آشنایی با خواص بی شمار ترخون

خواص ترخون شامل تقویت اعصاب، مقوی دستگاه هاضمه، پیشگیری از تصلب شرائین و بیماریهای عروقی و کاهش درد مفاصل، دندان و لثه است.

نبض ما – ترخون دارای برگ‏ های سبزرنگ بلند و باریکی است که ضعیف نیز می ‏باشند. گیاه ترخون از خانواده‏ی گل آفتاب‏ گردان ‏ها است.قدمت این گیاه به 500 سال قبل از میلاد برمی ‏گردد ترخون برای اولین بار در مناطق جنوبی روسیه و سیبری دیده شده است.

ترکیبات

ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‏ باشد. این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‏های A و C است. ترخون، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌توانند در خنثی سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک خوبی نمایند.

برخی خواص مهم ترخون

ضد درد دندان

از مهمترین خواص ترخون، کاهش درد دندان و لثه است، در واقع، جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎های دهان می‎شود. علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در این سبزی وجود دارد.

تسکین درد دندان

اشتهارآور

ترخون ترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. این اتفاق درست در زمانی شروع می ‏شود که شما آن را در دهان تان قرار می ‏دهید جایی که در آن بزاق تولید می‏ شود. در قسمت ‏های پایین‏ تر دستگاه گوارشی، شیره‏ ی معده و صفرا ترشح می ‏شوند تا اگر غذایی در معده باشد سرعت هضم مواد غذایی را افزایش دهند و اگر نباشد و به عبارتی معده خالی باشد به نوبه ‏ی خود موجب افزایش اشتها شوند.

کمک به بهبود گردش خون

روغن ‏های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می ‏بخشند و به توزیع مناسب مواد مغذی، اکسیژن، هورمون ‏ها و آنزیم ‏ها در سراسر بدن کمک می ‏کنند.

بوزدایی

بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می ‏شود. این سبزی همچنین موجب مهار رشد میکروب ‏های روی پوست نیز می ‏شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می ‏شود.

قاعده‏ آور

این سبزی قاعدگی را آسان ‏تر و آن را منظم می ‏کند. علاوه براین،ترخون موجب تسکین مشکلاتی چون دردهای شکمی، حالت تهوع، خستگی و دیگر آزار و اذیت‏های این دوران خواهد شد.

آرامبخش

از دیگر خواص این سبزی تقویت اعصاب است، به این منظور از دمکرده آن باید استفاده شود. خوردن چای ترخون، خستگی را از بین برده، اعصاب را آرام می‌کند و راه حل خوبی برای مشکلات بی‌خوابی است.

ضد روماتیسم

روغن های فرار ترخون، توانایی بسیار خوبی برای افزایش جریان خون دارند. بدین ترتیب موجب گرم شدن ناحیه ی آسیب دیده می ‏شوند و علاوه بر این نمی ‏گذارند که اسید اوریک در آن مکان‏ های خاص تجمع کنند.

روماتیسم

این همه خواص از کجا آمده است؟

خواص درمانی ترخون، مرهون روغن مایع اصلی آن است که دارای بو و طعم تندی است و مزه آن نزدیک به تربانتین است.

روغن مایع اصلی ترخون، دارای هفتاد درصد استراگول و بیست درصد ترپن است. این روغن دارای خواص تقویت‌کننده، اشتهاآور، مقوی معده، ادرارآور، قاعده‌آور و کرم‌کش است.

طبیعت ترخون در طب سنتی

در کتب طب‌سنتی از ترخون به نام  الحوذان یاد شده است. ترخون دارای  طبع گرم و خشک است.

دم کرده ترخون

ترخون را به مقدار 25 تا 30 گرم در یک لیتر آب دم‌کرده و سه یا چهار بار در روز و هر بار یک فنجان از آن را پس از صرف غذا مصرف می‌کنید.

کسانی که می‌خواهند از ترخون به‌عنوان دم‌کرده استفاده کند باید پنج گراز این سبزی را تکه‌تکه کرده و در یک فنجان بریزند و روی آن آب جوش جاری کنند و 10 دقیقه بگذارند تا دم بکشد سپس این دم‌کرده را پس از صرف غذا بنوشند.

دم‌کرده ترخون برای جلوگیری از آبله و سرخجه و کنترل علل وبا در طب گیاهی اهمیت زیادی دارد. ترخون، قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.

ترخون، گیاهی جانشین نمک

ترخون، می‌تواند جانشین نمک شود و کسانی که از مصرف نمک منع شده‌اند مثل بیماران قلبی، کسانی که پرفشاری خون دارند، یا اشخاص چاق که مجبور به پیروی از رژیم غذایی بی‌نمک شده‌اند می‌توانند به جای نمک ترخون در غذای خود مصرف کنند و علاوه‌ بر این‌که غذای خود را با نمک احساس کنند از طعم مطبوع و خواص شفابخش ترخون نیز استفاده کنند.

مضرات

  • این سبزی برای گرم مزاجان مضر است و زیاده‌روی در خوردن آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
  • این گیاه برای سینه خوب نیست و سبب خشونت سینه می‌شود، بنابراین باید آن را با عسل خورد.
  • زیاده‎روی در خوردن ترخون، باعث کم شدن شهوت می‎گردد و خون را تیره می‎کند.
  • مصرف طولانی مدت این سبزی می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود که به دلیل استراگول موجود در آن است.
  • به دلیل وجود استراگول در ترخون و تاثیر آن بر جنین و ایجاد ناهنجاری در آن، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند، همچنین زیاده‌روی در مصرف این سبزی باعث آغاز قاعدگی شده و در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

ایسنا،تبیان،میزان

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید