چند ورزش مفید برای درمان صافی کف پا در کودکان

برخی افراد مبتلا به صافی کف پا ، هیچ‌گونه مشکل یا دردی را تجربه نخواهند کرد، در حالی که ممکن است بعضی دیگر از درد پا رنج ببرند. صافی کف پا باید در همان دوران کودک مورد درمان قرار گیرد در غیر این صورت در دوران بزرگسالی مشکلاتی برای او ایجاد می شود.

نبض ما – صافی کف پا حالتی است که قوسی پا در آن شکل نگرفته و معمولا اگر کف پای خیس بر روی سطحی خشک قرار گیرد، کف پا تماما بر روی آن شکل می‌گیرد. اگر کف پای دارای قوس را خیس کرده و  بر روی سطح خشک قرار دهیم، قسمت قوس آن بر روی سطح خشک شکل نمی‌گیرد. تا سنین پنج و 6 سالگی صاف بودن کف پای کودکان طبیعی است و نیازی به نگرانی خانواده‌ها و مراجعه به پزشک نیست.

کف پای همه نوزادان صاف است

همه نوزادان به هنگام تولد کف پایشان صاف است و تا پنج و 6 سالگی هم به طور کامل قوس پا در آنها شکل نمی‌گیرد، پس از 6 سالگی و در سنین مدرسه اگر با صافی کف پا مواجه شدیم می‌توانیم به پزشک مراجعه کنیم.انحراف پا در نوزاد

علت شکل‌گیری قوس کف پا

علت شکل‌گیری قوس کف پا این است که وقتی در مسیرهای ناهموار راه می‌رویم تمام فشار بر روی کف پا نباشد به طوریکه صافی کف پا موجب ایجاد درد در مفاصل، خارپاشنه و آرتروز مفاصل می‌شود.

علل ایجاد صافی کف پا

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای، فلج اطفال، نیوپاتی یا ضعف عضلانی، وجود توده‌هایی در نخاع و در سنین بزرگسالی بیماری دیابت، قند، وزن زیاد، تروما و بیماری‌هایی که مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد از علل ایجاد کف پای صاف است.

در این بیماری نباید از مادرزادی بودن آن غافل شد چرا که مهمترین علت صافی کف پا در کودکان هم این مسأله است.

انواع صافی کف پا

  • کف پا صاف خشک: در صافی کف پا از نوع خشک، بیمار چه پایش را در زمین بگذارد چه نگذارد، کف پاهایش قوس ندارد.
  • کف پا صاف انعطاف پذیر: در نوع انعطاف‌پذیر، زمانی‌که فرد پای خود را بر روی زمین می‌گذارد قوس کف پا از بین می‌رود و وقتی پایش را بلند می‌کند قوس پا در او شکل می‌گیرد که این دسته جزء بیماری محسوب نمی‌شود.

درمان صافی کف پا در کودکان

در اکثر موارد، درمان صافی کف پا در کودکان بدون هیچ عمل خاصی ، تنها با بزرگتر شدن آن‌ها رفع می‌شود. اگر کودک دچار درد نشود، پزشک تنها از شما خواهد خواست تا صبر کنید و منتظر تغییرات بعدی باشید. همچنین از شما خواسته می‌شود که کودکتان را برای ارزیابی‌های دوره‌ای، مجدداً نزد پزشک ببرید.

در مواقعی که صافی کف پا همراه با مشکلات جدی همچون ایجاد درد، برای کودک باشد، می‌توان با مراقبت‌های اولیه، همچون استفاده از کفش‌های چرمین و محکم، و یا تو کفشی‌های مخصوص، این عوارض را کنترل کرد.

استفاده از این کفش‌ها و تو کفشی های مخصوص، درمان قطعی برای صافی کف پا نخواهد بود، بلکه نوعی قوس موقت برای جلوگیری از بروز خستگی و درد در این کودکان، ایجاد می‌کند‌.

کفی طبی

در دانشگاه تگزاس یک تحقیق جالب در این زمینه انجام شد؛ به این صورت که کودکان دچار صافی کف پا به ۴ گروه تقسیم شدند، به یک گروه، کفش طبی، به گروه دیگر «کفی ساده» (heel cup) و به گروه دیگر «کفی تخصصی» (UCBL) دادند و این افراد به مدت ۳ سال تحت‌نظر متخصص قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود، هر ۴ گروه شبیه هم بودند! بنابراین محققان نتیجه گرفتند که استفاده از کفش یا کفی، نقشی در درمان کف پای صاف انعطاف‌پذیر ندارد.کفی طبی

ورزش‌هایی برای درمان صافی کف پا

جدا کردن پاشنه‌ها

سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را نزدیک به هم قرار دهید. پاشنه پای خود را از زمین جدا کنید درحالی‌که پنجه شما هنوز زمین را لمس می‌کند. به‌آرامی به حالت قبل بازگشته و این حرکت را تکرار نمایید.

معمولاً داشتن یک پای صاف بدان معنی است که رباط‌ها نیاز دارند تحت کشش قرار بگیرند. هنگامی که شما پای خود را تحت کشش قرار می‌دهید، رباط‌ها به حالت طبیعی نزدیک‌تر شده و دیگر هنگام راه رفتن کمتر دردناک خواهند بود.

 تمرین توپ تنیس

یکی از بهترین تمرینات برای کاهش درد پا کمک گرفتن از توپ تنیس می‌باشد. یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و سعی کنید، انگشتان پای خود را به زمین برسانید.

پس از چند دقیقه انجام این کار، در حالی که همچنان به‌آرامی تنفس خود را ادامه می‌دهید، توپ را به سمت انگشتان پا نزدیک کرده و این بار سعی کنید پاشنه پای خود را به زمین برسانید. پس از آن پای دیگر خود را نیز به همین سبک ورزش دهید. این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار نمایید. این ورزش به اصلاح قوس پای شما کمک خواهد نمود.

اشاره با انگشتان پا

یک ورزش خوب پاها این است که با انگشتان پای خود به مدت 15 ثانیه به سمت نقطه‌ای اشاره نمایید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کرده و این حرکت را 10 الی 15 بار تکرار نمایید.

بهتر است برای انجام این تمرین هم زمان از هر دو پا استفاده نمایید. بعد از اینکه شما به‌آرامی پیشرفت کردید و صافی کف پا در شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید از رقص باله کمک بگیرید. این رقص برای بهبود قوس پا مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف این تمرین را انجام دهید، به‌عنوان مثال می‌توانید به ایستید و یک پا را تمرین دهید و یا بنشینید و هر دو پا را هم زمان تمرین بدهید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

ایسنا،دکتر سلام، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سپهریان

4.5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید