نکاتی مهم درباره انتخاب رشته مجازی

بعد از برگزاری آزمون سراسری، مهمترین دغدغه ای که ذهن داوطلبان را درگیر خود می کند، رتبه و انتخاب رشته متناسب با آن است.

نبض ما– در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از نرم افزارهای انتخاب رشته و مزیت های آن ها اشاره کنیم.

تعریف نرم افزار

لازم است در ابتدا تعریفی جامع از واژه نرم افزار ارائه دهیم. “نرم افزار، مجموعه ای از برنامه های رایانه ای، رویه ها و مستندات است که انجام کارهای مختلف بر روی یک سیستم رایانه ای را بر عهده دارد. در دانش رایانه و مهندسی نرم‌افزار تمام اطلاعات فراوری شده بوسیله سیستم کامپیوتر، برنامه‌ها و داده ها را نرم افزار می نامند.”

با استفاده از اطلاعات پذیرفته شدگان  کنکور (مثل رتبه، درصد، شهر محل پذیرش و…) در سال های پیشین تعدادی از موسسات طی چند سال اخیر دست به ابتکار جالبی زده اند به این صورت که شما رتبه ی کنکور خود را در این نرم افزار وارد می کنید و این سیستم افرادی که رتبه یی شبیه به شما داشته اند و در هر رشته محل پذیرفته شده اند را لیست کرده و به شما نشان می دهد.

راهنمای انتخاب رشته نرم افزاری

خوبی استفاده از آن این است که به طور تقریبی می توانید از وضعیت پذیرش در سالهای گذشته مطلع شوید.

اما ایراد بزرگی که در همین زمینه وجود دارد این است که انتخاب رشته های این نرم افزارها براساس رتبه ی داوطلب می باشد اما در اصل، پذیرش از سوی سازمان سنجش از طریق نمرات تراز داوطلبان صورت می گیرد و این میتواند اعتبار و پایایی این نرم افزار های انتخاب رشته را زیر سوال ببرد.

به عنوان مثال فرض کنید کنکور پارسال از سطح سوالات راحت تری برخوردار بوده و سوالات کنکور امسال دشواری بیشتری داشته،  لذا تراز داوطلبان در سال گذشته از امسال  بالاتر می باشد و در نتیجه مثلا رتبه 1000 امسال با رتبه 1000 پارسال از تراز متفاوت و به دنبال آن شانس قبولی متفاوتی برخوردار است.

حالا به همین نقطعه ضعف تغییر کردن ظرفیت های هر سال مخصوصا در رشته  های پرمخاطب را هم اضافه کنید.

بررسی نرم افزار انتخاب رشته از نگاه دیگر

و اما وجود یک تفاوت در کنکور امسال با پارسال میزان کاربردی بودن نرم افزار انتخاب رشته را برای داوطلبان امسال کمرنگ تر میکند! و آن این است که در کنکور امسال برخلاف سال های قبل تنها یک دفترچه برای هر دو گروه دولتی و آزاد ارائه شد اما تمام داده ها و اطلاعت این نرم افزار بر اساس کنکور سال های گذشته می باشد که آزمون آزادو سراسری جدا برگزار می شدند و در نتیجه تراز ها و رتبه های متفاوتی را هم دارا بودند.

از دیگر ضعف های نرم افزار انتخاب رشته می توان به این مورد اشاره کرد که هر ساله تعدادی از رشته ها یا حذف می شوند یا تعدادی رشته در بعضی دانشگاه ها اضافه می شوندو یا ظرفیت ها تغییر می کند و این موارد اصلا در نرم افزارهای انتخاب رشته لحاظ نخواهد شد.

 

کنکور

معرفی نرم افزار انتخاب رشته

نرم افزار گزینه دو

  • با توجه به اطلاعات به روز شده ی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری ۹۶ (و آخرین اصلاحیات آن)، انتخاب رشته کنید.
  • رشته ها و شهرهای دلخواهتان را براساس اولویت هایتان در انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر دهید.
  • رشته ها و شهرهایی که هیچگونه تمایلی به تحصیل در آنها ندارید را حذف کنید.
  • بر اساس رتبه ی زیرگروه های خود در کنکور ۹۶، انتخاب رشته کنید.
  • چهار لیست متنوع انتخاب رشته با اولویت های رشته، شهر، محبوبیت رشته و توانمدیتان دریافت نمایید.
  • با استفاده از نرم افزار آخرین قبولی ها از حدود رتبه ی آخرین فرد قبولی در رشته-محل های مورد نظرتان (طبق کنکور سراسری سال قبل) مطلع شوید.
  • با دفترچه های تفکیک شده راهنمای انتخاب رشته، به سادگی و بدون سردرگمی اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص رشته ها و دانشگاه های مختلف به دست آورید.

نرم افزار کانون

 نرم افزار انتخاب رشته کانون دارای دیتابیس جامعی از داده های سال ها گذشته است. شما در این نرم افزار می توانید بر مبنای استان، رشته، دانشگاه یا شهر مورد علاقه خود انتخاب رشته انجام دهید. همچنین می توانید از رتبه ها لازم برای قبولی در دانشگاه مورد علاقه خود آگاهی کسب کنید.

همچنین می توانید با رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار در سال های گذشته آشنا شوید. بعلاوه می توانید با استفاده از یادگار ماندگار کانون، رتبه ها و رشته های قبولی سال های قبل را یک جا ببینید.

در قسمت ورود اطلاعات، شما پس از کامل کردن فیلدهای مربوطه و انتخاب رشته مورد علاقه می توانید پیشنهادهایی را که نرم افزار به شما می دهد مشاهده نمایید.

انتخاب رشته دانشگاه

نرم افزار 3 گام

این سیستم از چهار بخش اصلی تشکیل می شود:

1- دسته بندی شانس قبولی کنکور تجربی، ریاضی و انسانی در 4 سطح منطقی، پراحتمال، خوشبینانه و کم احتمال.

منطقی: یعنی افرادی با رتبه بدتر از شما در این رشته ها پذیرفته شده اند.

پر احتمال: یعنی افرادی با رتبه شبیه به شما در سالهای گذشته در این رشته ها و دانشگاهها قبول شده اند.

خوشبینانه: یعنی اگر شانس بیاورید قبول می شوید و در صورت قبولی بسیار فراتر از رتبه خود قبول شده اید.

کم احتمال: یعنی جاهایی که عملا شانسی برای قبولی در آنها ندارید.

2- اولویت بندی عمومی داوطلبان در سالهای گذشته

منظور از این اولویت بندی، همان چیدمان عمومی داوطلبان می باشد. یعنی داوطلبانی که رتبه ای شبیه شما داشته اند، انتخابهای خود را چطور از بالا به پایین می چینند تا بهترین انتخاب ممکنه را قبول شوند.

3- اولویت بندی اختصاصی برای شما

3گام در سیستم منحصربفرد انتخاب رشته ابزاری را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید سلیقه شخصی خود را در چیدمان پیشنهادی 3گام اعمال کنید. ما انتخابهای شما را در زیر مجموعه های صرفه اقتصادی (از نظر شهریه و هزینه تحصیل)، فاصله جغرافیایی، کیفیت دانشگاهها و کیفیت رشته ها آنالیز می کنیم و به شما می گوییم در هر پارامتر چه ترتیبی بهترین ترتیب است. نام علمی این کار ماتریس تصمیم گیری می باشد. در نهایت با برآیند گیری از تمامی شرایط و اعمال سلیقه و علاقه شخصی شما اولویت بندی اختصاصی شما را به شما تحویل می دهیم. متذکر می شود که استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 96 تجربی، ریاضی، انسانی رایگان نمی باشد و با هزینه ای بسیار پایین کار یک مشاور خبره انتخاب رشته را برای شما انجام می دهد.

انتخاب رشته دانشگاهی

4- کد رشته های مطابق با دفترچه جدید سازمان سنجش

ما تمامی کد رشته ها را به صورت به روز به شما ارائه می دهیم تا بتوانید مستقیما انتخابهای آنالیز شده 3گام در اولویت بندی اختصاصی را وارد فرم انتخاب رشته سازمان سنجش بکنید. پس از ارائه دفترچه جدید انتخاب رشته کنکور سراسری توسط سازمان سنجش دو تا سه روز بعد آپدیت کدرشته ها انجام می شود. از آنجایی که سیستم آنلاین می باشد و با یکبار پرداخت هزینه آن بارها می توانید به سیستم مراجعه نمایید می توانید قبولی براساس سالهای گذشته را ببینید و پس از به روزرسانی همه کدرشته ها، آن کد رشته ها را مستقیما در فرم انتخاب رشته سنجش وارد کنید.

یکی از ضعف های نرم افزارهای انتخاب رشته

متاسفانه نرم افزار انتخاب رشته علایق شما را در نظر نمی گیرد، و از اعمال ملاک های شخصی شما برای انتخاب یک رشته و دانشگاه  مناسب عاجز است به عنوان مثال جدا از علاقه شما که مهم ترن عامل می باشد ملاک های دیگری هم در انتخاب حائز اهمیت است، که اگر امروز آنها را نادیده بگیرد برای چند سال آینده تحصیلی باید با آنها دست و پنجه نرم کنید مثلا مسافت یک دانشگاه تا شهر محل سکونت شما، اینکه یک دانشگاه خدماتی از قبیل خوابگاه های دولتی ارائه می دهد یا نه. اینکه اساتید بهتر و قوی تر در هر رشته در کدام دانشگاه مشغول به تدریس و فعالیت هستند و…

اما تنها لطفی که نرم افزار انتخاب رشته در حق شما میکند این است که یک برشی از تعدادی پذیرفته شدگان سال های قبل را با ذکر تمامی رشته های مختلف که شاید درصد زیادی از آنها هم مدنظر شما نباشد را به شما نشان می دهد.

عامل مهم دیگری که نباید از آن چشم پوشی کرد این است که هرسال یک سری رشته های خاص ترند می شوند که تعداد زیادی از داوطلبان قصد تحصیل در آنها را دارند و در نتیجه حجوم علایق به این رشته ها زیاد می شود و این رشته ها با توجه به نیاز جامعه وجهه اجتماعی که دارند یا زیر ساخت هایی که برای آینده شغلی خوبی در آن رشته ایجاد میشود و دیگر عوامل بورس میشوند و باید دانست که ترندها در سال های مختلف متفاوت هستند.

تحصیل

انتخاب رشته مجازی دانشگاه آزاد

برای  این کار هم نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. شما از سایت کانون هم می توانید استفاده کنید. همچنین دیگر موسسات هم این امکان را برای داوطلبان خود قرار داده اند.

اینفوگراف انتخاب رشته

یکی از این نرم افزار ها، نرم افزار رایگان انتخاب رشته هیواست. این نرم افزار بزرگ ترین مشکل دانش آموزان و داوطلبان کنکور که شانس قبولی در دانشگاه آزاد بود را به راحتی و فقط با وارد کردن تراز در زیرگروه 1 و زیرگروه 2 و رتبه کشوری شما حل می کند. به این شکل که با وارد کردن این اطلاعات نرم افزار به صورت خودکار شانس قبولی شما در سه حالت خوشبینانه، منطقی و بدبینانه دسته بندی می کند و به شما نشان می دهد.

نرم افزار رایگان انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای هر سه رشته اصلی ریاضی، تجربی و انسانی امکان انتخاب رشته دارد و تراز قبولی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین بهترین ویژگی این نرم افزار که برای جمع آوری آن تلاش بسیاری صورت گرفت ایجاد سهمیه عادی به همراه سهمیه بسیج فعال و ایثارگران و جانبازان در نرم افزار رایگان انتخاب رشته دانشگاه آزاد 96 است که به همه دانش آموزان با هر سهمیه ای این امکان را می دهد که خود را در بین هم سهمیه ای های خود بسنجند و شانس قبولی خود را مشاهده کنند.

نبض ما– گردآوری

منابع

گزینه دو، تبیان، سه گام

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید