تریاک داشتم هم توی این هشت سال هم دوز متادون زیاد شده از همه بدتر دوز الپرازولام خیلی شده چند روزی زندان بودم الپرازولام نمیدادن من که متوجه نبودم ولی میگفتن جیغ میکشیدی که نزنید که چندروز بعد تشنج‌های بسیار شدیدی میگرفتم متاسفانه زندان هم حتی درمانگاه نمیبردن تا ازاد شدم الان شبی هشت قرص یک میلیون میخورم اوایل خوابم میبرد ولی چند سالی هست که خیلی کم خواب شدم لاغر شدم که همه فکر میکنم دوباره معتاد شدم به هیچ عنوان میل به رابطه جنسی ندارم کمکم کنید اگر امکان داره لطفا

    1. ناشناس می‌نویسد

      بی میلی جنسی عاملش متادون هستش ولی الپرازولام هم بی تاثیر نیست

      1. علی ل می‌نویسد

        سلام باید چه کار کنم ای قرص لعنتی نخورم ممنون راهنمای کنید با تشکر

  11. محمد می‌نویسد

    چقدر بده که تو کشوری زندگی میکنیم که برای کمک به امثال ما هیچ کاری نمیکنن…هیچ بیمارستانی.فقط تو کشور کمپ هایه آشغال مثل قارچ هرروز مجوز میگیرن و سبز میشن و مثل حیوون با بیمار برخورد میکنن.یا کمپ هایه خصوصی خوب که پول خوب میخاد که نداریم.آخه از کی کمک بخاییم؟چرا دولت کمکی نمیکنه؟؟؟؟؟بخدااا قسم باتمام وجود میخام ترک کنم ولی شرایطش نیست.آخه ما جوونایه این مملکتیم…..چرااااااا

    1. فرشته می‌نویسد

      وقتی هر دکتر آشغالی برای دردو افسردگی معمولی اآلپروزولام تجویز میکنه معمومه عواقبش همین میشه

  12. محمد می‌نویسد

    سرخود و یهو نمیشه ترک کرد چون عوارض بدی داره.تو کشوری زندگی میکنیم که هیچ جایی نیست دولت برای همچین بیمارایی کمکی کنه که درگیر این کمپ هایه الکی واسه پول گرفتن فقط هستن.

  13. محمد می‌نویسد

    اقای دکتر من ساری زندگی میکنم ولی هرجایی شده حاظرم برم از دست این داروی لعنتی(الپروزولام،متادون)راحت بشم.توروخدا اگه ۱

  14. احمد می‌نویسد

    با سلام وخسته نباشید به دکتر عزیز من روزانه ۴ بسته قرص ۱ میل یعنی ۴۰ عدد و۴ شربت دیفن هیدرامین میخورم چگونه میتوانم از شر اینا خلاص بشم ۱ بار ترک کردم اولین بار تشنج خفیف بو اما بار دوم تشنج خیلی بدی کردم که حتی دچار ضربه مغزی شدم اگر لطف کنید چه گونه میتوانم ترک کنم ممنون میشم اگه جواب منو بدید با تشکر از دکتر محترم

    1. محمد می‌نویسد

      داداش باید به مرور زمان کم کنی،سخته ولی میشه

  15. الهام می‌نویسد

    سلام دکتر من پانیک داشتم دوسال آلپرازولام نیم نصفشو خوردم با سرترالین حالا سه هفته است دارم اروم اروم از گوشه قرصم کم میکنم‌ تا قطع کنم ..دکتر من داشتم کتاب میخوندم دیدم مطللب یکم کج شد درست شد ..یکم فراموشی گرفتم ..یکی هم میترسم با قطع آلپرازولام بمیرم ..آیا این عوارض طبیعیه بعدا از بین میره این سرگیجه فراموشی ..دندونامو شبها خیلی فشار میدم بهم

  16. ایرج می‌نویسد

    سلام . خدمت عزیزان . ایرج از استان بوشهر هستم دوسال است بخاطر مشکلات قلبی و فشار خون با تجویز پزشک قرص امپرازولام شبی نیم مبل استفاده میکنم اما بخاطر یک سری عوارض تصمیم به ترک آن دارم . خواهشمندم مرا راهنمائئ بفرمائید … سپاس از شما

  17. ایرج می‌نویسد

    سلام . خدمت عزیزان . ایرج از استان بوشهر هستم دوسال است بخاطر مشکلات قلبی و فشار خون با تجویز پزشک قرص امپرازولام شبی نیم مبل استفاده میکنم اما بخاطر یک سری عوارض تصمیم به ترک آن دارم . خواهشمندم مرا راهنمائئ بفرمائید … سپاس از شما

  18. حسین می‌نویسد

    باسلام.منم چندسالی هست الپرازولام میخورم.با قرص دیمن هیدرینات(ضدماشی)ترکش کردم.هم دردو از بین میبره هم خوابو تنظیم میکنه هم تهوع وافسرگی دورانه ترکو میبره.البته اول دوزت رو کم کن.سعی کنید مایعات زیاد مصرف کنید تا زود سم زداییش کنه.درکنارش امپول نوروبین یا ب کمپلکس بزنین مولتی ویتامین مینرال و هر روز قرص ب کمپلکس استفاده کنین.چون الپرازولام سیستم اعصابو ضعیف میکنه بخاطر همین سردرد و…میاد سراغ ادم. ویتامین ب ها اعصابو زود بازسازی میکنه.مخصوصاب۱ و ب۶.بعد۱ماه کاملا پاکسازی میشه.فقط۱ماه تحمل کنید بعدش چنان شاد میشی ک نگو.لعنت بر زندگی الپرازولامی

  19. حیدر می‌نویسد

    سلام عزیزان من حدود ۱۲ سال درحال مصرف الپرزلام هستم وبه خیلی از دکترها مراجعه کردم به طوری که اهواز شیراز تهران وجاهای دیگه مثلا ترکیه کویت دبی سفر کردم وبه دکترای اونجا مراجعه کردم درحال حاضر خودم نمیدونم چی کنم خیلی اعصابم داغونه دوز مصرفم رو دکترم اورده بالا الان سی سالمه ولی وهرروز با شش عدد قرص الپرزلام دو عدد دیازپام یک عدد کاراپین تا بتونم به اعصابم موسلت باشم هراقدامی که بکنم برمیگردم به همون نقطه صفر ۱۸ با بخاطر خونریزی پی در پی دستگاه گوارشی راهی ای سیو شدم دیگه تحمل ندارم راضیم به رضای خدا بخاطر اینکه اعصابم کمی اروم بگیره یک خونه ایی که مادر وزنو بچه زندگی میکن ومن یک خونه دیگه هرکی این پیام رو میخونه به خداوندی خدا خیلی داغونم خیلی به خدایی که میپرستید استفاده نکنید

  20. سارا ابراهیمی می‌نویسد

    خواهرم روزی یه ورق(۱۰)تا الپرازولام۱میخورد یه مدت ترک کرده بود
    الان دوباره شروع کرده به خوردن
    خانوادم خیلی تحت فشار میزارنش مخصوصا پدرم
    اما میگه من قرص نمیخورم
    توروخدا بگید چیکار کنم

  21. سعيدبراتي می‌نویسد

    من مدت ۶ ماه مصرف الپرازولام نیم ب همراه پراپرانول ده را داشتم پس از پایان ٣ ماه اول پراپرانول را شب در میان میخوردم ده روزپیش تصمیم ب ترک گرفتم و مدت یک هفته شب در میان و پس از ان یک هفته دوشب درمیا خوردم اما هفته سوم یکباره دچار لرزش و فشارون بالا شد صدای ضربان مغز وقلبم هم را میشنوم ک این خود برای من استرس زاست الان موندم چکارکنم ک بتوانم هردو دارو را ترک کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  22. ناشناس می‌نویسد

    عزیزان من

  23. ناشناس می‌نویسد

    سلام نظراتتون رو خوندم خیلی متاسف شدم منم همچین بیماری رو تجربه کردم بسیار وحشتناک روحی و جسمی مدتی هم همین قرصو میخوردم که البته من بیمار شدید بودم باید میخوردم نه بخاطر یه اضطراب کوچیک.من اول اومدم با خودم فکر کردم که چرا خداوند همچین بیماری رو نصیب من کرده گفتم شاید تلنگریه میخواد بش برگردم ادم بشم درست بشم اشتباهاتمو جبران کنم جهنمی نشم و اومدم بطرف خدا نماز خوندم مسجد رفتم ورزش سنگین مثل دویدن و بدنسازی رفتم و همچین واقعا با جون دل خدایی شدم و الان بیست ساله خوب شدم و یه ادم مومن مذهبی و الان یه طبیب طب سنتی که خیلی از،بیماریهای سخت مثل سرطان رو به لطف الهی درمان میکنم و کلا زندگیم تغییر کرد و زندگیم شد سرشار از،معجزه ،سختی بود و هست ولی دلم ارامش داره به یاد خداوند و تونستم خیلیهارو هم نجات بدم بعضیها رو هر چی میگم بابا دورکعت نماز یه زیارتی یه کار خیری یه دعایی خب کسی که حاضر نیست یه مکان مذهبی و روحانی بره حتی همون تو مریضیش میمونه خب.تنها چیزی که اینجا بچشم نمیخوره خداست بچه ها .شاید خدا داره با این بیماری صداتون میزنه که برگردید به یه زندگی سالم و برگردید تو اغوش نور.یه بار امتحانش ضرری نداره.

  24. شهین تاجیک می‌نویسد

    سلام من ۵۷ سالمه ۱۲ سال الپرازلام میخوردم فقط شبی یکی تانیم میلی
    تا پارسال شرایطم بهم ریخت فقط گریه میکردم بعددکتر همراه اون بهم کونازم پام۱داده دادوالانزپن من مقیم کویتم واینجا اصلا قرص خواب داور خانه ها ندارن شروع کردم به کم کردن از هر دوقرص
    الان شبا به اندازه یه ارزن زانکس ویه ارزن کلوناز پام قبل از خواب چای بابونه وگلاب
    میخورم البته ۸ ماه طول کشید تا اینقد کم کردم الان یعنی میتونم بذارم کنار دوستان راهنمایی کنید

  25. سمیه می‌نویسد

    سلام من شکست عشقی شدم و داروی الپرازوم مصرف کردم تا از افسردگی دربیام چیکار کنم تا وسوسه نکنم و دارو رو ترک کنم فقط ۲ بار خوردم قرص حالا که نمی‌خورم سرم میسوزه خواب ندارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید